Ensituntuma: Sirompi maasturi-coupé Mersun tapaan

Mercedes esitteli viime vuonna keskiluokkaan sijoittuvan katumaasturi GLC:n. Nyt mallisto täydentyy isoveljen viitoittamalla linjalle, eli tarjolle tulee myös Coupé.

Hinta alkaen 64 981 €

Maailma muuttuu jatkuvasti ja samalla myös ihmisten tarpeet. Coupé-tyylistä katumaasturia tosin on vaikea perustella tarveperusteisesti, sillä onhan se epäkäytännöllisempi kuin tilavammat sisarmallit. Tästä huolimatta kysyntää tuntuu riittävän, ja nyt Mercedeksen esittelemä GLC Coupé on rantautunut Suomeen.

GLC Coupé on ensivilkaisulla mittasuhteiltaan onnistuneempi kuin isoveli GLE Coupé. GLC-sisarmalliin verrattuna Coupé on kahdeksan senttiä pitempi ja noin neljä senttiä matalampi, mikä antaa autolle menevämmän sivuprofiilin. Muotoilutyyli noudattelee Mercedeksen nykytyylin pehmeitä linjoja, ja eroaa siten suoran kilpailijan, eli BMW X4:n, kulmikkaasta muotoilusta.

Sisätilat eivät juurikaan eroa GLC:stä, ja matalammasta kattolinjasta huolimatta myös takana mahtuu istumaan. Tavaratila on valmistajan ilmoittaman mukaan 50 litraa pienempi kuin pystyperäisessä versiossa, mutta siitäkin huolimatta tilaa riittää 500-1 400 litraa.

Teknisesti GLC Coupé noudattelee luonnollisesti perus-GLC:n linjaa. Alusta on jo vakiona jämäkämpi sport-jousitus, ja tarjolla on GLC:n tapaan ilmajousitus. Kaikki mallit ovat aina nelivetoisia ja vaihteistona toimii myöhemmin markkinoille tulevaa hybridimallia lukuun ottamatta 9-portainen automaattivaihteisto.

Pikaiset ensityypit otimme tällä hetkellä sporttisimmasta versiosta eli 211-hevosvoimaisella bensakoneella varustetusta GLC 250 Coupé -mallista. Täyteen varusteita pakattu auto on yhtä karkkia silmälle sekä ulkoa että sisältä. GLC:n hyvä mukavuus ja hiljaisuus on säilytetty myös Coupé-mallissa, ja lisävarusteinen ilmajousitus nielee epätasaisuudet hienostuneesti. Myös ajettavuus miellyttää. Mercedes on onnistunut viime aikoina mukavuuden ja tarkkuuden yhdistämisessä hyvin, ja GLC Coupé on kokonaisuudessaan erittäin mukava matkakumppani niin moottoritiellä kuin mutkaisemmalla kantatielläkin.

Nykyaikainen bensakone vääntää hyvin jo alakierroksilta. Tämän jälkeen hieman ponneton meno ylemmillä kierroksilla on lievä pettymys. Toisaalta yli 1 700 kiloa painavan auton perusbensalta ei sovi odottaa liikoja, ja täytyyhän tilaa olla myös myöhemmin tulevalle AMG:lle. 9-portainen automaatti puolestaan toimii esimerkillisesti.

Miten sen nyt summaisi. En halua valehdella itselleni, joten pakko myöntää GLC Coupén olevan varsin haluttava turhake. Se jakaa mielipiteitä, eikä sen hankintaa voi perustella järjellä, mutta silti se herättää salaa pientä omistamisenhalua linjoja katsellessa. Kunhan se hybridi tulee, niin tämänhän pystyy jo perustelemaan järjellä…

Kuvat ja video: Mikko Autio

Lue myös:
Koeajo: Mercedeksen tähtäimessä BMW X4