Verkkokauppa.com on perinteiseen tapaansa julkaissut Black Fridayn alla listaukset palautetuimmista ja huonoimmiksi arvioiduista tuotteistaan, joita ei kannata ostaa.
Verkkokauppa.comin vuoden palautetuimpien ja huonoimmiksi arvoitujen tuotteiden listoilta löytyy muun muassa Google Pixel -puhelin, lastenvaunun keinuttaja, viime joulun hittilelu ja älylukko. Verkkokauppa.com on listannut vuoden huonoimmat tuotteet jo kymmenen vuoden ajan.
Mielenkiintoisesti toiseksi palautetuin tuote viimeisen vuoden ajalta Verkkokauppa.comissa on Google Pixel 8 -puhelin Hazel-värissä. Peräti 55 prosenttia, eli yli puolet, ostajista palautti sen takaisin.
”Osa listauksen tuotteista on yksinkertaisesti sellaisia, jotka asiakkaat ovat kokeneet laadultaan kehnoiksi. Osa taas on listalla siksi, että jokin tuotteen ominaisuus ei ole ollut mieleen. Esimerkiksi Google Pixel -puhelimen vihreänruskea väri ei ole ilmeisesti iskenyt suomalaisiin”, Verkkokauppa.comin kaupallinen johtaja Tatu Kaleva arvioi.
Huonoimmiksi arvioitujen tuotteiden joukosta löytyy myös mielenkiintoisia poimintoja. Esimerkiksi tarvikkeista FoneKit-silikonipidike avainrenkaalla Applen AirTagille, OnePlus 13:n panssarilasi sekä iPhone 15:n ja 16:n panssarilasi eivät näytä täyttäneen ostajien odotuksia.
Kalevan mukaan vuoden huonoimpien listalta löytyy joka vuosi useampi nappikuuloke, panssarilasi tai tulostin.
”Vuoden huonoimpiin päätyy joka vuosi myös muutama lelu – tänä vuonna esimerkiksi interaktiivinen pehmonalle, joka oli yksi viime joulun hittileluista. Lelukategoriassa odotukset ovat aina korkealla, kun tuomareina ovat perheen nuorimmaiset”.
Verkkokauppa.com toteaa, että tuotearvostelujen painoarvo kuluttajien ostopäätösten puntarina kasvaa vuosi vuodelta. Kalevan mukaan tuotearvion jättäminen onkin vakiintunut osaksi ostoprosessia – yhä useampi suomalainen on ottanut tavaksi käydä laatimassa arvion, kun hankittua tuotetta on ehditty hetki testaamaan.
”Perinteisesti kaikkein innokkaimmin arvio käydään laatimassa televisioista ja tietokoneista, etenkin Applen MacBookeista. Joillakin kärkituotteilla saattaa olla yli 500 kuluttaja-arvostelua. Ylipäätään Verkkiksen asiakkaat ovat ahkeria arvioijia: viimeisen vuoden aikana on käyty jättämässä yli 53 000 arvostelua ja kaikkiaan tähän mennessä on tehty reippaasti yli puoli miljoonaa tuotearvostelua”, Kaleva raportoi.
Kaleva kertoo Verkkokauppa.comin seuraavan tarkalla silmällä palautusprosentteja ja arvosteluja.
”Jos palautuksia on paljon ja arvostelut sanovat, että tuote on huono, me poistamme sen pikaisesti valikoimasta. Siten pystymme pitämään palautusmäärät minimissä. Verkkiksen tuotteiden palautusprosentti on edelleen vain 0,7%”, Kaleva summaa.
Verkkokauppa.comin palautetuimmat ja huonoimmat arvostelut saaneet tuotteet aikavälillä 6.11.2024–5.11.2025. Listalla mainittuja palautettuja tuotteita on myyty kutakin vähintään 10 kappaletta ja tuotearvioita on annettu vähintään 5 kappaletta per tuote.

