Koeajo: Ford Mustang – Laatuvaikutelma ei vakuuta, mutta mitä väliä

Mustang on puhtaimmillaan kasikoneella varustettuna.

Mustang on ikonen auto. Se on nähty monissa elokuvissa ja siitä tuli tietynlainen vapauden symboli Yhdysvalloissa 60-luvulla. Malli koki vaikeita vuosia öljykriisin aikaan ja samoin 80-luvulla meno ei enää ollut alkuperäistä vastaavaa.

Nyt esitelty uusi versio on tehty perinteisiä arvoja noudattaen ja kokonaisuus on vaikuttava. Ulkonäkö on itsevarma ja voimaa uhkuva. Kun tähän yhdistetään perinteinen vapaasti hengittävä V8, voidaan puhua aidosta amerikkalaisesta muskeliautosta.

Mustang tulee uuden mallin myötä myös ensimmäistä kertaa Euroopan markkinoille. Valmistajan mukaan uusi Mustang on nyt eurooppalaisten asiakkaiden korkeilla laatustandardeille sopiva. Auto ei vastaa johtavien saksalaisten merkkien viimeistelyn tasoa, tai tarjoa kaikkia uusimpia varusteita, mutta niistä ei tässä autossa ole kysekään.

Mustang taittuu mutkiin nöyrästi, vaikka massa ja koko tuntuvatkin pienillä teillä ajettaessa.​
Mustang taittuu mutkiin nöyrästi, vaikka massa ja koko tuntuvatkin pienillä teillä ajettaessa.​

Viimeistelyn laatuun ei nimittäin kiinnitä siinä vaiheessa enää niin paljoa huomiota, kun lyö veekasin tulille. Tämä on nykyisin harvinaista herkkua; puhdasta ääntä, manuaalivaihteisto ja takaveto. Vaikka autossa on kokoa ja massaa, tuntuu se yllättävän ketterältä. Tunnelmassa on iso ero samaan aikaan koeajettuun avomalliin. Kori on huomattavasti jäykempi ja paremman suorituskyvyn myötä kokonaisuus on myös urheilullisempi.

Kaikki Eurooppaan tuotavat mallit on varustettu Performance Packilla, minkä myötä autossa on muun muassa jäykempi alusta ja suuremmat jarrut. Lisäksi V8-versiot ovat varustettu äärimmäisen hyödyllisellä line lock –toiminnolla. Se ylläpitää täyden jarrupaineen pelkästään etuakselilla 15 sekunnin ajan, mikä mahdollistaa takarenkaiden lämmittämisen esimerkiksi jenkeissä suositun varttimailin ajamista varten. Tätä toimintoa tuskin tullaan käyttämään lainkaan väärin…

Kasikoneella varustettu manuaalivaihteinen Musse yllättää urheilullisuudellaan. Lisäksi se on tehoisekseen mielenkiintoisesti hinnoiteltu ja hyvin varusteltu, vaikka korkeat päästöt nostavatkin hintaa merkittävästi autoveron vuoksi. Heikkoudet laatuvaikutelmassa eivät tunnu koeajon loppupuolella kovinkaan merkittäviltä, vaan fiilis paikkaa ne virheet. 

Ohjaamo on aavistuksen muovinen, mutta toimiva. Penkit tarjoavat hyvin tuen ja nahkaverhoilluissa malleissa tuuletus helpottaa hikoilua kesähelteillä.​
Ohjaamo on aavistuksen muovinen, mutta toimiva. Penkit tarjoavat hyvin tuen ja nahkaverhoilluissa malleissa tuuletus helpottaa hikoilua kesähelteillä.​

Tykkäsimme

Muotoilusta

Äänistä

Vaihteistosta

Emme tykänneet

Sisustuksen muovisuudesta

Laatuvaikutelmasta

MIKÄ Fordin legendaarisen Mustangin uusin painos, minkä myötä Mustang tulee ensimmäistä kertaa myös Euroopan markkinoilla. Klassinen coupé varustettuna perinteisellä 5,0-litraisella V8:lla.

KENELLE Maskuliinisesta ulkonäöstä pitävälle ja perinteistä tekniikkaa arvostavalle autoilijalle.

AJETTAVUUS Mustang yllättää positiivisesti ajettavuudellaan. Auton massa ja koko tuntuvat ajettavuudessa, mutta mutkissa Musse seuraa nöyrästi kuljettajan osoittamaa linjaa. Parhaimmillaan se on suomalaista kantatietä vastaavalla sopivan mutkaisella tiellä, jossa pystyy ylläpitämään miellyttävää ajonopeutta. Täsmällisen manuaalivaihteiston käyttäminen on ilo ja voimantuotto on vapaastihengittävälle koneelle tyypillisen tasaista huipentuen kierrosalueen yläpäähän. Ajomoodeja löytyy neljä: Normal, Sport+, Race ja Snow/Wet. Näistä Sport+ sopii kaikenlaiseen ajamiseen ja Race kytkee luistoneston sallivampaan asentoon.

SUORITUSKYKY Hieman yli 400 hevosvoimaa riittävät liikuttamaan Mussea iloisen vaivattomasti. Nykyisin erittäin harvinainen vapaasti hengittävä iso V8 saa hymyn nousemaan huulille. Ennen kaikkea se tarjoaa fiilistä ja nautinnollisen tasaista tehontuottoa läpi kierrosalueen.

TILAT Penkit tarjoavat varsin tiukan tuen joka suuntaan ja säätövarat riittävät hyvin ajoasennon hiomiseksi. Etupenkillä asiat ovat siis kohdallaan. Takatiloista ei voi varsinaisesti sanoa samaa. Pää on katossa jo suomalaisten keskipituuden alapuolella ja polvet ovat helposti kiinni etupenkeissä. Tilaa on käytännössä siis kahdelle. Tavaratila on varsin laakea ja riittää vaivatta kahden hengen pidemmällekin matkalle.

MALLISTO Kasikoneen lisäksi Mustangiin tarjotaan Euroopassa uutta 2,3-litraista EcoBoost turbokonetta. Molemmat ovat saatavissa sekä kovakattoisena että avona, ja manuaalina sekä automaattina. Lisäksi kaikki Suomeen tuotavat Mustangit on varustettu Performance Packilla, johon kuuluu vakiona tehokkaammat jarrut ja paremmin eurooppalaiseen makuun säädetty alusta.

Sivuprofiili on klassinen: pitkä keula, ohjaamo sijaitsee takana ja kattolinja laskee loivasti.​
Sivuprofiili on klassinen: pitkä keula, ohjaamo sijaitsee takana ja kattolinja laskee loivasti.​

Ford Mustang 5.0 V8 GT
Hinta alkaen 76 240 €

Moottori 4 951 cm3, V8
Teho 310 kW (421 hv) 6 500 r/min
Vääntö 530 Nm / 4 250  r/min
Vaihteisto 6-vaihteinen manuaali
0-100 km/h 4,8 s
Huippunopeus 250 km/h
EU-kulutus 13,6 l/100 km
CO2-päästöt 306 g/km
Mitat Pituus 4 546 mm, leveys 1 939 mm, korkeus 1 288 mm, akseliväli 2 630 mm
Omamassa 1 720 kg
Tavaratila 408 l
Lisätietoja Oy Ford Ab www.ford.fi

 

comments powered by Disqus