Koeajo: Mercedeksen uudessa Coupessa on aitoa GT-henkeä

Kaksiovinen C-sarjan Mercedes on kasvanut selvästi sen edeltäjään verrattuna, ja samalla auton muotoilu on ottanut ison harppauksen eteenpäin.

Suomeen tammikuussa 2016
Hinta alk. 49 851 euroa

On se kaunis. Uutta C-Coupeta on pakko pysähtyä katsomaan kerran jos toisenkin ennen kuin autoon haluaa astua sisälle. Matala ja melko pitkä keula, linjakas perä ja matala silhuetti tuovat mieleen jopa sen isosiskon eli S-sarjan Coupen.

Mielikuvissa on helppo mieltää C-sarjan Coupe melko kompaktiksi autoksi. Se on kuitenkin hieman sedania pidempi, mittanauha pysähtyy vasta 4,87 metrin kohdalla. Koeajoauto oli varustettu AMG Line -varustepaketilla, joka istuu hyvin yhteen coupen lennokkaiden muotojen kanssa.

Moottorivalikoimasta löytyy aika hyvin vaihtoehtoja joka lähtöön, ja näistä valikoitui ensikoeajolle vahvin diesel eli 250 d. Sen jatkeena on pehmeästi vaihtava 9-portainen automaattivaihteisto. Bensakoneiden vaihteistona on 7-lovinen kaksoiskytkinautomaatti – tai kahden pienimmän bensaversion kanssa myös 6-vaihteinen manuaalilaatikko.

Koeajoreitti vei Malagasta kohti sisämaata ja Rondaa – sekä Ascarin rataa, jossa koeajoa odotti AMG:n tehoversio. Linkki sen koeajoon on tämän artikkelin lopussa.

Koeajon aikana huomio kiinnittyi muutamaan asiaan. Coupen ohjaamo on yhtäläinen sedanin kanssa, ja tämä on hyvä asia. Laatuvaikutelma on erinomainen, ja hieman korumainen keskikonsoli pyörein ilmasuuttimin luo sopivasti omanlaisensa tunnelman. Se eroaa samalla selvästi Audin teknisesti tyylitellystä ja erittäin suorilla linjoilla täytetystä ohjaamosta.

Toinen huomion arvoinen seikka oli se, miten vaivaton ja mukava matka-auto C Coupe on. Se istuu itsevarmasti kiinni tien pinnassa, jousitus on sopivan mukavuuspainotteinen ja kori tuntuu jämäkältä. Tunnelma on selkeästi erilainen kuin A-sarjaan perustuvassa neliovisessa CLA:ssa. C Coupella olisi helppo kuvitella jatkavansa matkaa yhdeltä istumalta pidemmällekin.

Tykkäsimme

kaunis katsella

takavedosta

kunnollisesta tavaratilasta

Emme tykänneet

miten olikaan sen käytännöllisyyden kanssa

dieselin hieman karkeasta käyntiäänestä

MIKÄ C-sarjan uusin koriversio, nätti takavetoinen ja 4,87 metriä pitkä coupe.

KENELLE Kiinnostus coupen korimallia kohtaan on laskenut jatkuvasti, mutta linjakkaat muodot kiinnostavat yhä tässä koko- ja hintaluokassa.

AJETTAVUUS C Coupe tuntuu tukevalta ja tanakalta autolla, jolla on mukava taittaa matkaa niin moottoritiellä kuin kiemurtelevalla maantielläkin. Ratilta tulee mukavasti palautetta kuskille, ohjauksessa on mukavasti vastetta ja ohjaus myös palauttaa. Auton alustaa on madallettu 15 milliä sedaniin ja farmariin verrattuna. Vakiorengaskoko on 17 tuumaa. Mukautuva iskunvaimennus on vakiovaruste, ja lisämukavuutta arvostaville on tarjolla ilmajousitus.

SUORITUSKYKY 250 d on helppo ystävä maantielle. Sen jatkeena on pehmeästi vaihtava 9-portainen automaattivaihteisto, ja kone vetää erittäin nyörästi jo hyvin alhaiselta kierrosalueelta. Moottori kannattaa myös pitää mahdollisimman matalilla kierroksilla, sillä konetta enemmän kierrätettäessä sen luonne muuttuu hieman karkeaksi.

TILAT Neljä matkustajaa imaiseva ohjaamo on lähes yhteneväinen sedanin ja farmarin kanssa, mutta coupessa on varta vasten sitä varten tehdyt integroiduilla niskatuilla olevat urheilullisemmat etuistuimet. Takapenkillä matkustaa aikuinenkin ihan mielellään – etenkin jos etumatkustaja ei pidä istuintaan aivan takimmaisessa asennossa. Haasteena on ainostaan takapenkille kömpiminen tai sieltä pois tuleminen; kumpainenkaan ei onnistu kovin elegantisti. Tavaratila on mukavan kokoinen, kahden ihmisen kelpaa matkustaa vähän pidemmällekin lomalle kuin vain viikonlopun viettoon.

MALLISTO Neljä bensamoottoria (C 180: 1.6/156 hv, C 200: 2.0/184 hv, C 250: 2.0/211 hv ja C 300: 2.0/245 hv) ja kaksi dieseliä (C 220d: 2.1/170 hv ja C 250d: 2.1/204 hv). Lisäksi tarjolla vauhdista pitäville AMG-versiot (C 63 AMG: 4.0/476 hv sekä C 63 S AMG: 4.0/510 hv). Vakiovarustelu on melko kattava ja jo sopivasti urheilulliseksi viritetty. Toki autoja voi tuttuun tapaan muokata varustepaketeilla. Rustailusta pitäville voi myös mainita, että lisävarustelista on hyvin pitkä.

Mercedes-Benz C Coupe 250 d
Moottori 2 143 cm3, 4-syl. turbodiesel
Teho 150 kW (204 hv) / 3 800 r/min
Vääntö 500 Nm / 1 600–1 800 r/min
0-100 km/h 6,7 s
Huippunopeus 247 km/h
EU-kulutus 4,2 l/100 km
CO2-päästöt 109 g/km
Mitat Pituus 4 686 mm, leveys 1 810 mm, korkeus 1 405 mm, akseliväli 2 840 mm
Omamassa 1 645 kg
Tavaratila 400 l

Kuvat: Vesa Eskola

Lue myös tämä:
Koeajo: Kaunis Mercedes työntää AMG-trimmissä 510 heppaa takarenkaille