Tutkimustulos asiakastyytyväisyydestä: Microsoftin Surfacet Applen iPadeja parempia

Apple on menestynyt perinteisesti hyvin erilaisissa asiakastyytyväisyysmittauksissa, mutta tuoreimmassa arvostetun yhdysvaltalaisen J.D. Powerin tutkimuksessa Microsoftin Surfacet ylsivät kilpailijoitaan Applen iPadeja parempaan lopputulokseen.

Microsoft nousi tablettien asiakastyytyväisyydessa kärkeen ensi kertaa. Erot ovat niukkoja, sillä 1 000 pisteen skaalalla Microsoft vei voiton 855 pisteellä, Apple tuli 6 pistettä perässä ja myös Samsung vain 2 pistettä Applen perässä.

J.D. Power tutkii tablettien asiakastyytyväisyyttä kuudella osa-alueella: suorituskyky (painoarvo 28 prosenttia), helppokäyttöisyys (22 %), ominaisuudet (22 %), tyyli ja design (17 %) sekä hinta (11 %). Microsoft vei voiton erityisesti menestyksellä tyytyväisyyttä ominaisuuksiin ja designiin mitattaessa. Surfacen voittoa tukivat sen esiasennetut sovellukset, yhteydet laajoine liitäntöineen sekä Microsoftin omat lisävarusteet. Surface-omistajista 48 prosenttia käyttää stylus-kynää verrattuna 27 prosentin keskiarvoon kaikista tablettikäyttäjistä – samoin näppäimistöä käytti 51 prosenttia Surfacen kanssa verrattuna 14 prosentin keskiarvoon.

”Microsoftin Surface-alusta on laajentanut mitä tableteilla voi tehdä, ja se asettaa riman asiakastyytyväisyydessä”, kommentoi J.D. Powerin johtaja Jeff Conklin. ”Nämä tablettilaitteet ovat aivan yhtä kykeneviä kuin monet läppärit, mutta voivat silti yhä toimia tavallisina tabletteina. Tämä monipuolisuus on keskeistä niiden houkuttelevuudessa ja menestyksessä.”

Tällä kertaa J.D. Powerin tablettien asiakastyytyväisyystutkimus sisälsi 2 238 tabletin omistajaa, jotka ovat omistaneet nykyisen laitteensa alle vuoden ajan. Kokonaisuutena tyytyväisyys tabletteihin on kasvussa keskimääräisen pistemäärän noustua 21 pistettä 841 pisteeseen. Lisäksi tutkimuksen mukaan mitä suurempi näyttö tabletissa on, sitä tyytyväisempiä laitteeseen ollaan. Myös mobiiliverkkoyhteys parantaa tablettiin koettua tyytyväisyyttä.