Koeajo: Porschen GTS-mallisto Espanjan auringossa – ”Keep the traction control on!”

Porsche tarjosi Teknaville ainutlaatuista tilaisuutta ajaa koko GTS-mallisto Ascarin moottoriradalla Espanjassa. Tarjouksesta ei ollut syytä kieltäytyä.

Tällaista tilaisuutta ei tule autotoimittajalle vastaan joka viikko – eikä edes joka vuosi. Porsche tarjosi Suomessa ainoastaan kahdelle autotoimittajalle mahdollisuutta koeajaa GTS-mallisto Espanjan auringossa. 

Tapahtumalla haluttiin juhlistaa Porschen GTS-mallien 50–vuotista taivalta, joka alkoi vuonna 1964 legendaarisella Carrera 904 GTS -mallilla. 

Kyseinen keskimoottorinen malli suunniteltiin ensisijaisesti rata-autoksi, mutta FIA-GT-luokkaan osallistuminen vaati sadan auton sarjatuotantoa, joten pieni erä tehtiin myös tieliikennekäyttöön soveltuviksi. Autoa pidettiin yhtenä sen ajan parhaista urheiluautoista – ja myös radalla auto oli tuttu malli tuloslistojen kärjessä. 

Seuraavia Gran Turismo Sport -nimeä kantavia malleja olivat 1980–luvun alussa esitelty Porsche 924 Carrera GTS ja 1992 esitelty 928 GTS. Jälkimmäinen oli käytännössä ensimmäinen valtayleisölle suunniteltu GTS–malli, jota tehtiin vuoteen 1995 asti. Tämän jälkeen GTS katosi valikoimasta kymmeneksi vuodeksi.

Nykyään GTS-lisä on saatavilla kaikkiin Porschen malleihin lukuun ottamatta katumaasturi Macania. Autot sijoittuvat mallistossa perusmallien ja ratahenkisten GT-mallien välimaastoon. Sporttisuus on yhä autojen geeneissä, joskin vuosien saatossa painotusta on suunnattu enemmän arkikäyttöön sopivaksi. 

​

Tykkäsimme

Moottorin sulosävelistä

Pysynyt uskollisena muodoilleen

Emme tykänneet

Painavampi kuin coupé

Kattoa ei voi avata liikkeessä

Kiinnostavin uutuus tapahtumassa oli 911 Targa 4 GTS, joka oli ensimmäistä kertaa median koeajettavana. Targassa on perinteisestä 911:stä mallista poiketen sähköllä toimiva kovakatto, joten autosta saa napin painalluksella ”puoliavoauton”. Ulkoisesti GTS:n tunnistaa vakiomallia matalammasta jousituksesta ja tummaksi maalatuista yksityiskohdista. Esimerkiksi ajovalot, pakoputken ulostulot ja moottoritilan säleikkö on maalattu mustiksi. 

Tärkein elementti on tietenkin boxer-moottori, josta on 430 hevosvoimaa. Tehonlisäystä Targa S -malliin on 30 hevosvoimaa. Vaihteistoksi on valittavissa 7-pykäläinen kaksoiskytkinautomaatti tai yhtä monta pykälää omaava manuaali. Voima välittyy kaikille pyörille. 

Ajo-ominaisuuksiltaan Targa GTS ei ole yhtä sporttinen kuin kovakattoiset 911 GTS –mallit. Syy tähän löytyy sähköisen katon tuomasta painosta ja nelivedosta. Auton omapaino on 1580 kiloa, joka on peräti 180 kiloa enemmän kuin tavallisessa takavetoisessa 911 Carrerassa. Lisäkilot tuntuvat rata-ajossa lievänä raskautena ja aliohjautumisena. Perän saa kuitenkin halutessaan sivuluisiin, kun oikean jalan suoristaa päättäväisesti lattiaan. Tanssahtelua radalla ei kestänyt kuitenkaan pitkään, sillä radiopuhelimesta tuli tiukka määräys: ”No sideways, keep the traction control on”. Lyhyt pyrähdys radalla todisti kuitenkin, että Porsche on jälleen kerran tehnyt auton, joka on ajettavuudeltaan huippuluokkaa. Ohjaus on tarkka ja hyvin suunniteltu alusta suorastaan liimaa auton tiehen. Sitä pystyy myös hyvin säätämään kulloiseenkin ajotilanteeseen sopivaksi, kolmen esiasetuksen välillä.

​

Suuren vaikutuksen tekee myös korkealle kiertävä boxer moottori. Tehoalue alkaa käytännössä 4000 kierroksen jälkeen ja uusi vaihde kytkeytyy vasta 7500 kierroksen kohdalla. Kiihtyvyys on toki ripeää, mutta äänimaailma on se joka saa hymyn huulille. Rajoitinta lähestyttäessä ääni on infernaalinen varsinkin jos pakoputkiston on kytkenyt ”avarampaan” sport asentoon. Ajosta tuleekin helposti kulmikasta, sillä ääniraidan haluaa kuulla kerta toisensa perään. 

Targa GTS:n hinnat alkavat Suomessa 232 251 eurosta. Siitä on autoveroa yli kolmannes (83 941 e), joten kyseisen auton ostajalle pitäisi myöntää valtion hyväntekijän palkinto. Toisaalta kauniille kesäpäiville ei paljon makoisampaa autoa markkinoilta löydy.

​

Porsche 911 Targa 4 GTS
Hinta alkaen 232 251 €

Moottori 3800 cm3, 6-syl., boxer
Vaihteisto 7-vaiht., aut.
Teho 316 kW (430 hv) 7500 r/min
Vääntö 440 Nm / 5750 r/min
0-100 km/h 4,7 s
Huippunopeus 303 km/h
Keskikulutus 10,0 l / 100 km
CO2-päästöt 237 g/km
Mitat pituus 4509 mm, leveys 1852 mm, korkeus 1291 mm, akseliväli 2450 mm
Omamassa 1580 kg
Tavaratila 125 l

 

comments powered by Disqus