Hitin sijaan tuli huti: Supercell lopettaa maailmanlaajuisesti julkaistun Squad Busters -pelinsä

Squad Busters ei kiinnostanut pelaajia tarpeeksi.

Suomalainen, kiinalaisen Tencentin pääomistama peliyhtiö Supercell on kertonut toukokuussa 2024 maailmanlaajuisesti julkaistun Squad Busters -pelinsä lopettamisesta vuoden 2026 aikana.

Supercellin peleistä Hay Day, Clash of Clans, Boom Beach, Clash Royale ja Brawl Stars ovat yltäneet yli miljardin dollarin liikevaihtoon elinkaarensa aikana, ja Squad Bustersiin oli ladattu kovat odotukset menestyksen jatkajana.

Lopulta Squad Busters ei kuitenkaan onnistunut lunastamaan odotuksia.

Supercell tunnetaan erittäin korkeasta tavoitetasostaan. Vuosien varrella Supercell on kehittänyt kymmeniä pelejä, mutta kuuluisalla tavalla yhtiön toimintapaan kuuluu pelien hautaaminen, ellei niissä ole ainesta jättihitiksi. Squad Bustersin tapauksessa Supercellillä otettiin kuitenkin astetta enemmän riskiä ja peli julkaistiin nopeammin maailmanlaajuisesti mittavan, satojen miljoonien eurojen markkinointikampanjan siivittämänä.

”Julkaisun herättämä jännitys ja positiivinen vastaanotto saivat meidät uskomaan, että pelillä oli potentiaalia nousta suurimpien hittiemme rinnalle”, Supercell kertoo nyt ilmoituksessaan pelin alasajosta. ”Supercellillä juhlimme epäonnistumisistamme oppimaamme, ja Squad Busters tarjosi tilaisuuden soveltaa joitakin näistä opeista, erityisesti aiemmista peleistä, joissa oli pitkät beetavaiheet. Halusimme edetä nopeammin, ottaa rohkeita riskejä ja oppia suoraan maailmanlaajuiselta yleisöltä sen sijaan, että olisimme odottaneet vuosia rajoitetun julkaisun aikana.”

Squad Busters osoittautui kuitenkin epäonnistumiseksi. Lopulta peli ei kiinnostanut tarpeeksi, eli sitä kokeilleet pelaajat eivät jatkaneet pelaamista, eikä myöskään tuottanut tarpeeksi pitkällä ajanjaksolla.

”Peli ei vastannut niitä korkeita odotuksia, joita sekä teillä, pelaajillamme, että meillä Supercellillä on peleillemme”, Supercell toteaa.

Vielä vuoden 2025 aikana Supercell yritti elvyttää peliä merkittävällä päivityksellä, mutta sekään ei pelastanut tilannetta.

Perusidea Squad Bustersissa oli yksinkertainen. Pelin tavoitteena oli koota mahdollisimman pätevä joukkue Supercell-peleissä esiintyvistä hahmoista ja ohjastaa se sitten taisteluun muita kokoonpanoja vastaan. Squad Bustersissa pelaajat voivat osallistua 10 hengen moninpeliotteluihin. Joukkueita rakennetaan 4 minuutin otteluiden aikana ja kilpaillaan muita pelaajia vastaan jalokivien keräämisessä.

Lopulta Squad Busters ei onnistunut tarjoamaan pelaajille riittävän mielenkiintoista tehtävää pelaamisen jatkamiseksi eikä rakentamaan yhteisöä tavalla, johon Supercell on aiemmissa peleissään pystynyt.

Supercellin mukaan ennen pelin sulkemista se saa vielä viimeisen päivityksensä joulukuussa 2025. Tämän jälkeen peli pysyy ladattavissa ja pelattavissa vielä jonkin aikaa. Supercellin mukaan se sulkee pelin jossain vaiheessa vuoden 2026 aikana, muttei vielä vuoden alkupuoliskon aikana.

Jo 30. lokakuuta alkaen sovelluksen sisäiset ostot Squad Bustersissa on suljettu, ja vuoden 2025 aikana tehdyt ostokset ovat arvoltaan siirrettävissä muihin Supercellin peleihin vuoden 2025 loppuun mennessä 10. marraskuuta alkaen. Supercell tarjoaa lisäksi myös ilmaisetuja Squad Bustersin pelaajille Supercell Storesta perustuen pelissä käytettyyn aikaan.

”Vaikka tämä ei olekaan toivomamme lopputulos, uskomme, että on oikea päätös pysyä uskollisena Supercellin tavoitteelle luoda pelejä, joista pelaajat voivat pitää vuosia. Squad Busters toi iloa monille meistä, mutta se ei saavuttanut pitkän aikavälin laatutasoa, jonka olemme itsellemme asettaneet osana tavoitettamme luoda pelejä, joita miljoonat pelaavat ja jotka muistetaan ikuisesti”, Supercell summaa.

Squad Bustersista vastanneen pelitiimin työntekijät siirtyvät kehittämään uusia ja Supercellin olemassa olevia pelejä.

Supercell on Suomen suurin peliyhtiö. Useamman vuoden vaisun kehityksen jälkeen Supercell ponkaisi kovaan kasvuun vuonna 2024. Supercellin jaksottamaton liikevaihto nousi vuonna 2024 peräti 77 prosenttia 2,78 miljardiin euroon vuonna 2023 saavutetusta 1,57 miljardista eurosta. Vuoden 2024 vahvaa kehitystä tuki erityisesti vuonna 2018 julkaistun Brawl Stars -pelin nousu päivitysten myötä. Myös kaikkien muiden Supercellin laajasti julkaistujen pelien liikevaihto kasvoi vuonna 2024 edellisvuodesta ensi kertaa sitten vuoden 2014.