Koeajo: Mercedeksen tähtäimessä BMW X4

GLC:n coupé-versio on näyttävä ilmestys, joka tarjoaa uuden vaihtoehdon enemmän tyyliä kuin tilaa arvostaville.

Tykkäsimme

ajettavuudesta

ulkonäöstä

tiloja ei uhrattu ulkonäölle

Emme tykänneet

herättää enemmän negatiivisia naapurikommentteja kuin tavallinen GLC

näkyvyys taakse heikohko

Suomeen loppuvuosi 2016
Hinta alk. 64 981 €

Automaailma jatkaa pirstoutumistaan. Niille, joille GLC eli GLK:n perillinen ei ole riittävän menevän näköinen menopeli, tarjolla on nyt isosisko GLE:n tapaan myös perästään selvästi viistompi versio coupé.

BMW aloitti tämän villityksen X6:lla, ja viimeistään X4:n myötä on selvää, että trendi on kasvamaan päin. Mercedes tarjoaa jo isoa maasturicoupéta metsästäville GLE Coupén, ja GLC Coupé ottaa loogisesti paikkansa sen alapuolella. Ja siinä missä GLE Coupé on melkoinen möhkö, GLC Coupé näyttää selvästi sirommalta ja vähemmän isottelevalta.

Coupé eroaa kuitenkin mittasuhteiltaan merkittävästi tavallisesta GLC:stä. Se on selvästi pidempi (7,6 cm), matalampi (3,8 cm) ja valikoidulla rengastuksella myös leveämpi (4,0 cm). Sporttiselle ulkonäölle tarjotaan vastetta myös vakiona olevan urheilullisemman alustan muodossa. Vakioihin kuuluu myös viisi esivalittua ajo-ohjelmaa. Jousitusmukavuutta voi vielä parantaa ilmajousien avulla. Mukautuva iskunvaimennus teräsjousien kanssa on tosin jo varsin vakuuttava yhdistelmä sekin.

Saimme ensimaistiaiset uudesta viistoperämaasturista tehokkaan V6-dieselin kera, jolle ei ole vielä saatu hintaa. Nykyinen autovero on tosin melko tehokkaasti tappanut ihmisten kiinnostuksen isompisylinterisiin moottoreihin, neloskoneet hallitsevat myyntiä. Tämä on hieman sääli, sillä Mercedeksen V6-diesel on hieno.

Tehokas 258-hevosvoimainen diesel istuu mainiosti sulavalinjaisen maasturicoupén keulalle. Matka taittuu joutuisan joustavasti, ja koneen jatkona oleva 9-portainen automaattivaihteisto hoitaa hommansa moitteetta. Kone käy myös erittäin sivistyneesti, korvia joutuu tasakaasulla ajettaessa oikein höristämään moottoriäänien erottamiseksi. Lisäksi voimalaa on erittäin vaikea tunnistaa dieseliksi pelkän käyntiäänen perusteella.

Vaikka maasturin ja sporttisen coupén yhdistäminen kuulostaa edelleen oudolta, BMW:n tavoin myös Mercedes todistaa nyt konseptin toimivan. Nopeuden mukaan säätyvän ohjauksen avulla – ja ajotilavalikosta Sport+-asetus etsimällä – iso ja yli 1 800 kiloa painava auto syöksyy mutkiin yllättävän halukkaasti ja ketterästi.

Tilojen puolesta GLC Coupé käy jopa perheautoksi, sillä vaikka kattolinja näyttää laskeutuvan erittäin voimakkaasti perää kohden, takana on yllättävän hyvin pääntilaa. Suurin perhekäyttöä rajoittava tekijä siis lienee se, että coupé on ainoastaan nelipaikkainen.

Tavaratilassa on pitkä ja hieman matala, mutta penkit taittelemalla mukana kulkee vielä jopa täysikokoinen polkupyörä. Ainoastaan nostokynnys jää turhan korkeaksi. Tavalliseen GLC:hen verrattuna tavaratila on perusasennossaan hieman pienempi, mutta ero on niin pieni, ettei sillä ole juurikaan merkitystä. 500 litraa on vielä ihan kelvollinen luku.

Koeajoauto oli pakattu täyteen uusinta tekniikkaa, mutta varsin monista herkuista joutuu maksamaan ekstraa. Hifistelilöille tarjotaan mm. Comand Online -multimediapakettia, Designo-verhoilua, Burmesterin upeasti soivaa surround-äänentoistojärjestelmää sekä lukuisia ajoturvallisuutta ja ajamisen helppoutta korostavia järjestelmiä. Lisävarusteluettelolla on pituutta monta sivua.

Moottorivalikoima tulee kattamaan kaikkiaan kolme bensakonetta, neljä dieseliä sekä yhden ladattavan bensahybridin. Hinnaston edullisin versio on alkuun 220d ennen kuin se alapuolelle tulee vielä 200d. Kaikki versiot ovat vakiona nelivetoisia.

Mercedes-Benz GLC 350d 4Matic Coupé
Moottori 2 987 cm3, V6 tuplaturbodiesel
Teho 190 kW (258 hv) / ei ilm.
Vääntö 620 Nm / ei ilm.
0-100 km/h 6,2 s.
Huippunopeus 238 km/h
EU-kulutus 6,0 l/100 km
CO2-päästöt 155 g/km
Mitat Pituus 4 732 mm, leveys 1 890 mm, korkeus 1 602 mm, akseliväli 2 873 mm
Tyhjäpaino 1 840 kg
Tavaratila 500-1 400 l

BMW X4.