Koeajossa Audi A4:n farmariversio – ulkokuori hämää

Audi esitteli täysin uuden A4:n viime kesänä. Ulkoiset muutokset ovat ensivilkaisulla jopa yllättävän vähäiset, mutta paremman tutustumisen jälkeen todellisuus paljastuu toisenlaiseksi.

Tykkäsimme

Laatuvaikutelmasta

Voimalinjasta

Emme tykänneet

Pintakovasta jousituksesta

Fiiliksen puutteesta

Hinta alkaen 39 984 €
Koeajoauto 57 121 €

Teknavi pääsi tutustumaan täysin uuteen Audi A4:ään ensimmäisen kerran kesällä Ingolstadtissa studio-olosuhteissa. Ennakkoluulot etenkin auton muotoilun suhteen saivat kyytiä, kun pääsimme tarkastelemaan autoa päämuotoilijan kanssa, jolla löytyi kerrottavaa useista pienistä yksityiskohdista. Tämä ei tietenkään muuta sitä tosiasiaa, että nopealla vilkaisulla auton saattaa sekoittaa edeltäjäänsä ja jonkun mielestä muotoilua voisi kuvailla tylsäksi. Tässä vaiheessa voi kuitenkin klassisesti todeta, ettei makuasioista voi kiistellä.

Autoon sisälle astuttaessa muutokset ovat selvemmin havaittavissa. Oikeastaan mikään ei muistuta vanhasta. Ainoastaan ilmastointia ohjataan kojelaudasta löytyvillä painikkeilla ja MMI-multimediajärjestelmän ohjaus tapahtuu vaihteenvalitsimen etupuolelta löytyvällä isolla kiertokytkimellä. Kuljettajan näkymää hallitsee lisävarusteinen yhdellä näytöllä toteutettu virtuaalinen mittaristo. Tämä on tuttu jo muun muassa Audi TT:stä, ja näytön näkymää voi muokata muutamien näkymien välillä.

Päällimmäisenä Audista jää mieleen laadukkuus. Auto toimii käytännössä kaikissa tilanteissa juuri kuten sen pitääkin; helposti ja laadukkaan tuntuisesti. Joku voisi kuvailla tätä kokonaisuutta myös tylsäksi, mutta silloinhan käyttöesine täyttää toimensa lähes täydellisesti. Jännitystä etsivien täytyy jatkaa vielä etsintää, ja ehkä fiilistä on enemmän tarjolla syksyllä esiteltävän uuden S4:n muodossa.

  • Pikaisella vilkaisulla A4 muistuttaa paljon edeltäjäänsä
  • Myös takavalot ovat nykytyyliin toteutettu LED-nauhoilla
  • Sukunäkö Audin muuhun mallistoon on vahva
  • Kylkilinja jatkuu suorana koko auton pituudelta
  • Pieni, mutta tärkeä yksityiskohta: peilien pystyrivat rikkovat ilmavirtauksen ja vähentävät näin sivuikkunoiden likaantumista

MIKÄ Audin viidennen sukupolven A4, joka sijoittuu keskikokoisten premium-autojen luokkaan.

KENELLE A4 on aktiivisen perheen lifestyle-farkku. Kyseessä on myös hyvin suosittu autoluokka työsuhdeautoilijoiden näkökulmasta.

AJETTAVUUS Koeajoauto oli varusteltu Business Sport -varusteilla, mikä sisältää myös sporttialustan. Talviolosuhteissa alusta tuntuu hieman turhan pintakovalta, eikä liukkaiden olosuhteiden takia mahdollisesti vakiomallia paremmista ajo-ominaisuuksia päässyt nauttimaan täysimääräisesti. Tästä huolimatta kokonaisuus on tasapainoinen ja ääritilanteissa loogisesti käyttäytyvä.

SUORITUSKYKY 190-hevosvoimainen turbodiesel liikuttaa nelivetoista farkkukoria vaivattomasti. Talvisissa oloissa neliveto kruunaa paketin ja risteyksissä sutimisen voi jättää muiden huoleksi. Ratakokeilun perusteella auto käyttäytyy liukkaalla hyvin ennakoitavasti. Uusi 7-portainen vaihteisto toimii pääasiassa hienosti ja pitää kierrokset alhaisina hyödyntäen vahvaa vääntöä. Joissain tilanteissa mennään jopa niin pienillä kierroksilla, että ohjaamoon välittyy pientä tärinää. Liikkeellelähdöt eivät suju aivan yhtä hienostuneesti kuin perinteisellä momentinmuuntimella varustetulla automaattilla.

TILAT A4 ja sen kilpakumppanit tarjoavat riittävästi tilaa neljälle. Etumatkustajilla on erittäin hyvät oltavat ja takana matkustaa mukavasti kaksi aikuista. Kolmelle takapenkki on kuitenkin ahdas ja korkea kardaanitunneli vaikeuttaa keskipaikalle kulkua.

MALLISTO A4 on tarjolla kolmella bensakoneella (150, 190 ja 245 hv) sekä kolmella dieselillä (150, 190, 262 hv). Koeajossa olleen lisäksi mallistojen tehokkaimmat versiot ovat aina nelivetoisia ja automaattivaihteisia. Pienempien moottorien pariksi ei toistaiseksi ole tarjolla nelivetoa. Varsin kattavasti varusteltujen Business ja Business Sport -varustelujen lisäksi tarjolla on saksalaiseen tyyliin pitkä varustelista.

Audi A4 Avant 2.0 TDI quattro S tronic
Moottori 1 968 cm3, R4 turbodiesel
Teho 140 kW (190 hv) 3 800-4 200 r/min
Vääntö 400 Nm / 1 750-3 000 r/min
Vaihteisto 7-vaihteinen kaksoiskytkinautomaatti
0-100 km/h 7,4 s
Huippunopeus 230 km/h
EU-kulutus 4,5 l/100 km
CO2-päästöt 116 g/km
Mitat Pituus 4 725 mm, leveys 1 842 mm, korkeus 1 434 mm, akseliväli 2 820 mm
Omamassa 1 690 kg
Tavaratila 505 l

  • Perän pitkät vaakalinjat korostavat auton leveyttä
  • Valojen terävät kulmat tuovat ilmeeseen aggressiivisuutta
  • Talvimaisemassa kerkeää välillä myös fiilistelemään
  • Pitkät suorat linjat jatkuvat myös sisustuksessa
  • Nelivetoisuutta muistetaan korostaa
  • Kuljettajalla on hyvät oltavat ja hallintalaitteiden käytön oppii varsin vaivattomasti
  • Kuljettaja voi halutessaan valita mittaristoon esimerkiksi ison kartan
  • Valikoista löytyy myös perinteiset ajotietokoneen näkyvmät
  • Keskikonsolista löytyy painikkeet tärkeimmille yksittäisille toiminnoille
  • Vaihteenvalitsin on nykytyyliin sähköinen
  • MMI-järjestelmää käytetään tuttuun tapaan keskeltä löytyvällä kiertokytkimellä
  • Sporttijakkarat tarjoavat hyvän tuen ja riittävät säätövarat. Pehmustukset ovat saksalaisen jämäkät
  • Takapenkki on kokoluokassaan hyvä. Reisituki jää nopeasti vajaaksi ja pitemmällä matkustajalla pää osaa nopeasti kattoon
  • Tavaratila on selkeän muotoinen ja helposti laajennettavissa

Kuvat: Mikko Autio

---

Lue lisää Audi A4:stä
Jo nyt ensiajossa: Audi A4– kilpailu laatuluokan herruudesta muuttui juuri todella kovaksi​ (A4 3.0 TDI)
Koeajo: Audi A4 – uusi businessluokka (A4 2.0 TFSI)
Vertailu: Vuoden auto helisemässä, kun vastaan asettuu uusi Audi A4 (Audi A4 Avant vs. VW Passat)

comments powered by Disqus