Huawei vahvisti jättiuutisen: myy Honor-liiketoiminnan Yhdysvaltojen paineen alla - ostajina yli 30 eri yrityksen joukko

Huawei on vahvistanut sopineensa Honor-liiketoimintansa myynnistä Shenzhen Zhixin New Information Technology Co., Ltd -yritykselle, jonka takana on muun muassa yli 30 Honor-brändin edustajaa, jakelijaa ja jälleenmyyjää.

Kauppasummaa Huawei ei kertonut. Aiemmin ennen kaupan vahvistamista uutistoimisto Reuters raportoi, että kauppahinta voisi olla 100 miljardia juania eli lähemmäs 13 miljardia euroa. Lisäksi aiempi raportti kertoi myös, että Shenzhenin kaupungin hallinnolla olisi kaupassa merkittävä rooli rahoittajana. Shenzhen Smart City Technology Development Group onkin mukana yhtenä yrityksistä Honorin ostajajoukossa.

Syynä kaupan takana ovat Yhdysvaltojen Huaweille asettamat rajoitukset. ”Huawein kuluttajaliiketoiminta on ollut merkittävän paineen alla viime aikoina. Tämä on johtunut sitkeästä matkapuhelinliiketoimintaan vaadittavien teknisten elementtien puutteesta”, kommentoi Huawei osana järjestelystä kertovaa tiedotettaan. Huawein mukaan Honorin myynti onkin tehty sen selviämiseksi. Yli 30 Honorin edustajan ja jakelijan kerrotaan alun perin ehdottaneen nyt solmittua kauppaa.

Huawei kertoo, että kun kaupat on saatu tehtyä, Huaweilla ei ole lainkaan osakkeita uudessa Honor-yrityksessä eikä se osallistu mitenkään sen liiketoimintaan tai päätöksentekoon.

Toistaiseksi ei vielä varmuudella tiedetä, miten Honorin myynti vaikuttaa Yhdysvaltojen rajoituksiin, eli vapauttaako uusi omistus sen niistä.

Lista Honorin pian omistavista yrityksistä, kun kaupat on toteutettu.
Lista Honorin pian omistavista yrityksistä, kun kaupat on toteutettu.

Yhdysvallat on perustellut Huawein vastaisia toimiaan uhalla kansalliselle turvallisuudelle, jonka se näkee syntyvän Huawein Kiina-taustasta sekä myös väitetyistä läheisistä kytköksistä Kiinan hallintoon ja armeijaan. Jotta vapautuminen Yhdysvaltojen rajoituksista onnistuisi Honorin myymisellä, pitäisi uuden omistajapohjan herättää luottamusta Yhdysvalloissa.

Huawein mukaan Honor-älypuhelintoimitukset yltävät yli 70 miljoonaan vuositasolla. Brändi perustettiin vuonna 2013. Se on keskittynyt läpi toimintahistoriansa ennen kaikkea nuorten asiakkaiden kohderyhmään sekä edullisen ja keskihintaluokan laitteisiin.

Aiemmin raportoitiin, että kauppojen jälkeen lähteet kertovat Honorin aikovan säilyttää pääosin sen johtoryhmän sekä 7 000 työntekijän henkilöstön ja suunnittelevan listautumista pörssiin kolmen vuoden sisällä.

Antamassaan lausunnossa Honorin tulevat omistajat kertovat, ettei kaupalla ole vaikutusta Honorin kehityssuuntaan tai sen johdon ja osaajien asemaan. Honorille on odotettu siirtyvän myös tutkimus- ja tuotekehityshenkilöstöä myynnin ja markkinoinnin sekä muiden toimintojen ohella, mutta yksityiskohdista ei ole toistaiseksi tiedotettu.

Jos Honorille ei uuden omistuksen alla asetettaisi enää rajoituksia, voisi se tarkoittaa muun muassa Google-palvelujen paluuta esiasennettuna Honor-laitteisiin. Tällä hetkellä markkinoille tulevissa uusissa Huawei- ja Honor-laitemalleissa ei ole mukana Google-palveluja yhdysvaltalaisrajoituksista johtuen.

Älypuhelinten lisäksi myös Honor-brändi on laajentunut muihin laitteisiin, kuten älykelloihin, kuulokkeisiin ja kannettaviin tietokoneisiin.

Yhdysvallat ilmoitti elokuussa tiukennetuista rajoitteista, jotka ovat estäneet syyskuun puolivälistä alkaen myös yhdysvaltalaisella teknologialla eli esimerkiksi ohjelmistoilla suunniteltujen piirien myynnin Huaweille. Aiemmin rajoitukset olivat koskeneet vain suoraan amerikkalaiasta teknologiaa tai amerikkalaisen teknologian käyttöä komponenttien valmistuksessa. Syyskuun puolivälistä lähtien monet yhtiöt ovatkin Yhdysvaltojen tiukennuksen jälkeen lopettaneet toimituksensa Huaweille. Esimerkiksi maailman johtava puolijohteiden valmistusyhtiö TSMC ei enää valmista Huaweille sen Kirin-järjestelmäpiirejä. Sittemmin joillekin komponenttivalmistajille on myönnetty lisenssejä toimitusten jatkamiseen, mutta rajoitetusti.

Ensi vuoden aikana Huawei voi ajautua tilanteeseen, jossa se ei enää pysty myymään älypuhelimia, tabletteja, puettavia laitteita kuten älykelloja ja muita tuotteita, koska se ei yksinkertaisesti pysty hankkimaan niiden valmistamiseen vaadittavia järjestelmä- ja muita piirejä. Toistaiseksi Huawei on pärjännyt kasvattamiensa varastojen ansiosta.