Koeajossa uudistunut Bentley Bentayga V8 – enemmän kuin liikkumisväline

Bentley uudisti suosituimman automallinsa eli Bentayga-katumaasturin. Uudistuksessa ulkonäkö sai aiempaa ryhdikkäämmän ilmeen ja sisätiloissa näytöt päivitettiin nykyaikaan.

Hinta alkaen 359 900 €
Koeajoauto 429 864 €

Tykkäsimme

Emme tykänneet

  • Alustan lievästä pintakovuudesta

Perinteinen brittivalmistaja Bentley tuli mukaan katumaasturimarkkinoille vuonna 2015 esitellyllä Bentaygalla. Sittemmin kyseinen malli on noussut valmistajan myydyimmäksi autoksi ja kaikkiaan Bentaygaa on toimitettu asiakkaille yli 20 000 kappaletta. Tänä vuonna valmistaja esitteli suosikkimallistaan päivitetyn version.

bentley_bentayga_v8_facelift_2020

Ulkoisesti ja etenkin keulan osalta Bentayga on kokenut varsin perinteisen kasvojenkohotuksen. Maski on aiempaa pystympi ja tyylikkäämmin integroitu muun pinnan kanssa. Konepellin pokkaukset ovat terävämmät kuten myös puskurin kulmat. Myös valot ovat saaneet kevyesti päivitetyn ilmeen, ne ovat hieman aiempaa korkeammalla ja ne muistuttavat nyt enemmän muuta mallistoa. Etulokasuojasta löytyvä B-kirjainta mukaileva koristelogo on sijoitettu aiempaa ylemmäs. Tämän lisäksi uudistuneen mallin tunnistaa jo sivulta eniten muuttuneesta perän muotoilusta. Takavalot eivät enää jatku kulman ympäri vaan ovat muun malliston mukaiset ovaalit. Takapyöränkaarista alkava pokkaus kiertää nyt aiempaa terävämmin koko perän ympäri. Aiemmin takaluukusta löytynyt rekisterikilven paikka on nyt sijoitettu puskurin alaosaan ja luukusta löytyy logon lisäksi Bentley-teksti. Myös pakoputken päät ovat ovaalia ilmettä takavalojen tapaan. Kokonaisuudessaan uudistus on tuonut ilmeeseen lisää ryhdikkyyttä ja sukunäkö muuhun mallistoon on vahvistunut.

bentley_bentayga_v8_facelift_2020

Sisällä huomio kiinnittyy ensimmäisenä keskikonsolin huomattavasti suurempaan kosketusnäyttöön ja sen tarjoamaan uuteen Audilta lainattuu käyttöliittymään. Toteutus on iso harppaus parempaan suuntaan edeltäjän vanhahtavaan kokonaisuuteen verrattuna. Lisäksi mittaristo on nyt toteutettu kokonaan näytöllä. Pieninä yksityiskohtina esimerkiksi keskinäytön yläpuoliset ilmasuuttimet ovat saaneet uuden ilmeen, ja ovet suljetaan perinteisten kahvojen sijaan oven lepuutustuen pintaan tehdyistä upotuksista vetämällä.

Perinteistä voimaa

Automaailmassa keskitytään jatkuvasti enemmän sähkö- ja hybridiautoihin. Tietyissä segmenteissä riittää kysyntää kuitenkin myös perinteisille voimanlähteille. Näitä ovat esimerkiksi puhtaasti hinta edellä myytävät pikkuautot, upeaan ajoelämykseen tähtäävät urheiluautot ja perinteiset maastoautot, mutta myös luksusautot. Näiden käyttäjät arvostavat perinteistä helppoutta ja liikkumisen suurempaa vapautta kattavan tankkausverkoston ansiosta. Lisäksi joillekin perinteinen polttomoottori tarjoaa elämyksen esimerkiksi äänten puolesta.

Uudistuneen Bentaygan keulalta löytyvä ahdettu V8 on tuttu esimerkiksi Continental GT:stä. Kyseessä on kokonaisuudessaan äärimmäisen hieno paketti. Rauhallisessa ajossa voimalinjan mukavuus on lähes sähköisen voimalinjan tasolla ja esimerkiksi vaihdot huomaa käytännössä vain kierroslukumittarista. V8:n bassovoittoinen ja hiljainen murina saa perinteitä arvostavan suun hymyyn. Vääntöä on yltäkylläisesti eikä moottorin kierrosluku nouse missään arkiliikenteen tilanteissa yli parin tuhannen lukemiin. Voimaa pyydettäessä sitä kuitenkin riittää urheilullisempiinkin suoritukseen. 4,0-litrainen kahdella turbolla ahdettu voimanlähde kerää kierroksia ahnaasti ja tonnikeiju sinkoaa moottoritienopeuksiin urheiluautomaiseen tahtiin V8:n upeasti kiristyvän äänimaailman siivittämänä. Vapaiden nopeuksien maailmassa Bentayga saavuttaa valmistajan mukaan varsin kunnioitettavan 290 km/h huippunopeuden.

bentley_bentayga_v8_facelift_2020

Ajettavuutensa osalta positiivisesti. Kaikessa korostuu helppous eikä auto tunnu ratin takana niin suurelta, kuin mitat antavat olettaa. First Edition -malli on ladattu tarjolla olevilla järjestelmillä kuten nelipyöräohjauksella ja aktiivisilla kallistuksenvakaajilla. Kuljettajaa avustavat konsernin uusimmat järjestelmät ja etenkin matka-ajossa ilmajousitus hoitaa tehtävänsä hienosti tarjoten mukavaa kyytiä. Käytännössä ainoa parantamisen varaa jättävä yksityiskohta on Bentaygan kohdalla aina ollut lievä pintakovuus, joka ilmenee etenkin poikittaisten saumojen ylityksissä.

Bentleyn ratissa ei tarvitse viettää kauaa aikaa ymmärtääkseen sen viehätyksen. Bentayga tarjoaa vaivattoman ja mukavan kulkuneuvon käytännössä kaikkiin tilanteisiin. Kyseessä on kuitenkin paljon enemmän kuin vain liikkumisväline ja iso osa tästä kokemuksesta on puhtaasti brändin ansiota. Saman tekniikan ja samat ominaisuudet saa monien muidenkin logojen takaa, mutta vastaavaa ekslusiivista elämystä muut eivät tarjoa.

bentley_bentayga_v8_facelift_2020

Uudistunut Bentley Bentayga on koeajosssa Teknavin 20. tv-kauden seitsemännessä jaksossa, jonka ensiesitys nähdään sunnuntaina 15.11. klo 22.35 MTV3-kanavalla.

MIKÄ Uudistunut Bentayga.

KENELLE Ekslusiivista luksusmaasturia etsivälle.

AJETTAVUUS Kaikkea ajamiseen liittyvää leimaa vaivattomuus. Liikkeellä ollessaan Bentayga tuntuu fyysisiä mittojaan pienemmältä. Etenkin taajamaympäristöissä käsiteltävyyttä helpottaa nelipyöräohjaus. Maantiellä meno on vakaata ja vaivatonta. Mutkateillä ilmajousitus ja aktiiviset kallistuksenvakaajat eivät päästä autoa kallistelemaan ja Bentaygalla pystyy halutessaan etenemään luonnottomalta tuntuvalla nopeudelle.

SUORITUSKYKY Vääntävä V8 sopii Bentaygan keulalle hienosti. Se tarjoaa hienostuneisuutta rauhalliseen ajoon, mutta tarvittaessa tarjolla on myös suorastaan räjähtävää suorituskykyä. Voimalinjan toiminta ei jätä toivottavaa.

TILAT Bentayga on iso auto ja sen huomaa myös sisätiloissa. Etumatkustajilla on yltäkylläiset oltavat ja First Edition -malliin kuuluvat Comfort-istuimet tarjoavat monipuoliset säätövarat sekä hierontatoiminnon. Myös takapenkillä on hyvin tilaa joka suuntaan, mutta viisipaikkaisen version takaistuin ei tarjoa erityisen hyvää sivuttaistukea. Tavaratila on selkeän muotoinen ja vaikuttaa ilmoitettuja litramittoja suuremmalta.

MALLISTO Päivitetystä Bentaygasta on Suomessa tarjolla toistaiseksi vain V8-koneinen versio. Maailmalla myydään myös W12-moottorilla varustettua Speed-versiota. Suomessa suosituimmaksi on ymmärrettävästi noussut lataushybridi, joka löytyy edelleen hinnastosta uudistetun V8:n rinnalta. Bentaygan varustelumahdollisuudet ovat erittäin kattavat ja uudistuksen myötä myös kuljettajaa avustavien järjestelmien tarjonta on aiempaa kattavampaa. Koeajettu yksilö oli varustettu noin 70 000 euron arvoisella First Edition -paketilla, joka tuo mukanaan monipuolisen varustelun lisäksi yksityiskohtia ja laadukkaita materiaalivalintoja. Bentayga on vakiona viisipaikkainen, mutta lisävarustelistalla voi valita myös takaosan kiinteällä keskikonsolilla varustetun nelipaikkaisen version, joka kustantaa noin 18 500 euroa. Jotain saattaa yllättää tieto, että Bentayga on tarjolla myös seitsemänpaikkaisena versiona. Tavaratilasta löytyvät kaksi lisäistuinta kustantavat 6 200 euroa.

bentley_bentayga_v8_facelift_2020

Bentley Bentayga V8
Polttomoottori 3 996 cm3, V8 tuplaturbo
Teho 404 kW (550 hv) / 6 000 r/min
Vääntö 770 Nm / 2 000-4 500 r/min
Vaihteisto 8-vaihteinen automaatti
Vetotapa Neliveto
0-100 km/h 4,5 s
Huippunopeus 290 km/h
EU-kulutus 13,3 l/100 km
CO2-päästöt 302 g/km
Mitat Pituus 5 144 mm, leveys 1 998 mm, korkeus 1 728 mm, akseliväli 2 995 mm
Omamassa 2 416kg
Perävaunumassa jarruin Ei ilmoitettu
Tavaratila 484 l

Kuvat: Mikko Autio

Lue myös:
Koeajossa Bentley Bentayga Hybrid – vihertävää luksusta
Koeajossa Bentley Continental GT V8 – klassinen kaksiovinen

Seuraa Teknavia sosiaalisessa mediassa! Löydät meidät Facebookista, Instagramista, Twitteristä ja YouTubesta.