Moni meistä on joskus ajanut autoa niin, että tuulilasissa on ollut pieni särö. “Ei se nyt niin vakavaa ole”, ajattelemme usein. Mutta onko se sittenkään näin?
Pimeässä, sateessa tai matalalta paistavassa auringossa pienikin särö voi vääristää näkyvyyttä yllättävän paljon – ja heikentää kuljettajan reagointikykyä kriittisellä hetkellä.
Milloin tuulilasi voidaan korjata – ja milloin se on vaihdettava?

Kuvassa näkyy tähtivaurio.
Tuulilasi voidaan korjata, jos siinä on iskemävaurioita. Näitä on kolme päätyyppiä:
- Tähtivaurio,
- Häränsilmä, eli pyöreä vaurio,
- ja näiden yhdistelmät.
Sen sijaan, jos halkeama on yli viisi senttimetriä tai ulottuu lasin reunasta, tuulilasi on aina vaihdettava. Nykyaikainen tuulilasi on osa auton kantavaa rakennetta, ja jos se on halki, auton rakenteellinen lujuus ei enää täytä vaatimuksia.

Kuvassa näkyy Häränsilmä-vaurioita.
Lisäksi, jos vaurio osuu kuljettajaa avustavan järjestelmän kameran katselualueelle, syntyy optinen häiriö – tällöin lasi on vaihdettava välittömästi.
Kuinka nopeasti uusi tuulilasi saadaan?
Carglassin mukaan 90 prosenttiin suomalaisesta autokannasta uusi tuulilasi saadaan parissa päivässä, ja 99 prosenttiinnoin viikon kuluessa.


Carglass – Helsinki Lauttasaari.
Miksi kalibrointi on tärkeää?
Tuulilasin vaihdon yhteydessä ajoneuvon valmistajat edellyttävät, että kuljettajan avustusjärjestelmät kalibroidaan uudelleen. Se on pakollinen toimenpide, jotta esimerkiksi kaistavahti ja hätäjarrutusjärjestelmä toimivat oikein.
Tuulilasien kunto ja turvallisuus
Tuulilasin kunto vaikuttaa paitsi näkyvyyteen, myös autojen turvajärjestelmien toimintaan.
Carglassin vuosiparometri paljastaa karun totuuden: joka viides autoilija on ollut tilanteessa, jossa on meinannut ajaa ihmisen päälle – usein heikentyneen näkyvyyden vuoksi.
“Se on hurja luku, ja kertoo isosta liikenneturvallisuusriskistä”, asiantuntijat muistuttavat. “Tuulilasi on tänä päivänä paitsi osa auton kantavaa rakennetta, myös yhä enemmän osa auton turvallisuus- ja mukavuusvarusteita.”

Naarmuinen tai kulunut tuulilasi – vaarallinen etenkin pimeällä
Kulunut tuulilasi harmaantuu ja kerää likaa. Kun ajetaan vastavaloon, sade tai matalalta paistava aurinko paljastaa karun totuuden: näkyvyys on heikko. “Jos lasi on kovasti kulunut, se kannattaa vaihtaa. Ja koska kameroiden pitää myös nähdä, lasin kunto vaikuttaa suoraan avustusjärjestelmien toimintaan”, asiantuntija lisää.
Erityisesti nuorempien kuljettajien ja myös iäkkäämpien autoilijoiden on hyvä olla tarkkana, sillä pienikin lisähaitta näkemiseen voi kasvattaa riskejä.
Pyyhkijät – pieni asia, jolla on iso merkitys
Säännöllinen tuulilasin puhdistus ja pyyhkijöiden vaihtaminen pidentävät lasin käyttöikää ja parantavat näkyvyyttä. “Pyyhkijät tulisi vaihtaa kaksi kertaa vuodessa. Jos autoa käytetään vähän, kerran vuodessa riittää, mieluiten syksyllä ennen pimeää kautta”, muistutetaan.

Kuluneet pyyhkijät jättävät raitoja ja aiheuttavat valon taittumista, mikä heikentää näkyvyyttä etenkin pimeällä. Lisäksi jäätyneet pyyhkijät voivat vahingoittua helposti, jos ne yritetään irrottaa väkisin. “Siinä menee kerralla pyyhkimen pinta pilalle”, Carglassin asiantuntija varoittaa.
Näkyvyys on autoilijan tärkein turvavaruste
Autoilijan tärkein aisti on näkö, ja näkyvyys alkaa tuulilasista.
Korjaa ajoissa, puhdista säännöllisesti ja vaihda pyyhkijät ajoissa – pienillä teoilla voi estää ison onnettomuuden. Jos et ole varma, missä kunnossa oma tuulilasisi on, kysy asiantuntijalta. Näkyvä ero voi olla ratkaiseva.
LUE MYÖS
Teknavin 30. juhlakausi tuo tullessaan yllätyksen – oma podcast käynnistyy!
Audi A6 Avant e-tron ja A6 e-hybrid – koeajossa kaksi sähköisen aikakauden vaihtoehtoa
Ford E-Tourneo Courier – käytännöllinen tila-auto sähköisenä
SEURAA TEKNAVIA SOMESSA
Löydät meidät Facebookista, Instagramista, YouTubesta, TikTokista, LinkedInista ja Spotifyssa.