Alun perin musiikki- ja sittemmin myös podcast-palveluna tunnettu Spotify laajenee nyt myös Suomessa äänikirjoihin.
Spotify lanseeraa äänikirjat osaksi palveluaan tästä päivästä alkaen Suomessa, Ruotsissa, Tanskassa, Islannissa ja Monacossa. Uudistuksen jakelu voi tapahtua vaiheittain.
Spotity Premium -tilaajat saavat käyttöönsä yli 300 000 äänikirjaa osana nykyistä tilaustaan ilman lisämaksua. Äänikirjoja voi kuunnella kuukausittain 12 tuntia, jonka jälkeen lisää kuunteluoikeutta voi ostaa 10 tunnin paketeissa.
Lisäksi Spotify tuo tarjolle myös Äänikirjat+:n, joka on kuukausimaksullinen lisäpalvelu, joka sisältää lisää kuuntelutunteja ja mahdollistaa äänikirjojen käyttöoikeuden hankkimisen Family- ja Duo-tileile. Spotifyn ilmaiskäyttäjät voivat myös erikseen ostaa yksittäisiä äänirjoja kuunneltavaksi Spotifyn kautta.
Spotifyn mukaan tarjolla on laaja valikoima sekä paikallisia suosikkeja että kansainvälisiä bestsellereitä, mukaan lukien alueen laajin englanninkielinen äänikirjakatalogi kulutukseen perustuvassa palvelussa.
Tarjolla on heti kirjoja myös suomeksi. Suomesta mukana Spotifyn äänikirjalanseerauksessa ovat kustantamoista esimerkiksi WSOY, Otava ja Bonnier.
Spotify kertoo tehneensä paikallisen sisällön kuratoinnin yhteistyössä riippumattomien kustantajien sekä suurten kumppanien, kuten Bonnierin, kanssa.
Spotify-käyttäjät saavat kirjasuosituksia kotinäkymään ja äänikirjojen näkymään. Tarjolla on myös uusi Audiobook Recaps -tekoälyominaisuus, joka tiivistää käyttäjälle lyhyesti sen, mihin kohtaan kuuntelu viimeksi jäi. Ominaisuus on vielä beetatestivaiheessa ja ja saatavilla vain englanninkielisille teoksille,
Aiemmin äänikirjat ovat olleet Spotifyssa tarjolla jo Yhdysvalloissa, Kanadassa, Isossa-Britanniassa,, Australiassa, Saksassa sekä Ranskassa.
Englanninkielisillä markkinoilla Spotifyn äänikirjakuuntelu on kasvanut yhtiön mukaan voimakkaasti: kuuntelijoiden määrä on noussut 36 prosenttia ja kokonaiskuuntelutunnit 37 prosenttia vuodessa. Yli puolet Spotifyn äänikirjakuuntelijoista on 18–34-vuotiaita. Suuret kansainväliset kustantajat, kuten Bloomsbury, HarperCollins ja Lagardère, ovat Spotifyn mukaan raportoineet sen vauhdittaneen äänikirjamyyntiä kaksinumeroisin luvuin.