4K-näyttökään ei riitä VR-älypuhelimessa? Samsung-pomo mainitsi jo 10K-näytön

Älypuhelinten näytöt ovat jo peruskäytössä olleet pitkään riittävän tarkkoja, yli ihmisen normaalin näkökyvyn tavanomaiselta käyttöetäisyydeltä tarkasteltuna.

Älypuhelinten käyttäminen osana virtuaalitodellisuussilmikkoa on kuitenkin nostanut vaatimukset näytöiltä uusiin sfääreihin eivätkä nykyistä huipputasoa edustavat 2K-näytöt (2560×1440 pikseliä) ole vielä läheltä silmiä katseltavaan virtuaalitodellisuusympäristöön riittäviä tarkkuudeltaan.

Samsungin strategiajohtajan Young Sohnin mukaan seuraavan sukupolven laitteet tarvitsevatkin ”vähintään kaksinkertaisen” pikselitiheyden. Huhujen mukaanhan Samsung olisi jo juuri näin tekemässä ensi vuoden alkupuolella uudessa Galaxy S8 -lippulaivassaan, johon odotetaan 4K-näyttöä. Aiemmin 4K-näyttö on nähty Sonyn Z5 Premiumissa.

Sohn intoutui San Franciscossa järjestetyssä tilaisuudessa visioimaan kehitystä pidemmällekin, kertoo paikalla ollut Android Authority. Hänen mukaansa 10K-tarkkuuden mobiilinäytön kehitystyö vaatisi ”vähintään 5-10 miljardin dollarin” sijoittamista, minkä lisäksi ongelmia aiheuttaisi näytön yltiöpäisentarkkuuden tarpeellisuus vain virtuaalitodellisuuskäytössä, joten sellaisen tuomisessa osaksi älypuhelinta ei välttämättä olisi enää järkeä.

Juuri erilaisten pidemmälle menevien laitevaatimusten takia myös itsenäiset virtuaalitodellisuuslaitteet voivat jatkossa menestyä. Samsung itse ei ole toistaiseksi mukana näillä markkinoilla, vaan on panostanut sen älypuhelimen sisältävään edulliseen Gear VR -lisäosaan. Samsungillakin on tiettävästi harkittu itsenäisen laitteen kehitystä, mutta toistaiseksi Android Authorityn mukaan Samsung-johtaja Sohn oli tältä osin odottavalla kannalla: virtuaalitodellisuuden pelikenttä on vielä avoin, kilpailevia vaihtoehtojasisältökehittäjille vielä lukuisia ja markkinan tuleva kehitys voi ensin vaatia pudotuspeliä mukana pysyvien alustojen välillä.