Koeajossa DS 3 Crossback E-Tense – ylivoimaista mukavuutta sähköllä

DS:n kompakti katumaasturi sai kuoriensa sisään sähkötekniikkaa. Jo lyhyen ajon jälkeen on helppo huomata sähköisen voimalinjan tuomat edut.

Tykkäsimme

Voimalinjan vaivattomuudesta

Yleisestä mukavuudesta

Emme tykänneet

Jarrutuntumasta

Valitse kaikki tarvitsemasi autoilun palvelut edulliseen kuukausihintaan.

Klikkaa All In One >>>

Hinta alkaen 41 391 €
Koeajoauto 46 699 €

Uusia sähköautoja tulee markkinoille tällä hetkellä ennätystahdilla ja sähköllä kulkevia malleja löytyykin jo lähes kaikista autoluokista. Ranskalaisen DS:n ensimmäinen täyssähköauto on tehty merkin kompaktin katumaasturin kuoriin.

DS 3 Crossback E-Tense rakentuu PSA-konsernin CMP-perusrakenteelle. Myös muut samaa rakennetta käyttävät autot, kuten Peugeot 208, Peugeot 2008 ja Opel Corsa, ovat tarjolla samalla täysin sähköisellä voimalinjalla. Sähköistämisen tarpeet on huomioitu jo tämän modulaarisen perusrakenteen suunnitteluvaiheessa, minkä ansiosta tilat ovat samat käyttövoimasta riippumatta. DS 3 Crossback on sisarmalliensa tapaan tarjolla sähköversion lisäksi bensa- ja dieselkoneilla.

Ulkomuodoltaan DS 3 Crossbackin sähköversio ei juurikaan eroa polttomoottorisisarista. Helpoiten sähköisyyden tunnistaa E-Tense-logoista sekä pakoputken puuttumisesta. Sisätiloissa käyttövoiman paljastaa keskikonsolista löytyvä salamalogo ja sitä painamalla löytyvät sähköiseen käyttövoimaan liittyvät lisätiedot kuten energiakaavio.

Täyssähköinen voimalinja on jo monessa tapauksessa osoittanut vahvuutensa, eikä DS 3 Crossback aiheuta tämän suhteen pettymystä. Katkoton veto ja viiveetön reagointi tekevät ajamisesta kaikissa tilanteissa todella vaivatonta. Eri ajoasetuksilla voi myös vaikutta merkittävästi kaasupolkimen herkkyyteen. Oletuksena käytöllä oleva Comfort-asetus rajoittaa käytössä olevan tehon 80 kW:iin ja Eco-asetus lukemaan 60 kW. Toki nämä rajoitukset ovat ohitettavissa turvallisuuden vuoksi painamalla kaasupoljin kickdown-pykälän yli pohjaan asti. Sport-asetuksella koko tehoreservi on käytettävissä ja reagointi kuljettajan pyyntöihin on terävintä. Pikaisen koeajon perusteella Comfort on miellyttävin asetus kaupunkiympäristössä, ja Sport puolustaa paikkaansa jo maantienopeuksissa. Ajamisessa eniten totuttelua vaatii jousimainen ja heikon tunnon tarjoava jarrupoljin, minkä vuoksi pysähdykset hitaissa nopeuksissa voivat alkuun olla hieman töksähtäviä.

Auton kokoluokka huomioiden DS on varustautunut varsin massiivisella 50 kWh akustolla. Tämän turvin WLTP-kulutusmittausstandardin mukaiseksi toimintamatkaksi yhdellä latauksella ilmoitetaan 320 kilometriä. Ensimmäisten ajokokemusten mukaan arkipäiväisen ajon todellinen toimintamatka vaikuttaa olevan lähempänä lukemaa 250 kilometriä. Kyseessä ei siis vaikuta olevan kovinkaan pihi sähköauto, sillä kulutus pyörii hiemankin maantieajoa sisältävässä ajossa 20 kWh/100 km lukemissa.

Lataamiseen DS tarjoaa hyvät mahdollisuudet. Suomen vakiovarusteluun kuuluu teholtaan 11 kW kolmivaiheinen AC-laturi, jonka turvin akku täyttyy parhaimmillaan reilussa viidessä tunnissa. Tämän lisäksi E-Tense tukee luonnollisesti CCS-standardin mukaista pikalatausta, mutta tämän kokoiselle akulle poikkeuksellisesti jopa 100 kW:n tehoon saakka. Tällaisia asemia toki ei Suomesta ainakaan toistaiseksi montaa löydy, mutta tällaisen turvin 80 prosentin varaus on mahdollista saavuttaa noin puolessa tunnissa.

Sähköinen voimalinja sopii DS 3 Crossbackin käyttövoimaksi upeasti. Se nostaa auton käyttömukavuuden täysin uudelle tasolle, mikä sopii hyvin persoonalliseen ja mukavuuspainotteiseen luonteeseen. Suurin haaste useimpien sähköautojen tapaan lienee hinta; sähköstä joutuu edelleen maksamaan varsin reilusta enemmän kuin vastaavat perusominaisuudet tarjoavista polttomoottoriautoista. DS:n tapauksessa ero keskimmäiseen polttomoottoriversioon on noin 10 000 euron luokkaa, joten voimalinjan tuomaan lisämukavuuteen täytyy olla valmis panostamaan.

Uusi DS 3 Crossback E-Tense on koeajossa Teknavin tv-kauden seitsemännessä jaksossa, jonka ensiesitys nähdään sunnuntaina 26.4. klo 22.35 MTV3-kanavalla.

MIKÄ Ranskalaisen DS:n ensimmäinen täyssähköauto.

KENELLE Persoonallista sähköllä kulkevaa pientä katumaasturi hakevalle.

AJETTAVUUS DS 3 on rehellisesti mukavuuspainotteinen auto. Ohjaus on tehostettu varsin kevyeksi, eikä se tarjoa juurikaan tuntoa tienpinnan tapahtumista. Autoa on helppo ohjastaa tarkasti, mutta tunnottomuus ei kannusta kovin vauhdikkaaseen kurvailuun. Alustasta löytyy miellyttävää pintapehmeyttä, mikä tuo arkiseen ajoon mukavuutta. Kovemmissa nopeuksissa ja isoissa epätasaisuuksissa akuston tuoma lisämassa laittaa iskunvaimennuksen koville, mutta kokonaisuutena DS selviää haastavistakin tilanteista kunnialla.

SUORITUSKYKY Sähkövoimalinja tarjoaa eleetöntä etenemistä, mikä sopii hyvin auton hienostuneeseen luonteeseen. Etenkin taajamanopeuksilla voimalinjan viiveetön reagointi tekee ajamisesta vaivatonta ja polttomoottorisisaria miellyttävämpää. Käytännön suorituskyky tuntuu lukujen herättämiä odotuksia ripeämmältä, ja voimavarat riittävät hyvin myös ohituksiin maantienopeuksissa.

TILAT Etumatkustajilla on hyvät oltavat ja auton kokoluokka tulee esille lähinnä suhteellisen kapeasta keskikonsolista. Takana mahtuu istumaan noin 180 senttisen kuljettajan takana toinen samanmittainen, mutta ryhdikkäästi istuttaessa päälaki hipoo kattoa ja polvet osuvat etuistuimen verhoiluun. Tavaratilaa on kiitettävästi ja saman verran kuin polttomoottorimalleissa, mutta käytettävyyttä hankaloittaa korkea nostokynnys.

MALLISTO DS 3 Crossbackin pellin alle on tarjolla sähköversion lisäksi 1,2-litrainen bensaturbo kolmena tehoversiona (74, 96 ja 114 kW (101, 131 ja 155 hv)). Pienin versio on aina manuaalivaihteinen ja sen hinnat alkavat 25 336 eurosta. Pykälän verran tehokkaampi ja automaattivaihteinen versio kustantaa edullisimmillaan 31 181 euroa. Vain manuaalivaihteisten mallien vakiovarustelu kulkee nimellä Chic ja se pitää sisällään muun muassa 7-tuumaisen digitaalisen mittariston, multimediajärjestelmän 7-tuumaisella kosketusnäytöllä, ilmastoinnin ja vakionopeudensäätimen. Tämän yläpuolelta löytyvä So Chic on muiden moottorivaihtoehdojen vakiovarustelu ja se pitää sisällään edellämainittujen lisäksi esimerkiksi automaatti-ilmastoinnin, sadetunnistimen ja pysäköintitutkan taakse. Sähköversiossa on näiden lisäksi pysäköintitutka eteen, aktiivinen kaistavahti ja kuolleenkulman varoitusjärjestelmä. Lippulaivavarustelu Grand Chic kustantaa noin 4 000 euroa ja se tuo mukanaan esimerkiksi 10,7-tuumaisen keskinäytön, navigointijärjestelmän, tuulilasinäytön, auton avaimettoman käytön, keskikyynärnojan eteen ja matriisiajovalot. Erityisesti sisustukseen on tarjolla paljon erilaisia vaihtoehtoja personoitavuuden korostamiseksi. Erikoisena yksityiskohtana sähköversioon ei saa edes rahalla aktiivista vakionopeudensäädintä ja kaista-avustinta, vaikka se on tarjolla kaikkiin muihin automaattivaihteisiin versioihin.

DS 3 Crossback E-Tense
Kestomagnetoitu synkronimoottori
Yhteisteho 100 kW (136 hv)
Yhteisvääntö 260 Nm
Akkukapasiteetti 50 kWh (käytettävissä 47 kWh)
Lataus AC 11 kW 3-vaih., DC 100 kW CCS
Vaihteisto Kiinteä välitys
Vetotapa Etuveto
0-100 km/h 8,7 s
Huippunopeus 150 km/h
EU-kulutus 17,7 kWh/100 km
Toimintamatka 320 km
CO2-päästöt 0 g/km
Mitat Pituus 4 118 mm, leveys 1 791 mm, korkeus 1 532 mm, akseliväli 2 558 mm
Omamassa 1 598 kg
Perävaunumassa jarruin Ei sallittu
Tavaratila 350-1 050 l

Kuvat: Mikko Autio

Lue myös:
Koeajossa DS 3 Crossback – pirteän persoonallinen ranskatar
Sähköiset DS-mallit saapuivat Suomeen – ”Tätä me ollaan odotettu”

Seuraa Teknavia sosiaalisessa mediassa!
Löydät meidät Facebookista, Instagramista, Twitteristä ja YouTubesta.

Teknavin 19. tuotantokauden uudet jaksot sunnuntaisin klo 22.35 MTV3-kanavalla.