Ensituntuma: Täysin uusi Toyota RAV4 ottaa isoja askelia oikeaan suuntaan

Toyota RAV4 esiteltiin 90-luvun puolivälissä, ja se on ollut yksi katumaasturien tienraivaajista. Nyt mallista on tullut markkinoille viides sukupolvi.

Hinta alkaen 32 568 €
Koeajoauto 43 928 €

Katumaasturien suosio sen kuin jatkuu. Uutuuksia tulee jatkuvalla syötöllä eri kokoluokkiin ja markkinaosuudet kasvavat tasaiseen tahtiin. Toyota on ollut omalta osaltaan luomassa tätä buumia 90-luvulta lähtien RAV4-mallillaan, josta on juuri esitelty viides sukupolvi.

Uusi RAV4 on saanut muotoihinsa reilun annoksen kulmikkuutta. Keulalla on aiempaa isompi maski, ja auto näyttää kokonaisuudessaan huomattavasti aggressiivisemmalta. Pyöränkaarien kulmikas muotoilu puolestaan korostaa auton maastohenkisyyttä, mikä ohjaa mielikuvat kohti erästä varsin perinteistä maastoautoiluun liittyvää brändiä. Uuden muotokielen sulattelussa menee hetki, mutta ainakin se on edeltäjäänsä persoonallisempi.

Mittojen osalta auto on kasvanut sekä pituutta että leveyttä, mutta korkeudesta on nipistetty aavistus pois. Sisätiloihin tällä on positiivinen vaikutus ja tilaa on aiempaa enemmän etenkin takana ja tavaratilassa. Kuljettajan paikalla tunnelma on edeltäjäänsä modernimpi. Kuljettajan näkökentästä löytyy muutaman perinteisen mittarin lisäksi näyttö, josta löytyy ajotietokoneen näkymät ja valinnan mukaan digitaalinen tai analoginen nopeusnäyttö. Multimediajärjestelmän näyttö on nostettu varsin ylös kojelautaan, ja sen käyttäminen ajon aikana vaatii pienoista kurkottelua. Käyttöliittymä edustaa uutta sukupolvea, ja sen tavoille oppimisessa menee oma aikansa, eikä järjestelmä anna kovin miellyttävää ensivaikutelmaa. Muuten ergonomiassa on otettua merkittäviä askelia, ja esimerkiksi ajoasennon saa säädettyä hyvin kohdalleen. Myös materiaalien laatuun ja viimeistelyyn on kiinnitetty paljon huomiota. Ohjaamon erikoisuutena on taustapeili, jonka peilipinnan takaa löytyy näyttö. Kuljettaja voi tilanteen mukaan katsella taaksepäin siis perinteisen peilin, tai takalasin sisäpuolelle sijoitetun kameran kautta. Kameran näkymää voi muokata haluamakseen ja parhaimmillaan se tarjoaa huomattavasti laajemman näkymän taakse kuin taustapeili. Valitettavasti kuvan resoluutio on varsin heikolla tasolla nykypäivän normeihin tottuneille.

Uusi RAV4 rakentuu Toyotan GA-pohjalevylle, joka nähdään monissa muissakin konsernin tuotteissa. RAV4 on ensimmäinen katumaasturi, jossa tätä rakennetta hyödynnetään, ja jo ensimetrien lähtien ratkaisun voi todeta toimivaksi. Kokonaisuus tuntuu heti tasapainoiselta, eikä mikään osa-alue nouse korostuneesti esille. Merkittävin kehitys tässä suhteessa edeltäviin sukupolviin on ohjaus, joka tarjoaa miellyttävän luonnollisen tuntuman. Jousitus hoitaa tehtävänsä sivistyneesti, joskin poikittaissaumoissa on havaittavissa lievää pintakovuutta etenkin taka-akselin osalta. Isommissa heitoissa kevyellä lastilla on havaittavissa selkeä ero etu- ja takapään välillä; keulan osalta esimerkiksi hidastetöyssyt ylittyvät pehmeästi, mutta takapää ei juurikaan tunnun joustavan. Todennäköisesti lasti pehmentää tilannetta.

RAV4 tulee tarjolle 2,0-litraisella bensakoneella, sekä Toyotan tyyliin perinteisellä hybriditekniikalla varustettuna. Molemmat voimalinjavaihtoehdot tulevat tarjolle sekä etu- että nelivetoisina. Ensituntumat pääsimme ottamaan etuvetoisella hybridillä, jonka keulalta löytyy 2,5-litrainen vapaasti hengittävä nelisylinterinen bensakone yhdessä kahden sähkömoottorin kanssa. Toyota hybridivoimalinjasta ei löydy lainkaan perinteistä vaihteistoa, vaan auton nopeutta säädellään portaattomasti polttomoottorin ja sähkömoottorien keskinäisiä pyörimisnopeuksia säätelemällä hammasratasasetelman kautta. Kuljettajalle tämä tuntuu perinteisen CVT-vaihteiston tyylisenä kokemuksena, jossa kaasupolkimen asento vaikuttaa verrattain suoraan polttomoottorin kierroslukuun. Kiihdytyksissä moottorin kierrokset siis pysyvät jatkuvasti korkeana eikä etenemisessä ole katkoja, mikä saa kiihtyvyyden helposti tuntumaan lukuja hitaammalta. Moottori kuulostaa aavistuksen rasittuneelta ja ääni sisälle on varsin voimakas. Käytännön ajossa voimalinjan 160 kW (218 hv) kokonaisteho riittää kuitenkin vaivattomaan liikkumiseen. Ja nykypäivänä olennaisena asiana ilmoitettu kulutus on autoluokka huomioiden varsin kohtuullinen 4,6 l/100 km (CO2 105 g/km), ja myös käytännössä kulutus pysyy helposti alle kuuden litran lukemissa.

Uusi RAV4 ottaa merkittäviä kehitysaskeleita eteenpäin monella osa-alueella. Se on saanut terävöitetyn ulkoilmeen, ja huomattavasti laadukkaamman sisustuksen. Ennen kaikkea Toyota on kuitenkin panostanut suositun katumaasturinsa ajo-ominaisuuksia, mikä parantaa auton asetelmia etenkin eurooppalaisia kilpailjoitaan vastaan. Voimalinja vaatii edelleen totuttelua, mutta kokonaisuudesta jää kuitenkin päällimmäisenä mieleen vaivattomuus ja käytön helppous. Tämän perusteella RAV4:n kansainväliselle menestykselle voi odottaa jatkoa.

Kuvat: Mikko Autio

Seuraa Teknavia myös sosiaalisessa mediassa!
Löydät meidät Facebookista, Instagramista, Twitteristä ja YouTubesta.