Apple hallitsee suvereenisti premium-älypuhelinten markkinoita - markkinaosuus alkuvuonna peräti 62 prosenttia

Apple on ylivoimainen markkinajohtaja premium-älypuhelimissa ja kasvatti osuuttaan alkuvuonna 2022 vuodentakaiseen verrattuna.

Asiasta kertoo tilastoihinsa perustuen tutkimusyhtiö Counterpoint Research.

Counterpoint Research määrittelee premium-älypuhelimeksi tukkumyyntihinnaltaan yli 400 dollarin eli noin 370 euron hintaiset älypuhelimet. Apple on mukana älypuhelinmarkkinoilla pääosin tässä hintaluokassa, ja iPhonet hallitsevat premium-puhelinten markkinoita.

Alkuvuonna 2022 Applen markkinaosuus premium-älypuhelinten myynnistä nousi Counterpointin mukaan 62 prosenttiin, joka on korkein taso sitten vuoden 2017 ensimmäisellä vuosineljänneksellä. Vuotta aiemmin iPhonet ylsivät 57 prosentin osuuteen premium-älypuhelinten markkinoilla.

Premium-älypuhelinten kokonaismyynnin alkuvuonna Counterpointin tilastot kertovat laskeneen 8 prosentilla vuodentakaisesta samalla, kun koko älypuhelinmarkkina laski hieman enemmän, 10 prosentilla. Premium-älypuhelinten myynnin kehitys on ollut kokonaismarkkinaa parempaa jo kahdeksan peräkkäisen vuosineljänneksen ajan.

Suosituimmat premium-älypuhelinmallit alkuvuonna 2022 olivat iPhone 13 (osuus myynnistä 23 %), iPhone 13 Pro Max (13 %), iPhone 13 Pro (9 % ja iPhone 12 (8 %). Myydyin premium-älypuhelin Android-käyttöjärjestelmällä oli Samsung Galaxy S22 Ultra 5G, jonka osuus premium-älypuhelinten myynnistä alkuvuonna oli 3 prosenttia.

Samsungin osuus kokonaisuutena premium-älypuhelinten myynnistä laski 16 prosenttiin alkuvuonna. Se oli kuitenkin selvästi suurempi kuin kilpailevat Android-valmistajat: Oppon sisältäen OnePlussan osuus oli 5 prosenttia, Xiaomin 4 prosenttia, Vivon 3 prosenttia ja Huawein 3 prosenttia.

Suosituimmat premium-älypuhelimet alkuvuonna 2022. Kuva: Counterpoint Research.
Suosituimmat premium-älypuhelimet alkuvuonna 2022. Kuva: Counterpoint Research.

Osa Samsungin premium-älypuhelinten myynnistä kertyy taittuvanäyttöisistä älypuhelimista, joissa Samsung on toistaiseksi selvä markkinajohtaja. Yhteensä taittuvanäyttöiset älypuhelimet ylsivät kuitenkin vain noin 3 prosentin osuuteen premium-älypuhelinten myynnistä, joten niiden merkitys kokonaisuutena markkinoihin on yhä vähäinen.

Kokonaisuutena tukkuhinnaltaan yli 400 dollarin premium-älypuhelinten painoarvo älypuhelinmarkkinoilla on jatkuvasti kasvanut viime vuosina. Alkuvuodesta tammi-maaliskuussa 2022 niiden osuus kappalemääräisestä älypuhelinmyynnistä ylsi jo 29 prosenttiin ja osuus myynnin arvosta peräti 65 prosenttiin.

Premium-älypuhelinten osuuden kehitys myynnin kappalemääristä ja arvosta. Kuva: Counterpoint Research.
Premium-älypuhelinten osuuden kehitys myynnin kappalemääristä ja arvosta. Kuva: Counterpoint Research.

Premium-älypuhelinten joukossa vahvimmin myynti kasvoi alkuvuonna yli 1 000 dollarin älypuhelimissa, joiden kappalemääräinen myynti nousi peräti 164 prosentilla vuotta aiemmasta. Taustalla oli iPhone 13 Pron ja iPhone 13 Pro Maxin vahva myynti yhdistettynä Samsung Galaxy S22 Ultra 5G:n suosioon.

Samanaikaisesti 800-999 dollarin hintavälillä myynti laski 50 prosentilla ja 400-599 dollarin hintavälillä 32 prosenttia. 600-799 dollarin hintavälillä myynnissä nähtiin pieni 4 prosentin kasvu.

Eri hintaluokkien osuus yli 400 dollarin premium-älypuhelinten myynnistä alkuvuonna 2022 verrattuna vuodentakaiseen. Kuva: Counterpoint Research.
Eri hintaluokkien osuus yli 400 dollarin premium-älypuhelinten myynnistä alkuvuonna 2022 verrattuna vuodentakaiseen. Kuva: Counterpoint Research.