Koeajossa Skoda Octavia RS – sporttiperheen kestosuosikki

Skoda Octavia kuuluu suomalaisten autoilijoiden suosikkimallien joukkoon. Perusmallien rinnalla urheilullinen RS-versio tarjoaa herkkua urheilullisempaan makuun.

Tykkäsimme

Emme tykänneet

  • Vetopitohaasteista

Hinta alkaen 40 781 €
Koeajoauto 42 977 €

Skoda Octavia on yksi suomalaisten suosikkiautoista. Avainasemassa menestykseen ovat monipuolinen mallisto ja luokkansa kärkeä edustavat tilat. Järkiperusteiden lisäksi Skoda on onnistunut Octavian RS-versioiden kanssa.

Ulkoisesti RS erottuu muusta mallistosta aggressiivisempien puskurin ja mustien yksityiskohtien avulla. Auto on myös 15 millimetriä vakiomalleja matalampi. Myös sisätiloista löytyy urheilullisuuteen viittavia yksityiskohtia kuten hiilikuitujäljitelmää, urheilulliset istuimet sekä Alcantara-verhoilua.

RS-merkit eivät suoraa kerro pellin alla olevasta tekniikasta, sillä tarjolla on kolme eri voimalinjaa. Uuden sukupolven myötä RS-versio on ensimmäistä kertaa tarjolla lataushybridinä, ja tämän lisäksi tuttuun tapaan bensana ja dieselinä. Näistä pelkkää bensaa polttava versio on lähimpänä RS-merkinnän luomia odotuksia urheilullisuudesta.

2,0-litrainen bensaturbo tarjoilee sporttiselle perheautolle sopivasti tehoa 180 kW (245 hv). Tämä varmistaa auton vaivattoman liikuttamisen kaikissa arkipäiväisissä tilanteissa. Voimalinjan toiminta on kaikissa tilanteissa hyvin sivistynyttä ja se tottelee kuljettajan käskyjä tarkasti.

Pääsimme lisäksi ajamaan autolla radalla, missä Octavia RS osoittautui varsin hauskaksi ja ripeäksi menopeliksi. Jämäkkä alusta hoitaa tehtävänsä hienosti olematta turhan kova arkiajoa ajatellen. Ajettavuus on voimalinjan tavoin kokonaisuutena erittäin vaivaton ja luottamusta herättävä. Octavia RS:n ratin takana on helppo viihtyä sekä arkiajoissa että ratapäivillä.

Uusi Skoda Octavia RS on Risto Virtasen testissä Teknavin tv-kauden seitsemännessä jaksossa, jonka ensiesitys nähdään sunnuntaina 2.5. klo 22.35 MTV3-kanavalla.

MIKÄ Skoda Octavian urheilullisin versio.

KENELLE Sporttista perheautoa etsivälle.

AJETTAVUUS Octavia ei yllätä hyvässä eikä pahassa. Muuta mallistoa matalampi ja aavistuksen jämäkämpi alusta tarjoaa napakkaa kyytiä, ja mukavuutta arvostavat voivat ruksia listalta säädettävän iskunvaimennuksen. Ohjaus on tarkka ja tarjoaa asiallisen tuntuman ja RS tarjoaa asiallisen ajokokemuksen myös ratapäiviä ajatellen. Pidon rajoilla auto alkaa aliohjata hillitysti ja linjaa on helppo muuttaa kaasun annostelulla.

SUORITUSKYKY Octavia RS:n voimalinja on tuttu monista muista Volkswagen-konsernin malleista. 245 hevosvoiman turvin Octavia RS liikkuu vaivattomasti kaikissa arkipäiväisissä tilanteissa. Elektronisesti ohjattu tasauspyörästön lukko varmistaa voiman välittämisen ajoalustaan. 

TILAT Octavia edustaa tiloiltaan kärkeä luokassaan. Kuljettajan paikalla ajoasennon saa hyväksi perusergonomia on kohdallaan, mutta kosketusnäyttö on aavistuksen kaukana ajon aikaista operointia ajatellen. Takana on erittäin hyvät tilat ja mukava istuma-asento myös aikuiselle. Tavaratilaa on tarjolla runsaasti ja vain korkeahko nostokynnys heikentää tilan käytettävyyttä.

MALLISTO RS-logot on tarjolla Octaviaan kolmen eri voimalinjan kaverina ja molempiin korimalleihin. Perinteisen bensaversion lisäksi RS-malli on tarjolla ladattavana hybridinä (180 kW ja 400 Nm) sekä dieselinä (147 kW ja 400 Nm). 2,0-litraisen bensaturbon kaveriksi on tarjolla sekä kuusiportainen manuaali että seitsemän vaihteinen kaksoiskytkinautomaatti. Bensa ja lataushybridi ovat aina etuvetoisia, ja diesel on tarjolla etuvedon lisäksi nelivetona. RS-mallin vakiovarustelu on kattava ja lisävarustelistalta jää poimittavaksi lähinnä mukavuusvarusteita ja yksityiskohtia.

Skoda Octavia 2.0 TSI RS DSG
Polttomoottori 1 984 cm3, R4 turbo
Teho 180 kW (245 hv) / 5 000–6 500 r/min
Vääntö 370 Nm / 1 600–4 300 r/min
Vaihteisto 7-vaihteinen kaksoiskytkinautomaatti
Vetotapa Etuveto
0-100 km/h 6,7 s
Huippunopeus 250 km/h
EU-kulutus 6,8 l/100 km
CO2-päästöt 155 g/km
Mitat Pituus 4 702 mm, leveys 1 829 mm, korkeus 1 457 mm, akseliväli 2 681 mm
Omamassa 1 520 kg
Perävaunumassa jarruin 1 600 kg
Tavaratila 600–1 555 l

Kuvat: Teknavi

Seuraa Teknavia sosiaalisessa mediassa! Löydät meidät Facebookista, Instagramista, Twitteristä ja YouTubesta.