Elisan kehittämä ratkaisu vähensi rutkasti huijauspuheluja Suomessa - mukana nyt kilpailussa eurooppalaisesta palkinnosta

Huijauspuhelut aiheuttavat vuosittain jopa 850 miljoonan euron menetykset maailmanlaajuisesti.

Suomessa huijauspuheluihin on kuitenkin pystytty puuttumaan laajassa mittakaavassa.

Elisa on nyt nostanut esiin, kuinka marraskuun lopulla Suomen toiminta huijauspuhelujen vähentämiseksi kilpailee European Crime Prevention Award -palkinnosta. Europol on nostanut huijauspuhelujen estämisen Suomessa esimerkkitapaukseksi.

Elisa oli maailman ensimmäinen operaattori, joka kehitti teknisen tavan tunnistaa ja estää soittajan numeron väärentäminen. Sen ansiosta rikolliset eivät ole enää voineet hyödyntää suomalaisia numeroita huijauksissa. Elisan innovaatioon pohjautuva huijauspuheluiden estoratkaisu otettiin käyttöön Suomessa valtakunnallisesti Liikenne- ja viestintävirasto Traficomin määräyksellä vuonna 2023. Tämän jälkeen ulkomailta tulevat huijauspuhelut ovat käytännössä poistuneet kokonaan Suomesta.

Pelkästään Elisa on estänyt lähes 26 miljoonaa huijauspuhelua vuodesta 2021 lähtien. Elisan ratkaisulle on myönnetty patentti Suomessa vuonna 2023 ja marraskuussa 2025 sille myönnettiin patentti myös Euroopassa.

”Työntekijöidemme itse kehittämä ratkaisu otettiin verkossamme käyttöön jo vuonna 2021, ja saimme sillä kitkettyä valtaosan asiakkaillemme tulleista huijauspuheluista. Rikoshyöty Suomessa tippui seitsemästä miljoonasta eurosta vuodessa muutamaan tuhanteen, eli jo Elisan toimet tekivät Suomesta rikollisille huonosti kannattavan kohteen. Vuonna 2023 muutkin operaattorit ottivat ratkaisun Traficomin päätöksellä käyttöön”, kertoo Elisan kyberturva- ja palvelunhallintakeskuksen johtaja Karri Jäkkö.

Suomen huijauspuhelujen estoratkaisu on ehdolla European Crime Prevention Award -kilpailussa, joka järjestetään 28. marraskuuta osana EUCPN:n Best Practice Conference -tapahtumaa.

Syyskuun lopulla Elisan ja Traficomin toiminta huijauspuheluiden vähentämiseksi voitti jo Rikoksentorjuntakilpailun myös Suomessa.

Soittajan numeron väärentäminen on Euroopassa edelleen rikollisten työkalu.

Elisan mukaan Europol julkaisi lokakuussa selvityksen, jossa virasto peräänkuuluttaa EU-tason toimia: yhtenäisiä teknisiä standardeja, tiiviimpää rajat ylittävää yhteistyötä ja sääntelyn harmonisointia, jotta huijauspuhelut voidaan estää ja rikolliset saadaan vastuuseen. Tässä yhteydessä Suomen malli mainitaan hyvänä esimerkkinä. Myös ulkomaiset operaattorit etsivät aktiivisesti keinoja estää huijauspuheluita ja ovat kiinnostuneita Suomessa menestyksekkäästi käyttöön otetuista estotoimenpiteistä.

”Suomessa on onnistuttu luomaan malli, joka suojaa kuluttajia tehokkaasti ja estää rikollisia tekemästä huijaussoittoja naamioiduista numeroista. On hienoa nähdä, että tämä herättää kiinnostusta myös kansainvälisesti. Huijausten estäminen on kilpajuoksua rikollisia vastaan, joten kehitämme jatkuvasti myös uusia ratkaisuja”, kertoo Jäkkö.

Huijauspuheluiden estämisen lisäksi Elisa on kehittänyt ratkaisun ulkomaisten numeroiden estämiseksi kokonaan. Myös huijaustekstiviesteihin on puututtu Traficomin ja operaattoreiden yhdessä kehittämällä ratkaisulla, jolla lähettäjät voivat suojata lähetystunnuksensa.