Koeajo: Anniinan testissä täyssähkö Bemari iX1 -bensakonettakaan ei ole silti unohdettu

BMW:n uusi kolmannen sukupolven X1-sarja tuo markkinoille iX1-mallin joka on täyssähköinen versio. X1 on saatavana myös plug-in hybridinä sekä bensakoneella.

Teknavin toimittaja Anniina Pohjonen ottaa koeajoonsa uuden täyssähköisen Bemarin iX1 xDrive 30 version. Auton sporttisen keulan ilme nousee heti esiin, kiitos aggressiivisen linjakkaiden ajovalojen sekä BMW:lle tyypillisesti isohkojen ”munuaisten”. Sivuprofiilissa huomiota herättävät lähes kulmikkaat lokasuojan kaaret ja linjakkuutta luo pitkä suoraviivainen kattolinja.

Lisää iX1:een näyttävyyttä tuo X-line paketti, johon kuuluu muun muassa koristeet puskurissa ja sivuhelmoissa, shadow line -kattokaiteet, ulkopeilien kotelot sekä 19″ aerodynaamiset vanteet. Kolmiulotteiset, vähän jopa L-kirjaimen muotoiset takavalot tuovat auton perälle tunnistettavan ja nykyaikaisen ilmeen.

– Ajoasento on mukava ja edessä on urheilulliset etuistuimet. Lisää tunnelmaa matkustamiseen tuo myös Harman Kardonin kaiutinjärjestelmä. Panoraamalasikatto lisää sisätilojen valoisuutta mukavasti. Kuljettajan paikalla näkymä on täyssähkö bemarille ominainen; hyvin pelkistetyn tyylikäs kojelauta. Lähes kaikki säätöominaisuudet löytyy 10 tuumaisen kosketusnäytön takaa, Annika kuvailee sisätiloja.

Säädettävä energian talteenotto ja latausprosentti

iX1 malli on varustettu 65 kWh:n akulla. Vain 10 minuutissa saa jopa 120 km lisää toimintasädettä High Power ‑latausasemalla. Julkisilla pikalatausasemilla on mahdollista tavoittaa 80 prosenttia toimintasäteestä vain 29 minuutin latauksella. Joustavan pikalaturin ansiosta lataaminen onnistuu kätevästi myös kotona. Kosketusnäytöstä on mahdollista asettaa latauksen tavoite kahdestakymmenestä prosentista sataan prosenttiin. Tämä on kätevä lisäominaisuus jos täydelle lataukselle ei ole tarvetta.

Esimerkiksi lataustavoite on säädettävissä ajotietokoneesta.

Energian kulutus autolla on 18,1–16,8 kWh 100 kilometrille. Tässä auttaa muun muassa jarrutuksessa tapahtuvan energian talteenotto. Energian talteenottoa on mahdollista säätää mielen mukaan. Kosketusnäytöstä löytyy ajoasetukset, joista on mahdollista säätää auton latauksen asetuksia, voimansiirtoa ja alustaa, sekä kuljettajaa avustavia järjestelmiä.

Maantiellä aloitetaan ajaminen B-ajotilalla, jolla ajettaessa on mahdollista ajaa vain yhtä poljinta käyttäen. Kun auton moottori jarruttaa reilusti, se kerää samalla energiaa talteen.

– Ohjaustuntuma on tosi kevyt, mutta alusta tuntuu bemarille tyypillisen jämäkältä, jonka ansioista tuntuma tiehen säilyy koko ajan. Auton matkustusmukavuuteen vaikuttaa erityisesti myös hyvät kuljettajaa avustavat järjestelmät. Molempien moottoreiden tasapuolinen yhteisteho ja nopeasti reagoiva luistonesto takaa hyvän kiihtyvyyden haastavissakin olosuhteissa, Anniina tiivistää ajokokemustaan

Kolmannen sukupolven X1-sarja on mielenkiintoinen. BMW tuo markkinoille täyssähköisen iX1-mallin lisäksi plug-in hybridin sekä bensakoneella varustetun version mallista.

  • 65.0 kWh akusto
  • 230kW teho / 313Hv
  • 494 Nm vääntö
  • 5,7 s kiihtyvyys
  • 180 km/h huippunopeus
  • 18,4-17,3 kWh / 100km kulutus (WLTP)
  • 413-438 km / toimintamatka
  • Hinta. 74 759,97 €

Lue myös: Teknavin Vauhtikaksikko ja Suomen talvi haastavat Polestar 2 -täyssähköauton

Seuraa Teknavia sosiaalisessa mediassa!
Löydät meidät Facebookista, Instagramista ja YouTubesta.