Koeajo: ”Juniori-Porschen” ominaisuudet lyövät ällikällä

Porschen keskimoottorinen Cayman GTS haastaa tosissaan isoveli 911:n. Teknavi koeajoi Cayman GTS:n Ascarin moottoriradalla Espanjassa.

Monien mielestä 911 on ainoa oikea valinta Porschen valikoimasta. Edullisemmat mallit ovat vain niille, joilla rahat eivät riitä “aitoon” Porscheen. Ja ne jotka näin ajattelevat, eivät voisi olla enempää väärässä. Porschen järjestämällä GTS-reissulla oli mahdollisuus ajaa vuoronperään sekä 911 GTS -mallia, että Cayman GTS -mallia – ja Cayman voittaa isoveljensä lähes joka osa-alueella (Teknavin koeajojuttu Porsche 911 Targa 4 GTS -mallista

Cayman GTS:n omapaino on vain 1375 kiloa, joten se on 70 kiloa kevyempi kuin 911 GTS. Toisekseen Cayman on keskimoottorinen, joten painojakauma on parempi kuin takamoottorisessa 911:ssä. 

Tarkoitus ei ole missään tapauksessa vähätellä 911:sta – onhan kyseessä yksi urheiluautojen ikoneista ja ajettavuudeltaan yksi parhaista autoista markkinoilta. Ehkä juuri sen takia Caymanin ominaisuudet lyövät ällikällä.

​

Mutkatiellä auto suorastaan liimautuu tiehen ja säädettävän iskunvaimennuksen ansiosta alustaa on helppo säätää kulloiseenkin ajotilanteeseen sopivaksi. Pehmeäksi sitä ei saa millään asetuksella, mutta säätövaroja on silti enemmän kuin monessa kilpailijassa. Kun kaikki asetukset on kytketty sporttisimmalle, tulee ajettavuuteen jo ripaus ratahenkisyyttä. Ohjaus tarkentuu, alusta napakoituu ja pakoputkistosta avautuvat läpät. Moottori suorastaan huutaa lisää kierroksia. Punarajaa lähestyttäessä bokserimoottori paukkuu ja ulvoo kuin tuomionpäivä olisi koittamassa.

Radalla kevyt ja tasapainoinen auto on kuin kotonaan. Auton saa käännettyä mutkaan tarkasti. Pitoa on tarjolla loputtomiin. Caymania on helppo käskyttää kokemattomampikin kuljettaja, sillä auton ajokäytös on kaikissa tilanteissa vakaata ja loogista. Vaihteistoksi on valittavissa joko 6-lovinen keppivaihteisto tai 7-pykäläinen kaksoiskytkinautomaatti (PDK). Valinta näiden kahden välillä on vaikea, sillä molemmat toimivat moitteettomasti. 

​

GTS:n moottori on 3,4–litrainen. Tehoa on kutiteltu esiin 340 hevosvoimaa. Cayman S -malliin verrattuna teholukemaa on lisätty 15 hevosvoimalla ja vääntöä 10 Nm. Niiden vaikutusta on vaikea arvioida, mutta suorituskyky on vähintäänkin riittävä. Moottori jaksaa vetää hienosti jo 2000 kierroksen tuntumasta. Veto jatkuu puhtaana aina 7800 kierrokseen kohdalla olevaan rajoittimeen asti. 

Kasvaneiden teholukemien lisäksi Cayman GTS:ssä on perusmallia urheilullisempi alusta (PASM), sporttinen pakoputkisto ja ulkonäköä on piristetty isommilla keulan ilmanottoaukoilla. Lisäksi vakiovarustelu on muuta mallistoa kattavampi. Vaikka kyse on vain pienistä muutoksista, on Porsche saanut aikaan selvän eron perusmalleihin verrattuna. Cayman GTS on siis oiva lisä Porschen mallistoon – siinä yhdistyvät esimerkillisellä tavalla arkiajon hauskuus ja mahdollisuus nauttia ratapäivistä todella kykenevällä autolla.

​

Porsche Cayman GTS PDK 
Hinta alkaen 119 644 €

Moottori 3436 cm3, 6-syl., bokseri
Teho 243 kW (330 hv) / 6700-7400 r/min
Vääntö 380 Nm / 4500-4750 r/min
0-100 km/h 4,6 s
Huippunopeus 283 km/h
Vaihteisto 7-portainen kaksoiskytkin aut. 
EU-kulutus 8,2 l/100 km
CO2-päästöt 190 g/km
Mitat pituus 4404 mm, leveys 1801 mm, korkeus 1284 mm, akseliväli 2475 mm
Tavaratila 280–334 l
Omamassa 1375 kg

 

comments powered by Disqus