Snapchat päivittyi – ei enää maksullisia toimintoja

Suosittu kuva- ja viestisovellus Snapchat on päivittynyt. Sovellus saa nyt face swap – naamanvaihtomahdollisuuden aiemmistakameran rulla -kuvista. Samalla Snapchat on luopunut sovelluksensa ainoasta käyttäjille maksullisesta mahdollisuudesta.

Toistaiseksi viimeisin päivitys Snapchatista on tarjolla vasta iPhonelle. Androidille sen voi kuitenkin odottaa myös olevan tulossa pikaisesti.

Uusi aiempien kameran rulla -kuvien face swap löytyy viimeisenä listasta erilaisia selfie-linssejä, jotka tulevat esiin pitämällä sormea oman naaman päällä etukameralla kuvatessa. Omiin kuviinsa voi ennakolta tallentaa esimerkiksi kuvankaappauksia tai piirroksia, jotka voi Snapchatin uuden ominaisuuden kautta valita ja sovittaa omaan naamakuvaansa. Aiemmin face swap -naamanvaihto on onnistunut vain samassa kuvassa tai videossa olevien henkilöiden välillä. Uusi toiminto mahdollistaa face swapit myös esimerkiksi julkisuuden henkilöiden, elokuvatähtien tai animaatiohahmojen kanssa tallentamalla näistä kuvat ensin kameran rullaan.

Toisena muutoksena Snapchatin päivitys mahdollistaa nyt kaikkien snappien katselun kerran uudelleen. Aiemmin mahdollista oli katsella vuorokauden aikana vain yksi yksittäinen snap uudelleen, jollei maksanut pienimmillään vajaan euron maksua, jolla avautui mahdollisuus uudelleenkatsella lisää snappeja.

Maksullisen snappien uudelleenkatselun poistumisen jälkeen Snapchatissa ei ole nyt lainkaan käyttäjille maksullisia toimintoja. Aiemmin Snapchat testasi myös esimerkiksi mahdollisuutta ostaa erilaisia selfie-linssejä, mutta myös sen linssikauppa suljettiin muutama kuukausi koeavauksen jälkeen.

16 miljardin dollarin arvostusta rahoituskierroksiltaan kantavan Snapchatin aikeissa on kuitenkin tehdä useampi sata miljoonaa dollaria liikevaihtoa tänä vuonna, ja tämän se aikoo saavuttaa mainonnan tuomisella eri tavoin mukaan sovellukseen. Toistaiseksi laajemmin mainonta Snapchatissa koskee kuitenkin aluksi vain Yhdysvaltoja ja myös mainosformaatit hakevat vielä muotoaan – kaikki Snapchatiin tuleva mainonta ei välttämättä edes tunnu mainoksilta, kuten vaikkapa brändien sponsoroimat selfie-linssit.

Snapchat on viime aikoina tuonut useampiakin merkittäviä päivityksiä. Maaliskuun lopussa se laittoi koko keskustelutoimintonsa uusiksi ja noin viikko sitten Snapchat kääntyi myös suomen kielelle sekä sai videoihin liitetyt 3D-tarrat.