Koeajossa uusi Audi S3 – yllätyksetön vaihtoehto

Audin A-alkuista perusmallistoa tehokkaammat versiot tunnetaan S-kirjaimesta. Uusi S3 on hillitty kokonaisuus, joka ei tarjoa yllätyksiä hyvässä eikä pahassa.

Tykkäsimme

Emme tykänneet

  • Aliohjautuvuudesta pidon rajoilla
  • Vaisusta tunnelmasta

Hinta alkaen 59 896 €
Koeajoauto 62 467 €

Audin mallistossa mallinumeron edessä oleva S-kirjain luo tiettyjä odotuksia. Nämä ovat perinteisesti tarjonneet monille käyttäjille sopivan yhdistelmän vakiomallistoa reippaampaa suorituskykyä yhdistettynä miellyttävään arkikäytettävyyteen.

Ulkoisesti uuden S3:n erot muuhun mallistoon jäävät varsin pieniksi. Käytännössä suuremmista tehovarannoista viestivät vain hieman suuremmat ilmanottoaukot ja takaa löytyvät neljä pakoputken päätä. Lisämausteita voi hakea lisävarustelistan puolelta esimerkiksi hiilikuituisista yksityiskohdista.

audi_s3_2020

Ulkonäön tapaan sisätiloissa erot A3-mallistoon ovat todella vähäiset. Mittaristo on aina vakiona toteutettu 10,25-tuumaisella näytöllä, mutta A3-malliston tavoin mittariston laidoilta ei löydy moottorin jäähdytysnesteen lämpötietoa eikä polttoainemäärän mittaria. Tämä tuntuu kovin oudolta eroavaisuudelta muuhun mallistoon, mutta kenties tarkoituksena on houkutella ihmisiä ruksaamaan lisävarustelistalta löytyvä 12,3-tuumainen isompi mittaristonäyttö.

Teknisesti S3:ssä ei nähdä radikaaleja muutoksia. Moottorina toimii monissa konsernin malleissa nähtävä 2,0-litrainen bensaturbo, joka tarjoaa nyt S3:n keulalla tehoa 228 kW (310 hv). Nelivetojärjestelmä on edeltäjän tapaan toteutettu sähköhydraulisesti ohjatulla monilevykytkimellä, mutta uusimman sukupolven myötä järjestelmä keskustelee entistä tiiviimmin esimerkiksi ajovakaudenhallinnan ja luistoneston kanssa.

Ei yllätyksiä

Ensimetreillä S3 yllättää erittäin hillityllä luonteellaan. Moottorista ei kuulu rauhallisessa ajossa juuri mitään sisään, voimalinja toimii erittäin sulavasti, eikä auto ole juuri perusmalleja jämäkämmän tuntoinen. S3 etenee suorastaan niin sivistyneesti, että kuljettajan paikalla jää jopa kaipaamaan pientä räyhäkkyyttä.

Sport-asetukselle siirtyminen tuo voimavarat selkeämmin esille, mutta edelleen hyvin sivistyneesti. Äänimaailmaa voimistetaan selvästi kaiuttimien kautta ja putkistosta ei juurikaan tunnu kuuluvan mitään. Alusta toimii hienosti ja nopeuden noustessa ohjaus tuntuu perusmalleja tunnokkaammalta. Monien muiden kompaktien sporttien tavoin S3:lla nopeudet nousevat helposti tieliikenteeseen sopimattomalle tasolle, joten on parempi suunnata radan puolelle.

audi_s3_2020

Kaikkien voimavarojen vapauttaminen ei aiheuta mitään brutaalia elämystä, vaan moottori hoitaa tehtävänsä tasaisesti läpi kierrosalueen.  Alusta pysyy hyvin tehtäviensä tasalla myös radalla. Nelivedon toteutuksesta johtuen S3:ssa menee maksimissaan puolet tehosta takapyörille, joten pidon rajoilla auto on edeltäjiensä tapaan varsin aliohjaava. Pidon rajalla aliohjautumista voi hallita varsin helposti kaasupolkimella. Käytös on kokonaisuudessaan hyvin loogista, mutta aliohjautuvuudesta johtuen hieman tylsää, mikä toki on monien muidenkin etuvetopohjaisten nelivetojärjestelmien haaste. Kesän ratapäiville S3 ei siis ole hauskin vaihtoehto, mutta talvella tilanne on toki toinen.

Uusi S3 on tasapainoinen ja helposti lähestyttävä kokonaisuus. Eroavaisuudet perusmallistoon jäävät vähäiseksi ja ehkä tästä syystä S3 jättää hieman laimean vaikutelman. Pieni lisäannos luonnetta vaivattoman suorituskyvyn kylkeen sopisi hyvin S-logon autoon. No ainakin nyt riittää tilaa ja odotuksia RS-mallia kohtaan.

Audi S3 on Risto Virtasen testissä Teknavin 20. tv-kauden päätösjaksossa, jonka ensiesitys nähdään sunnuntaina 22.11. klo 22.35.

MIKÄ Audin uusi kompaktin luokan sportti.

KENELLE Hillittyä kompaktin kokoluokan sporttia hakevalle.

AJETTAVUUS S3 on muun A3-malliston tavoin erittäin vaivaton tuttavuus. Vakioalusta on jämäkkä, mutta ei turhan kuva arkiajoa ajatellen. Vaivattomuus ja tasapainoisuus säilyy myös nopeuden noustessa. Auto tottelee kuljettajan käskyjä tarkasti ja alusta pysyy hyvin mukana haastavammallakin alustalla. Pidon rajoilla auto alkaa aliohjautua, mikä hieman lannistaa tunnelmaa esimerkiksi ratapäivillä. Ajolinjan saa kuitenkin korjattua helposti pienellä kaasun keventämisellä.

SUORITUSKYKY Sanalla sanoen S3:n suorituskyky on vaivaton. 2,0-litrainen ahdettu bensakone vääntää miellyttävästi alakierroksilta lähtien ja veto jatkuu tasaisena rajoittimelle saakka. Myös vaihteisto hoitaa tehtävänsä täsmällisesti ja neliveto varmistaa voiman saamisen tiehen saakka.

TILAT Uusi S3 on kasvanut maltillisesti pituutta ja leveyttä. Ohjaamossa on hyvin tilaa ja ergonomia on kiitettävällä tasolla. Takana on juuri riittävästi tilaa aikuiselle ja takapenkki tarjoaa kohtuullisen tuen. Tavaratila on selkeän muotoinen, mutta etuvetoisista malleista poiketen välipohjalle ei ole kahta mahdollista asetusta, vaikka sen alapuolelle onkin varsin paljon käyttökelpoista tilaa.

MALLISTO Audi S3 on tarjolla hatchbackina ja sedanina. Vakiovarustelu pitää sisällään muun muassa adaptiivisen vakionopeudensäätimen, automaatti-ilmastoinnin, digitaalisen mittariston, pysäköintitutkat ja 10,1-tuumaisella näytöllä toteutetun multimediajärjestelmän. Varustelista on kuitenkin pitkä ja sitä ruksiessa autoon voi upottaa sievoisia summia lisää. Muutamia esimerkkejä ovat auton avaimeton lukitus (696 €), kuolleen kulman varoitusjärjestelmä (857 €), peruutuskamera (669 €) tai 360-asteen kamerajärjestelmä (1 299 €), älypuhelimen peilausmahdollisuus (482 €), automaattisesti himmenevä taustapeili (268 €) ja vaikkapa tuulilasinäyttö (1 299 €).

audi_s3_2020

Audi S3 Sportback
Polttomoottori 1 984 cm3, R4 turbo
Teho 228 kW (310 hv) / 5 450-6 500 r/min
Vääntö 400 Nm / 2 000-5 450 r/min
Vaihteisto 7-vaihteinen kaksoiskytkinautomaatti
Vetotapa Neliveto
0-100 km/h 4,8 s
Huippunopeus 250 km/h
EU-kulutus 8,5 l/100 km
CO2-päästöt 8,5 g/km
Mitat Pituus 4 339 mm, leveys 1 816 mm, korkeus 1 391 mm, akseliväli 2 618 mm
Omamassa 1 575 kg
Perävaunumassa jarruin Ei sallittu
Tavaratila 325-1 145 l

Kuvat: Mikko Autio

Lue myös:
Koeajossa neljännen sukupolven Audi A3 – tuttua ja tasaista suorittamista

Seuraa Teknavia sosiaalisessa mediassa! Löydät meidät
Facebookista, Instagramista, Twitteristä ja YouTubesta.