Ensituntuma: Kamiq on Skodan katumaasturimalliston näppärä täydennys

Kamiq täydentää Skodan katumaasturisuoraa pienellä uutukaisella. Tekniikka on tuttua keväällä esitellystä Scalasta ja kokonaisuutta on maustettu korotuksen lisäksi omalla keulailmeellä.

Hinta ei tiedossa

Katumaasturien tarjonta jatkaa kasvamistaan ja Skodan mallistoon saatiin nyt uusi pienokainen. Reilun 4,2 metrin mittainen Kamiq on hieman sisarmalli Scalaa lyhyempi, mutta alustaa on korotettu 39 millimetriä, minkä myötä maavaraa autolla on 188 millimetriä. Muuttuneiden mittasuhteiden lisäksi keula on saanut oman ilmeensä ja päiväajovalot ovat nyt nostettu omaksi rivikseen.

Sisätilojen osalta erot sisarmalliin ovat pienemmät. Yleisilme täyteen ladatussa koeajoautossa on varsin moderni. Lisävarusteena tarjolla oleva 10,25-tuumaisella näytöllä toteutettu mittaristo tarjoaa monipuoliset muokkausmahdollisuudet ja esittää informaation miellyttävän selkeästi. Keskikonsolia puolestaan koristaa isoimmillaan 9,2-tuumainen kosketusnäyttö. Kuljettajan paikalla on hyvät säätövarat ja ergonomia on kohdallaan. Kamiqin takapenkillä on hyvin tilaa aikuisille ja istuin tarjoaa miellyttävän reisituen. Tavaratila on varsin syvä ja selkeän muotoinen. Takapenkit saa kaadettua isompia kuljetustarpeita varten, mutta tilasta ei muodostu tasaista.

Saimme ensimmäinen ajoon monestakin konsernin mallista tutulla 1,0-litraisella kolmisylinterisellä bensamoottorilla varustetun version. Moottorin tehokkaampi variaatio tarjoaa 85 kW (115 hv) tehon ja kiitettävän 200 newtonmetrin väännön. Vakiona oleva kuusiportainen manuaalivaihteisto toimii sulavasti ja moottorin nöyrä luonne tekee ajamisesta hyvin vaivatonta. Liikkeelle pääsee vaivattomasti eikä auto sammu vaikka kytkimen kanssa olisi hieman huolimattomampi. Menohaluja alkaa löytyä kunnolla noin 2 000 minuuttikierroksen kohdalta ja moottori vetää mukavan pirteästi huipputehon alueelle saakka. Välitykset sopivat hyvin sekä kaupunkiin että maantielle.

Uusi Kamiq perustuu Volkswagen-konsernin MQB A0-pohjalevylle, joka on todettu useissa tuotteissa vaivattomaksi ja tasapainoiseksi kokonaisuudeksi. Kamiq taittuu nöyrästi kuljettajan toiveiden mukaisesti mutkiin ja ajettavuutta leimaa vaivattomuus kaikissa tilanteissa. Ohjaus voisi tarjota hieman parempaa tuntoa, mutta nykyinen kompromissi ei ole missään tapauksessa huono. Kaupunkipyörittelyssä auto tuntuu näppärältä ja kevyeltä, minkä lisäksi näkyvyys autosta ulos on hyvä. Koeajoauton säädettävän alustan Normal-asetus toimii hyvin sekä rauhallisessa että reippaamassa kurvailussa. Jäykempi Sport-asetus tuo menoon lähinnä pintakovuutta ja ohjauksen jäykentyvä vaste tuntuu perusasetusta teennäisemmältä. Säädettävän alustan tarpeellisuus jää siis varsin kyseenalaiseksi.

Skoda Kamiq on vastaus kuluttajien kasvavaan kiinnostukseen katumaastureita kohtaan. Tämän luokan tärkein ominaisuus useimmille on korkeampi istuma-asento, mutta tästä saa maksaa lisähintaa sekä itse autosta että kasvavan kulutuksen myötä suuremman polttoaineenkulutuksen muodossa.

Skoda Kamiq saapuu Suomeen loka-marraskuun vaihteessa. Hintoja ei ole vielä julkaistu, mutta sisarmalli Scalan hinnat alkavat 19 019 eurosta.

Skoda Kamiq 1.0 TSI
Polttomoottori
999 cm3, R3
Teho 85 kW (115 hv) / 5 000-5 500 r/min
Vääntö 200 Nm / 2 000-3 500 r/min
Vaihteisto 6-vaihteinen manuaali
Vetotapa Etuveto
0-100 km/h 9,9 s
Huippunopeus 194 km/h
EU-kulutus 5,3 l/100 km
CO2-päästöt 120 g/km
Mitat Pituus 4 241 mm, leveys 1 793 mm, korkeus 1 553 mm, akseliväli 2 651 mm
Omamassa 1 231 kg
Perävaunumassa jarruin 1 200 kg
Tavaratila 400-1 395 l

Kuvat: Mikko Autio

Teknavin 18. tuotantokauden avausjakson ensiesitys nähdään maanantaina 16.9. klo 22.35 MTV3-kanavalla. Uusinnat su 22.9. klo 14.30 ja ma 23.9. klo 14.00 MTV3:lla. Lisää ohjelman aiheista löydät osoitteesta www.teknavi.fi.

Seuraa Teknavia myös sosiaalisessa mediassa!
Löydät meidät Facebookista, Instagramista, Twitteristä ja YouTubesta.