Uusi Nissan Qashqai – autotyypin edelläkävijän kolmas sukupolvi

Qashqaita on myyty yli kolme miljoonaa kappaletta siitä lähtien kun se esiteltiin vuonna 2007. Nissan esittelee nyt täysin uuden Qashqain.

Uuden sukupolven Qashqaissa on samat pääperiaatteet kuin edeltävissäkin malleissa, voimakas muotoilu, käytännöllinen tilankäyttö sekä ylempien segmenttien laadukkuutta ja ajettavuutta. Kuten edeltäjänsäkin, täysin uusittu Qashqai on lontoolaisen Nissan Design Europe -tiimin suunnittelema. Teknisestä kehitystyöstä ja toteutuksesta vastaa Nissan Technical Centre Europe Bedfordshiren Cranfieldissä.

“Täysin uuden Qashqain suunnittelussa ja kehitystyössä oli lähtökohtana tarkka analyysi kokemuksistamme Qashqain nykyisten asiakkaiden kanssa viimeisten 13 vuoden ajalta. Näin olemme saaneet selville heidän tarpeensa ja erityisesti ne ominaisuudet, joita he arvostavat ja joihin he luottavat autonsa päivittäisessä käytössä” kertoo Marco Fioravanti.

Uusi alusta ja uudistettu jousitus sekä ohjaus

Uusi CMF-C -alusta edustaa huippumodernia rakennetta ja teknologiaa. Qashqain tutut mittasuhteet on pyritty säilyttämään suunnittelussa, vaikka uusi malli onkin tilavampi. Rakenteissa on käytetty 50% enemmän ultralujuusterästä. Näin korista on saatu edellistä mallia kevyempi, mutta 40% jäykempi. Auton painoa on pyritty keventämän kaikista mahdollisista kohdista. Jopa takaluukku on tehty komposiittimateriaalista, joka vähentää painoa 2,6 kg. Etu- ja takaovet, etulokasuojat ja konepelti on valmistettu alumiinista. Yhteensä painoa on vähennetty 21 kg. Uudistus vaikuttaa myös turvallisuuteen. Uusi rakenne sitoo energiaa onnettomuustilanteessa entistä tehokkaammin.

Uuden Qashqain uusi alusta on entistä jäykempi. Ohjauksesta on pyritty tekemään riittävän jäykkä tarjoten kuitenkin herkkyyttäkin. Autossa on MacPherson-joustintuet edessä. Nelivetomalleissa ja 20” vanteilla varustettujen mallien yhteydessä on takana multi-link -monivarsituenta. Muissa malleissa on takana yhdystukiakseli, joka suodattaa iskuja ja vähentää rengasmelua. 

Nissan Intelligent Mobility

Uuden Qashqain myötä Eurooppaan tuodaan Nissanin e-POWER -järjestelmä. Siinä bensiinimoottoria ei ole kytketty vetäviin pyöriin vaan se lataa akustoa. Tällöin moottori toimii optimaalisella kierroslukualueella, mikä mahdollistaa erinomaisen polttoainetalouden. Ero tavallisiin hybridimalleihin on se, että sähkömoottori on saman kokoinen kuin täyssähköautoissa. 

Nissanin päivitetty ProPILOT-järjestelmä osaa sopeuttaa ajonopeuden ulkoisten olosuhteiden mukaan. Kun auto siirtyy maantiellä alemman nopeusrajoituksen alueelle, järjestelmä osaa lukea liikennemerkkejä ja huomioida navigointijärjestelmän nopeusrajoitukset sekä tiedot liittymistä ja mutkista. Kuljettajan ei tarvitse siis säätää vakionopeussäädintä manuaalisesti.

Nissanin insinöörit ovat suunnitelleet uutta Qashqai-mallia varten myös kehittyneen ajovalojärjestelmän, joka sopeuttaa valokeilan muodon tieolosuhteiden ja muiden tiellä liikkujien mukaan. Valokeila on jaettu 12 erilliseen osaan. Osat poistuvat valikoidusti käytöstä kun havaitaan vastaantuleva auto. Innovaation ideana on, että voidaan käyttää kirkkaampaa, pidemmälle ulottuvaa ja leveämpää valokeilaa. Valokeilan muotoa voidaan kuitenkin muuttaa tehokkaasti, jotta vastaan tulevat tiellä liikkujat eivät häikäistyisi.

Kuvat: Nissan

Lue myös:

Seuraa Teknavia myös sosiaalisessa mediassa! Löydät meidät Facebookista, Instagramista, Twitteristä ja YouTubesta.