Sähköinen Škoda Elroq RS näyttää kyntensä kaupunkiajossa ja radalla

Škodan sähköautomallisto on saanut uuden jäsenen, kun markkinoille saapuu täysin uusi Elroq.

Malliston 36 000 euron lähtöhinta tekee mallista houkuttelevan vaihtoehdon monelle autoilijalle. Teknavin koeajossa oli kuitenkin malliston lippulaiva – Škoda Elroq RS.

2000-luvun alussa Škoda valtasi nopeasti jalansijaa Suomessa. Octavia tarjosi luotettavan perheauton, Octavia RS sporttisuutta ja Superb runsaasti varusteita. Nyt Elroq RS jatkaa tätä tarinaa uudessa sähköisessä aikakaudessa – kyseessä on tehtaan tehokkain Škoda koskaan.

Ensituntuma: helppoutta ja selkeyttä

Elroq RS:n ensivaikutelma on helppous. Auto avaa ovet jo ennen kuin kosket kahvaan, vaihteenvalitsimesta valitaan suunta ja matka voi alkaa. Kulmikas muoto tekee auton hahmottamisesta vaivatonta, ja suuret ikkunapinnat takaavat erinomaisen näkyvyyden.

Myös sivupeilit ovat kookkaat, mutta ilmanvastuskerroin on silti vain 0,26. Kun mukavuusasetukset kytkee päälle, sporttinen RS muuttuu pehmeäksi ja laivamaisen mukavaksi kaupunkiajossa. Progressiivinen ohjaus tekee pysäköinnistä ja kääntymisestä kevyttä.

Tekniikkaa ja käytännöllisyyttä

Elroq RS on ladattu kuljettajaa avustavilla järjestelmillä: 360°-kamerat, tutkat sekä viisi automaattista pysäköintimuistia helpottavat arkea. Jos käytät usein samaa parkkiruutua, auto muistaa sen ja pysäköi itsensä.

Sisätiloja hallitsee suuri kosketusnäyttö, joka on looginen ja helposti personoitavissa. Pieniä parannustoiveita löytyi – ratin materiaali voisi olla pitävämpi ja reisituki pidempi – mutta Škodan Simply Clever -ratkaisut vakuuttivat. Näihin kuuluivat mm. juomapullon avaamiseen suunniteltu teline, aina mukana kulkeva sateenvarjo ja fiksusti hattuhyllyn alle sijoitettu latausjohto tekevät arjesta helpompaa.

Takapenkilläkin tilaa riittää: yli 190 cm kuljettaja mahtuu istumaan oman ajoasentonsa taakse.

Suuri akku tarjoaa WLTP-mittauksen mukaan jopa 550 kilometrin toimintasäteen. 185 kW:n pikalatausteho puolestaan tarkoittaa, että akun saa 10–80 %:iin alle puolessa tunnissa.

Radalla RS näyttää kyntensä

RS-nimen mukaisesti autoa testattiin myös radalla. Sport-asetuksella alusta jämäköityy selvästi, kori pysyy vakaana ja ohjaus on tarkkaa. Vaikka ohjaus tuntuu hieman kevyeltä, se välittää hyvin tiedon renkaiden pidosta.

Edessä kolmiotukivarret ja takana monivarsituenta takaavat onnistuneen alustan, joka kallistaa juuri sopivasti ennen mutkaan kääntymistä. Neliveto pitää huolen pidosta, ja 340 hevosvoiman sähkömoottorit ampuvat auton ulos mutkista ripeästi.

Škoda Elroq RS yhdistää sähköauton helppouden, pitkän toimintasäteen ja arkea helpottavat yksityiskohdat RS-perinteen mukaiseen urheilullisuuteen. Se on teknisesti täynnä ratkaisuja, käytännössä helppo ja radallakin yllättävän sporttinen.

LUE MYÖS

Teknavin 30. juhlakausi tuo tullessaan yllätyksen – oma podcast käynnistyy!

Haluatko kaksi sähköautoa yhden hinnalla? Citroën ë-C3 tekee sen mahdolliseksi

Volvo EX90: Skandinaavista tyyliä ja muotoilua – suomalainen inspiraatio Alvar Aallosta Iittalaan


SEURAA TEKNAVIA SOMESSA

Löydät meidät FacebookistaInstagramistaYouTubestaTikTokistaLinkedInista ja Spotifyssa.