Lumioiden markkinaosuus kutistui vuodessa valtavasti

Microsoft toimitti loka-joulukuussa vain 4,5 miljoonaa Lumia-puhelinta, hyytävät 57 prosenttia vähemmän kuin vuotta aiemmin. Pitkään povattu ja puhuttu Lumioiden ja Windows-puhelinten kuolema näyttäisikin olevan viimeistään nyt ovella.

Tutkimusyhtiö IDC:n mukaan valmistajat toimittivat vuoden 2015 viimeisellä neljänneksellä yhteensä 399,5 miljoonaa älypuhelinta. Tämä tarkoittaa, että Microsoftin Lumioiden markkinaosuus oli vain vaivaiset 1,1 prosenttia. Kyse on samalla lähes myös Windows-puhelinten markkinaosuudesta, koska muiden valmistajien kuin Microsoftin itsensä asema Nokian peruja on käytännössä merkityksetönWindows-puhelinmyynnissä.

Näin Lumia-toimitukset ovat kehittyneet. Nyt on vajottu takaisin alkuaikojen tasolle.

Korkeimmillaan Lumia-myynti käväisi 10,5 miljoonan puhelimen toimituksissa vuoden 2014 lopussa, jolloin edullinen hinnoittelu ja Microsoftin markkinointipanostukset vielä kantoivat. Sittemmin kesällä 2015 Microsoft käytännössä jo heitti pyyhkeen kehään älypuhelinbisneksessämuuttamalla strategiaansa, kertomalla suurista irtisanomisista sekä aikomuksellaan keskittyä jatkossa huomattavasti pienempään mallistoon uusia tuotteita.

Microsoft ei ole asiasta myöhemmin laajemmin viestinyt, mutta viimeaikaisten huhujen perusteella mahdollista on, että lopulta malliston kavennus toteutuu vielä kesällä suunniteltua dramaattisempana. Huhutusti Lumia 650 olisi jäämässä jo viimeiseksi Lumiaksi. Tulossa voisi olla Surface-puhelin, joka olisi ehkä varustettu Intelin x86-arkkitehtuurin piirillä ja mahdollistaisi näin laajemman Windowsin Continuum-työpöytäkäytön.

Pitkään on pidetty pinnalla myös ajatusta, että Microsoft jatkossa tekisikin Android-pohjaisia älypuhelimia – luonnollisesti laajalla omalla palvelukatraallaan ryyditettynä. Mutta helppoa ei ole Android-maailmassakaan.

Koko vuonna 2015 esimerkiksi Samsung onnistui kasvattamaan toimituksiaan vain 2,1 prosenttia 324,8 miljoonaan älypuhelimeen. Markkinoilla ovat viime aikoina kasvaneet vain hintavetoiset nousukkaat Kiinasta. Huawein kappalemääräiset älypuhelintoimitukset kasvoivat 2015 kärkijoukosta eniten, 44,3 prosenttia ja Huawei nosti näin markkinaosuuttaan 5,7 prosentista 7,4 prosenttiin. Viiden prosentin markkinaosuuden tienoilla perässä tulevat Lenovo ja Xiaomi kasvattivat toimituksiaan 24,5 ja 22,8 prosenttia. Kokonaismarkkina kasvoi 10,1 prosenttia.

Älypuhelinmarkkinoiden kasvun kääntyessä kenties pian jopa laskuksi, ei markkinoilla ole tarjolla helppoja menestymisen mahdollisuuksia. Osa tippuu pelistä pois, ja menestyksen – tai oikeastaan sen totaalisen puutteen – perusteella Microsoftin ja Windows Mobilen poistuminen valikoimasta ei olisi kovin suuri yllätys.

Pidemmänkin aikavälin trendit kertovat kiinalaisten noususta. Samsungin ja Applen johto on kuitenkin yhä selvä.