Euroopan suosituimman crossoverin voimalinjat sähköistyvät – tällaisia vaihtoehtoja tarjoaa uusi Nissan Qashqai

Nissan Qashqai siirtyy keväällä uuteen sukupolveen ja keulalla tullaan näkemään sähköistettyjä voimalinjoja.

Ensimmäinen Nissan Qashqai esiteltiin vuonna 2006. Se oli osaltaan luomassa nykyään nopeasti kasvavaa kompaktien katumaasturien eli crossovereiden luokkaa. Crossover-nimitystä käytetään etenkin etuvetoisista hieman normaaleja henkilöautoja korkeammista autoista.

Toisen sukupolven Qashqai nähtiin Euroopassa vuonna 2014. Suureen suosioon noussutta toisen sukupolven mallia onkin myyty yli miljoona kappaletta. Nyt malli on saavuttanut elinkaarensa päätepisteen ja vuoro esitellä täysin uusi kolmannen sukupolven Qashqai.

Perusmalliin mukaan kevythybriditekniikkaa

Nykyajan hengessä myös Qashqain voimalinjat tulevat sähköistymään. Kevyin aste on kevythybriditekniikka. Nissan lähtee mukaan tähän trendiin uudella ALiS-nimisellä teknisellä ratkaisulla (Advanced Lithium-ion battery System). Teknologia toimii muiden kevythybridijärjestelmien tavoin eli se ottaa hidastuksissa talteen liike-energiaa ja tarjoaa hetkellistä avustusta auton etenemiseen. Tekniikka on yhdistetty tuttuun 1,3-litraiseen nelisylinteriseen turbomoottoriin. Moottori tarjoaa uuden Qashqain pelin alla manuaalivaihteiston yhteydessä tehoa 103 kW (140 hv) ja CVT-automaattivaihteiston parina 116 kW (158 hv).

Molemmat tehoversiot ovat tarjolla etuvetoisena manuaalina. Automaatti on tarjolla yhdessä vain tehokkaamman moottorin kanssa ja nelivetoversio on tarjolla vain automaatin pariksi.

Tarjolla myös sähköisempi versio

Myöhemmin mallisto täydentyy vahvemmin sähköistetyllä versiolla, joka tottelee nimeä e-Power. Järjestelmän perusidea on nähty markkinoilla jo aiemmin, mutta Nissanille toteutus on Euroopan markkinoilla uusi; keulalta löytyvä 1,5-litrainen polttomoottori hoitaa sähkön tuottamisen ja auton liikuttaminen tapahtuu aina sähkömoottorin voimalla. Vastaava voimalinja on nähty aikaisemmin Japanin markkinoille ja Nissan Noten keulalla se on noussut mallin suosituimmaksi versioksi.

Tällaisen toteutuksen etuna on, että polttomoottoria pystytään käyttämään jatkuvasti parhaalla mahdollisella hyötysuhteella. Lisäksi voimalinjan käyttömukavuus vastaa sähköautoa, sillä eteneminen tapahtuu aina kiinteällä välityksellä varustetun sähkömoottorin kautta. Sähkömoottorin tehoksi ilmoitetaan 140 kW (190 hv) ja väännöksi 330 Nm. Akuston kokoa Nissan ei ilmoita, mutta täyshybridien tavoin se lienee muutaman kilowattitunnin luokkaa.

Uusi Nissan Qashqai esitellään kevään aikana. e-POWER-voimalinjan saapumista markkinoille joudutaan odottamaan kuitenkin vuoteen 2022 saakka. 

Kuva: Nissan

Seuraa Teknavia sosiaalisessa mediassa! Löydät meidät Facebookista, InstagramistaTwitteristä ja YouTubesta.