Koeajo: Ford Mustang Convertible – ei urheilullisuutta, mutta tunnelmaa ja nautiskelua

Pääsimme Etelä-Saksassa koeajamaan Suomeenkin saapuvaa Ford Mustangia. Perusversion lisäksi ehdimme ottamaan tyypit avomallista.

Ford Mustang Fastbackin koeajo: Koeajo: Ford Mustang – Laatuvaikutelma ei vakuuta, mutta mitä väliä

Avoautoilu jakaa helposti mielipiteet. Etenkin kovakattoisista versioista tehdyt avomallit, joiden suunnittelun lähtökohtana ei ole ollut katon puuttuminen. Tämä näkyy myös Mustangissa yleisimpänä ongelmana eli menetetyn vääntöjäykkyyden myötä lievänä korin tärähtelynä epätasaisuuksissa. Koria joudutaan myös vahvistamaan, minkä myötä massa kasvaa ja ajodynamiikka kärsii.

Edellä mainituista syistä johtuen Mustangin avomalli ei ole yhtä urheilullinen kuin kovakattoinen sisarensa. Nelipaikkaisessa avoautossa ei kuitenkaan ole kyse urheilullisuudesta, vaan tunnelmasta ja nautiskelusta. Ja siinä Mustang onnistuu oivallisesti. 

Muotoilu on onnistunut ja perinteinen rättikatto on ainut oikea valinta perinteisiä arvoja edustavaan jenkkiautoon.

Fiiliksen rikkoo ainoastaan Mustangin malliston nykyaikaisin moottori. Uusi 2,3-litrainen EcoBoost-turbomoottori on karunkuuloinen, eikä ole varsinaisesti ilo korvalle. Katto kiinni kaiuttimista tuotetaan voimakasta ja luonnottoman kuuloista ääntä sisätiloihin. Sinänsä moottori on arkiominaisuuksiltaan mukavan vääntävä ja tarjoaa riittävästi voimaa vaivattomaan etenemiseen.

Mustang on mielenkiintoinen lisä Fordin mallistoon ja se tarjoaa persoonallisen vaihtoehdon avoautomarkkinoille kilpailukykyiseen hintaa. Äänimaailmankin saa korjattua valitsemalla pellin alle perinteisen V8:n.

​

Tykkäsimme

Muotoilusta

Vaihteistosta

Emme tykänneet

Korin tärähtelyistä

Äänistä

MIKÄ Fordin legendaarisen Mustangin uusin painos perinteisellä rättikatolla varustettuna.

KENELLE Avomallina Musse sopii loistavasti fiilistelykäyttöön, mutta toimii lähinnä kahden hengen autona. 2,3-litrainen turbokone on järkivalinta, joskaan se ei mielikuvatasolla vastaa ulkonäön luomia odotuksia.

AJETTAVUUS Uusi Mustang rikkoo perinteiset mielikuvat amerikkalaisen auton ajettavuudesta. Vakiona oleva Performance Pack sisältää rapakon takana jäykemmäksi säädetyn alustan, joka tuntuu varsin onnistuneelta kompromissilta mukavuuden ja ajettavuuden suhteen. Lisäksi ajotilaa ja ohjausta voi säätää erikseen mieleisekseen kolmen asetuksen väliltä. Varsinaisesti urheilullisuudesta avomallin kohdalla ei kuitenkaan voi puhua, sillä massa ja koko vievät suurimmat ajohalut.

SUORITUSKYKY Uusi 2,3-litrainen EcoBoost turbomoottori tarjoaa vaivattoman suorituskyvyn ja miellyttävän vahvan alaväännön. Suorituskyky tuntuu autossa jopa paperia rauhallisemmalta, koska toiminta on niin eleetöntä. Yläkierroksilla eteneminen on kyllä varsin rivakkaa, mutta moottori kuulostaa kovin karkealta eikä se oikein sovi muuten mukavaan avoautofiilikseen. Kuusiportainen manuaalivaihteisto toimii täsmällisesti moottorin parina, mutta etenkin avomalliin automaattivaihteisto olisi rennompi vaihtoehto.

TILAT Takapenkillä tulee nopeasti ahdasta eikä siellä ole kovin miellyttävää istua. Katto kiinni myös pääntila on hyvin rajallinen. Nopeasti alas taittuva katto haukkaa osansa tavaratilasta, mutta kahden hengen viikonlopputavarat mahtuvat vaivatta ruumaan.

MALLISTO Mustangin mallistosta löytyy Euroopassa uusi 2,3-litrainen EcoBoost-turbomoottori ja perinteinen 5,0-litrainen V8. Molempien pariksi tarjotaan sekä 6-portaista manuaalia että 6-portaista automaattia. Korimalleina on valittavana kovakattoinen ja avonainen versio.

​

Ford Mustang 2.3 EcoBoost Convertible
Hinta alkaen 52 746 €

Moottori 2 300 cm3, R4
Teho 233 kW (317 hv) 5 000 r/min
Vääntö 432 Nm / 3 000  r/min
Vaihteisto 6-vaihteinen manuaali
0-100 km/h 5,8 s
Huippunopeus 233 km/h
EU-kulutus 8,2 l/100 km
CO2-päästöt 184 g/km
Mitat Pituus 4 784 mm, leveys 1 916 mm, korkeus 1 394 mm, akseliväli 2 720 mm
Omamassa 1 715 kg
Tavaratila 332 l
Lisätietoja Oy Ford Ab www.ford.fi

  • Pellin alta löytyy sama 2,3-litrainen turbonelikko, joka on myös myöhemmin markkinoille tulevan uuden Focus RS:n voimanlähteenä. Moottori on oiva arkikumppani, mutta äänimaailmassa on hiomista.
  • Ohjaamo ei pärjää laatuvaikutelmaltaan eurooppalaisille kilpailijoille. Hallintalaitteet kuitenkin ovat selkeät ja asiat toimivat.
  • Takapenkit ovat syvät ja kuppimaiset, mutta valitettavasti tila sekä jaloilta että katto kiinni päältä loppuu nopeasti.
  • Katon toiminta ei ole täysin automaattista, vaan katon lukitus täytyy avata ja sulkea käsin katon keskellä olevalla kahvalla.
  • Eurooppaan tuotavissa versioissa pystyy säätämään erikseen ohjauksen vastetta sekä ajomoodia. Jälkimmäinen vaikuttaa ohjauksen lisäksi kaasunvasteeseen ja luistoneston toimintaa.

 

comments powered by Disqus