Koeajossa Peugeot 208 – tällainen on tuore Euroopan Vuoden Auto 2020

Vuoden Auto -valinta kerää joka kevät paljon huomiota automaailman keskuudessa. Tällä kertaa palkinto meni monipuolisen malliston ja modernin varustelun tarjoavalle uudelle Peugeot 208:lle.

Tykkäsimme

Moottorista

Näppärästä ajettavuudesta

Emme tykänneet

Multimediajärjestelmän vanhahtavuudesta

Ergonomia varauksin

Valitse kaikki tarvitsemasi autoilun palvelut edulliseen kuukausihintaan.

Klikkaa All In One >>>

Hinta alkaen 16 364 €
Koeajoauto 22 559 €

Pikkuautot ovat ottaneet yhden sukupolven aikana hurjan hyppäyksen eteenpäin monella osa-alueella. Niiden tilantarjonta on parantunut yleisen kasvutrendin mukana ja samalla myös autojen varustelumahdollisuudet ovat laajentuneet. Myös voimalinjat ovat käyttöominaisuuksiltaan parantuneet jatkuvasti. Tuore esimerkki nykyaikaisesta pikkuautosta on Vuoden Auto 2020 -palkinnon napannut Peugeot 208.

Uuden Peugeot 208:n ilmeessä yhdistyy onnistuneella tavalla pikkuauton sympaattisuus ja merkin uuden keulailmeen aggressiivisuus. Ulkonäössä on siis vahvasti sukunäköä muuhun mallistoon, mutta se on samalla helposti tunnistettavissa Peugeotin 2-sarjalaiseksi. Toisen sukupolven 208 rakentuu PSA-konsernin CMP-pohjalevylle, minkä mahdollistamana myös 208:n voimanlähdevalikoima kattaa bensa- ja dieselkoneiden lisäksi täyssähköisen vaihtoehdon.

Auton ohjaamossa on nykyaikainen yleisilme. Kuljettajan paikalla huomio kiinnittyy ensimmäisenä pieneen ja matalalla sijaitsevaan ohjauspyörään. Peugeotin muiden mallien tapaan 208:n mittaristo löytyy läheltä tuulilasia ohjauspyörän yläpuolelta. 208 on myös ensimmäinen malli, missä Peugeot esitteli i-Cockpit-nimellä kulkevasta mittaristosta uuden 3D-ominaisuudella varustetun version. Tässä olennainen informaatio tuodaan kolmiulotteisuuden avulla lähemmäs kuljettajaa, mikä valmistajan mukaan helpottaa kriittisen informaation havaitsemista. Koeajokokemusten perusteella tällä on enemmän markkinoinnillista arvoa kuin todellista hyötyä; perinteinen mittaristo ajotietokoneen näytöllä tarjoaa saman informaation.

Mittaristoasettelun ansiosta kojelauta on suhteellisen lähellä tuulilasia ja ohjaamossa on luokassaan tilava tunnelma. Nappien määrää on karsittu ja keskikonsolista löytyy yksi rivi pikavalintapainikkeita. Ilmavan tunnelma kääntöpuolena myös kosketusnäyttö sijaitsee hieman turhan kaukana kuljettajasta katsottuna ajon aikaista käyttöä ajatellen. Lisäksi multimediajärjestelmän kankea ja hidas käyttöjärjestelmän sekä näytön ja etenkin peruutuskameran heikko resoluutio eivät ole tältä vuosikymmeneltä.

Ajossa pieni ohjauspyörä vaatii hetken totuttelua, mutta muuten 208 on erittäin helposti lähestyttävä tuttavuus. Auton käsiteltävyys edustaa perinteistä pikkuauton näppäryyttä ja sitä pyörittelee mielikseen ahtaammassakin ympäristössä. Ohjaus on melko kevyt, mutta myös tuntuma on onnistuttu säilyttämään kohtuullisena. Alusta hoitaa tehtävänsä kiitettävästi ja tasapainoisesti kaikissa normaaleissa ajotilanteissa. Myös mukavuus on huomattavasti ensituntumien kokemuksia paremmalla tasolla. Osaltaan tätä ja hiljaisuutta selittää auton alla pyörineet kitkarenkaat. Kokonaisuudessaan uuden 208:n ajettavuutta voi kuvailla pirteän kepeäksi.

1,2-litraisen bensaturbon hillitympi 74 kW (101 hv) versio yllättää positiivisesti. Moottori vääntää mukavasti jo 1 500 minuuttikierroksen lukemista ja selkein suorituskykykero tehokkaampaan sisarmoottoriin tulee esille selkeästi vasta yläkierroksilla. Kuusiportainen manuaalivaihteisto ei vaadi suurempaa huomiota, mutta nopeiden vaihtojen yhteydessä huomio kiinnittyy varsin pitkiin liikeratoihin.

Uusi 208 on tasapainoinen pikkuauto, jonka parasta antia ovat näppärä ajettavuus ja vaivattoman suorituskyvyn tarjoava tasapainoinen voimanlähde. Näiden turvin 208:lla selviää sekä kaupunkipyörittelystä että pidemmistä siirtymistä. Pientä toivottavaa jättää ergonomia ja multimediajärjestelmä kaipaisi päivitystä nykyaikaan.

Uusi Peugeot 208 on Risto Virtasen testissä Teknavin tv-kauden seitsemännessä jaksossa, jonka ensiesitys nähdään sunnuntaina 26.4. klo 22.35 MTV3-kanavalla.

MIKÄ Eurooppalaisten automedioiden valitsema Vuoden Auto 2020.

KENELLE Mukavuuspainotteista pikkuautoa etsivälle.

AJETTAVUUS Uusi 208 on ensimetreiltä lähtien erittäin näppärän tuntoinen käsiteltävä. Ohjaus on kevyt ja keveys kuvaa hyvin tunnelmaa pienen ratin takana. Alustasta löytyy onnistunut yhdistelmä mukavuutta ja jämäkkyyttä. 208 tuntuu positiivisella tavalla pikkuautolta, mutta suoriutuu vaivatta myös maantieajosta.

SUORITUSKYKY Nykypäivänä 74 kW (101 hv) tuntuu pieneltä teholukemalta, mutta sen ei kannata antaa hämätä liiaksi. Uuden 208:n massa on pysynyt hyvin kurissa, minkä ansiosta 1,2-litraisen bensaturbon kesympikin versio riittää pikkuauton vaivattoman liikutteluun. Moottori vääntää iloisesti jo alhaisilta kierroksilta ja vasta korkeammilla menoon alkaa tulla pientä tukkoisuutta. Arkipäivän askareista tämä voimanlähde kuitenkin selviää vaivatta.

TILAT Tilojensa puolesta 208 on luokkansa keskikastia. Kuljettajan paikalla on hyvin tilaa, mutta säätövarat ja etenkin vasemman jalan lepuutustuen sijainti jättävät toivomisen varaa. Nyt vasen jalka jää ikävästi koukkuun ja toisaalta istuimen etulaita olisi mukava saada korkeammalle. Takana on tilaa noin 180 senttisen kuljettajan takana toiselle saman mittaiselle, mutta juurikaan ylimääräisiä senttejä ei jää. Tavaratila on selkeän muotoinen ja laajennettavissa, mutta nykypäivän trendin mukaisesti nostokynnys on epämiellyttävän korkea.

MALLISTO 208:n hinnat alkaen mallia vauhdittaa 1,2-litrainen vapaasti hengittävä kolmisylinterinen (55 kW (75 hv)), kun taas kaksi muuta bensaversiota ovat turbolla maustettuja (74 ja 96 (101 ja 131 hv)). Näiden lisäksi tarjolla nelisylinterinen 1,5-litrainen turbodiesel (75 kW (102 hv)) ja malliston lippulaivan paikan ottanut sähköversio (100 kW (136 hv)), jonka hinnat alkavat 33 704 eurosta. Näistä pikkubensa ja diesel ovat aina manuaalivaihteisia, keskimmäinen bensa on tarjolla manuaalin lisäksi automaattina ja tehokkain bensa on aina automaattivaihteinen. Sähkömalli on varustettu normaaliin tapaan kiinteällä välityksellä. Perusvarustelu kulkee nimellä Active ja se pitää sisällään esimerkiksi ilmastoinnin, kaistavahdin, ja 7-tuumaisella näytöllä varustetun multimediajärjestelmän. Seuraava taso on Allure, joka tuo noin 2 300 euron panostuksella autoon muun muassa pysäköintitutkan taakse, kevytmetallivanteet, digitaalisen 3D-mittariston, nappikäynnistyksen, sähköisen käsijarrun ja automaatti-ilmastoinnin. GT Line on tarjolla ahdettujen bensakoneiden pariksi ja sen vajaa 3 500 euron hinnalla saa esimerkiksi auton avaimettoman käytön, täysin ledeillä toteutettu valot ja kaukovaloavustimen, pysäköintitutkat eteen ja taakse sekä peruutuskameran, aktiivisen vakionopeudensäätimen ja aktiivisen kaista-avustimen, pyöränkaarien mustat koristelistat, urheilulliset etuistuimet ja 10-tuumaisen keskinäytön navigoinnilla. Varustelu on siis pikkuautoluokkaan varsin kattava.

Peugeot 208 PureTech 100
Polttomoottori 1 199 cm3, R3 turbo
Teho 74 kW (101 hv) / 5 500 r/min
Vääntö 205 Nm / 1 750 r/min
Vaihteisto 6-vaihteinen manuaali
Vetotapa Etuveto
0-100 km/h 9,9 s
Huippunopeus 188 km/h
EU-kulutus 5,5 l/100 km
CO2-päästöt 124 g/km
Mitat Pituus 4 055 mm, leveys 1 745 mm, korkeus 1 430 mm, akseliväli 2 540 mm
Omamassa 1 165 kg
Perävaunumassa jarruin 1 200 kg
Tavaratila 265-1 106 l

Kuvat: Mikko Autio

Lue myös:
Ensituntuma: Uusi Peugeot 208 on odotetun näppärä pikkuauto
Vuoden Auto 2020 on Peugeot 208 – voittajan perässä kaksi täyssähköautoa
​​​​​​​Ensituntuma: Peugeot e-208 GT – sähköllä malliston lippulaivaksi

Seuraa Teknavia sosiaalisessa mediassa!
Löydät meidät Facebookista, Instagramista, Twitteristä ja YouTubesta.

Teknavin 19. tuotantokauden uudet jaksot sunnuntaisin klo 22.35 MTV3-kanavalla.