Verkkokauppa.com paljasti palautetuimmat ja huonoimmiksi arvioidut tuotteensa

Tilastot kertovat huonoista tuotteista.

Verkkokauppa.com on julkaissut jo perinteiseen tapaan Black Fridayn alla sen viimeisen vuoden palatetuimmista ja huonoimmiksi arvioiduista tuotteista, joita ei ehkä kannata ostaa.

Palautetuimpien tuotteiden joukosta löytyy muutenkin edullisia tarvikkeita, lisävarusteita, kuten latureita, sisustustavaroita ja astioita. Esimerkiksi puhelimia, tabletteja, tietokoneita, kelloja tai kuulokkeita ei palautetuimpien listalle ole päätynyt tänä vuonna.

Huonoimmiksi arvioitujen tuotteiden joukossa on esimrkiksi useampia panssarilseja ja monitorivarsia, mutta myös esimerkiksi pelikuulokkeet, HDMI 8K -kaapeli, pelituolti, hybridipyörä ja LTE-modeemi ja Wi-Fi 6 -tukiasemalaite.

Kattavat listaukset löytyvät alta artikkelin lopusta.

”Usean palautetun tuotteen kohdalla näyttää olevan kyse siitä, että epähuomiossa on tullut tilattua väärä versio tuotteesta ja erehdys on huomattu vasta kotiovella. Listalla on myös paljon sellaisia tuotteita, joiden yhteensopivuuden tarkistaminen verkossa voi olla haastavaa. Kehitämme aktiivisesti tuotetietojen esitystapoja, jotta ne olisivat mahdollisimman helppolukuisia ja palautuksille olisi yhä vähemmän tarvetta”, Verkkokauppa.comin kaupallinen johtaja Tatu Kaleva kertoo.

Verkkokauppa.comin kaikkien tuotteiden palautusprosentti on pysytellyt ennallaan alle 1 prosentissa.

“Palautukset siirtyvät kuntotarkastuksen ja uudelleenhinnoittelun jälkeen Outlet-kauppaamme myytäviksi. Tästä huolimatta haluamme kannustaa kuluttajia tekemään harkittuja ostoksia – huolellisella vertailulla ja taustatyöllä voidaan välttyä hudeilta”, Kaleva summaa.

Huonoiten arvosteltujen tuotteiden dataa tarkastelemalla löytyy kuitenkin myös tuotteita, joiden toiminnassa käyttäjä on havainnut suoranaisia puutteita ja joita kannattaa vältellä. Verkkokauppa.com seuraa tiiviisti huomattavan heikkoja arvosteluja saavia tuotteita ja tekee tarvittaessa päätöksen tuotteen poistamiseksi valikoimastaan.

”Esimerkiksi monet näiden listojen tuotteista eivät ole enää myynnissä meillä. Haluamme pitää tuotevalikoimamme mahdollisimman ajankohtaisena ja laadukkaana, ja asiakasarviot ovat meille tosi olennainen työkalu. Käymme tasaisin väliajoin palautusten syitä läpi, jotta voimme tehdä oikeita toimenpiteitä asiakastyytyväisyyden takaamiseksi”, Kaleva kuvailee.

Verkkokauppa.comin mukaan yhä useammin ostokset, myös Black Fridayna, ainakin alkavat verkosta tutkimalla. ”Kaikista tehdyistä hankinnoista jopa 95 % alkaa verkosta, eli verkkokauppa on mukana lähestulkoon jokaisessa ostoksessa vähintään tuotteiden vertailuvaiheessa”, toteaa Verkkokauppa.comin kaupallinen johtaja Tatu Kaleva.

Verkkokauppa.com auttaa kuluttajia tekemään valveutuneita ostopäätöksiä kertomalla sivustollaan myytävien tuotteiden kattavat tuotetiedot, asiakkaiden antamat tuotearvostelut, tuotteiden myyntihistorian sekä huolto- ja palautusprosentit. Sivustolta löytyy myös tuotekohtainen hintapuntari, jolla kuluttaja voi tarkastella kyseisen tuotteen hinnan kehitystä Verkkokauppa.comissa pidemmällä aikavälillä ja verrata sitä markkinahintaan.

“Näillä tavoin pyrimme varmistamaan, että kuluttaja voi tutustua kokonaisvaltaisesti tuotteeseen ja tehdä mahdollisimman harkitun hankinnan. Meidän kaikkien kannaltahan paras ostos on se lelu, peli tai pyykkäri, joka todella päätyy käyttöön”, Kaleva muistuttaa.

Verkkokauppa.comin sivuilta löytyykin jo satoja tuhansia tuotearvosteluja suoraan kuluttajien kynästä.

Alta löytyvät tilastot perustuvat aikaväliin 24.10.2022 – 23.10.2023. Listalla mainittuja palautettuja tuotteita on myyty kutakin vähintään 10 kappaletta, puolestaan tuotearvioita on annettu vähintään 5 kappaletta per tuote.