Ferrari Purosangue on ferrarin ensimmäinen neliovinen sarjatuotantoauto. Se haluaa erottua muista markkinoilla olevista autoista tarjoamalla Ferrari-elämyksiä.
Teknavin Vauhtikaksikko on hiihtolomaretkellään päätynyt Ruotsiin, muuten ensimmäistä kertaa Teknavin ohjelmahistoriassa, eikä ihan mihin tahansa pitäjään, vaan aiheeseen sopivasti Arjeplogiin. Pohjois-Ruotsin pitäjä on kasvanut vuosikymmenten aikana merkittäväksi testikeskukseksi lukuisille autovalmistajille. Tällä kertaa paikalle on tuotu myös tuttua Maranellon punaista, kun Teknavin omat pojat Markku Alén ja Marko Terva-aho pääsevät koeajamaan, ensimmäisenä suomalaisena mediana muuten, Ferrarin ensimmäistä neliovista sarjatuotantoautoa, Purosangueta.
-Täällä on näitä ratoja kymmeniä, ellei satoja. Ja kaikilla autotehtailla on ihat omat alueet ja radat, varmaan satoja kilometrejä ratoja, Alén osaa kertoa, itsekin radoilla ajaneena.
-Meillä on siis kaikki tarvittava hallussamme. Tästä eteenpäin käsikirjoitus onkin melko tutunomainen, eli päästetäänpä kaksituhatta kiloinen superauto irti, Terva-aho ohjeistaa.
Aktiivinen ja säädettävä jousitusjärjestelmä
Kaiken tehon ja voimansiirron lisäksi Purosanguen ajo- ja käsittelyominaisuuksia on parannettu aktiiviisella jousitusjärjestelmällä. Jokaisessa pyörässä on oma, 48 voltin sähköjärjestelmään kytketty sähkömoottori.
-Dynaamisen Purosanguen täytyy erottua muista markkinoilla olevista autoista. Sen täytyy tarjota asiakkaille todellisia Ferrari-elämyksiä. Suorituskyky ja mukavuus sulautuvat upeasti yhteen uuden järjestelmän ansiosta, Raffaele de Simone, Ferrarin testikuljettaja kertoo.
Purosanguen uusi aktiivinen jousitus säilyttää korin liikkeiden hallinnan kaikissa pintaolosuhteissa ja erilaisilla alustoilla. Sen lisäksi, että kuljettaja voi säätää jousitusta ajomukavuuden mukaan, aktiiviset vaimentimet lisäävät jäykkyyttä ja voimaa korin kallistuksen hallitsemiseksi.
-Järjestelmä vetää pyöriä ja runkoa lähemmäksi toisiaan tai työntämällä niitä kauemmas toisistaan. Energia jakautuu uskomattoman tarkasti korin ja pyörien ohjauksen välillä, de Simone sanoo.
Voima puhuu
Purosangue on varustettu niin sanotulla kaksinopeuksisella vaihteistolla, joka on sijoitettu moottorin etuosaan ja joka ottaa tehon suoraan moottorista. Kuten GTC4 Lussossa, Purosanguessakaan ei ole jatkuvaa nelivetokykyä. Veto muuttuu automaattisesti takavedoksi nelosvaihteelle siirryttäessä.
-Mitä vaan vaihdetta lyö päälle niin aina sutii. Voiman jakaminen tuohon rataan on vaikeaa. Jos meillä olis kunnon piikit alla, mutta nyt kun meillä on vain pienet piikit, niin ei pysty kaasulla jakamaan kaikkea voimaa. Auto painaa 2000 kiloa ja liike lähtee myös tangentin suuntaan, Alén kertaa kansakoulun laskentoa.
-Kyllä voima puhuu, saatana, Terva-aho tiivistää tuntojaan.
Alénin ja Terva-ahon suorituksen jälkeen Purosangue on valmis lähtemään takaisin Maranelloon.
-Saimmeko irti mitä halusimme? Olemme hämmästyneitä ja yllätyttiin enemmän kuin toivottiinkaan. Kun mietitään että aloitit Ferrarin FF ja GTC4 Lussosta niin on se hyppy aikamoinen, Terva-aho tiivistää.
-Tämä laatu. Jos se siihen aikaan oli hieno niin ihmetyttää vaan, että voidaanko tällaista ylipäätään edes tehdä, Alén ihmettelee.
LUE MYÖS
Koeajo: Kun Ferrari Purosangue kutsui Vauhtikaksikkomme luokseen – Osa 1
Kun ostat ensimmäisen sähköautosi, paluu autokoulun penkille ei ole huono valinta
Koeajo: Alfa Romeo Tonale avaa Vauhtikaksikon kauden
Valokuitu yleistyy -entä myytit sen ympärillä?
SEURAA TEKNAVIA SOSIAALISESSA MEDIASSA
Löydät meidät Facebookista, Instagramista ja YouTubesta.