Tässä on mielipuolinen Donkervoort D8 GTO-JD70 – kohokohtana yli 2 G:n sivuttaiskiihtyvyys

Yli 400 hevosvoimaa ja alle 700 kilogrammaa – siitä on villit autot tehty. Juhlamalli Donkervoort D8 GTO-JD70 elää kiihtyvyyksistä.

Donkervoot Automobielen on vuonna 1978 perustettu superkeveiden urheiluautojen valmistaja ja sen perustaja on yritykselle nimensä antanut Joop Donkervoort. Nyt herran 70-vuotisjuhlien kunniaksi Donkervoort esittelee hurjan juhlamallin nimellä Donkervoort D8 GTO-JD70. Suorituskyky on ollut kaikessa etusijalla.

Sen luvataan saavuttavan yli 2 G sivuttaiskiihtyvyyttä katulaillisin ensiasennusrenkain. Paikaltaan liikkeelle lähtiessä saavutetaan 1,02 G kiihtyvyys ja jarrutuksissa on mahdollista saavuttaa 1,65 G hidastuvuus. Nämä kaikki lukemat luvataan katulaillisin renkain, joten radalle tarkoitetuilla kumeilla voidaan saavuttaa vieläkin enemmän.

Tehokkain Donkervoort ikinä

Moottorina on 2,5-litrainen 5-sylinterinen turboahdettu moottori, joka tuottaa 309 kW (415 hv). Vääntöä on tarjolla parhaimmillaan 520 newtonmetriä. Nämä tekevät tästä kaikkien aikojen tehokkaimman Donkervoortin.

Uudella, katalysaattorin sisältävällä, pakokaasujen puhdistusjärjestelmällä varustettu D8 GTO-JD70 läpäisee EU6d-Temp-päästörajat. Pakoputkiston ulostulot on sijoitettu takapyörien etupuolelle, joka auttaa säästämään painoa. Tämä myös mahdollistaa entistä suuremman diffuusorin auton pohjaan.

Voima välitetään viisivaihteisen käsivaihteiston ja uuden tasauspyörästön luistonrajoittimen kautta takapyörille. Yhteistyössä Boschin kanssa on luotu järjestelmä, joka sallii moottorin kierrosten automaattisen tasaamisen alaspäin vaihdettaessa sekä vaihteen vaihtamisen kaasu pohjassa.

Yli 95 prosenttia uutuuden korista on valmistettu hiilikuidusta. Tästä suuri osa on Donkervoort Automobielenin omaa Ex-Core-hiilikuituteknologiaa. Osin tämän seurauksena D8 GTO-JD70 täyttää Euroopan unionin vaatimukset piensarjojen tyyppihyväksynnälle kolariturvallisuuden osalta.

Myös istuimet on valmistettu hiilikuidusta ja vaihteenvalinnan sisältävä monitoimiratti on irrotettavissa autosta pikalukituksella. Tämä kaikki säästää painoa ja toisaalta kertoo kovasti auton luonteesta.

Donkervoort D8 GTO-JD70 välttää kaikkia mahdollisia sähköisiä avustimia ja ratkaisu pohjautuu pitkälti asiakkaiden toiveisiin. Tästä huolimatta autoon on asennettu luistonestojärjestelmä, mutta sen toiminta on kuljettajan täysin säädettävissä.

Alle 700 kilogrammaa painavan erikoismallin toimitukset alkavat keväällä 2020 ja vain 70 kappaletta aiotaan valmistaa. Tilauksia on jo tehty useasta eri maasta, joten kovin montaa yksilöä ei liene jäljellä. Toisaalta yli 163 000 euron veroton hinta karsii monta halukasta.

Kuvat: Valmistaja

Lue myös:
Talvirengaspakko ei poistu ihan vielä – kertaa kaikki tarvittava rengasrumbaan
Vastaa ja voita 200 euron arvoinen lahjakortti Rajala Pro Shopiin
Frankfurtin autonäyttely 2019 – sähköä ja epäselvyyttä tulevaisuudesta

Seuraa Teknavia myös sosiaalisessa mediassa!
Löydät meidät Facebookista, Instagramista, Twitteristä ja YouTubesta.

Teknavin 18. tuotantokauden uudet jaksot sunnuntaisin klo 22.35 MTV3-kanavalla.