Renault laittoi suosikkimallin uusiksi – uuden Clion hinnat alkavat alle 17 000 eurosta

Uusi Renault Clio uskaltaa olla edeltäjäänsä pienempi, mutta lupaa silti lisää tilaa samalla hinnalla. Perusrakenteen lisäksi myös moottorit ovat uusia.

Ensimmäinen Renault Clio esiteltiin vuonna 1990 ja sen jälkeen tuolla mallinimellä on myyty yli 15 miljoonaa autoa. Clio on ollut pitkään Suomessa Renaultin selkeästi suosituin malli. Nyt on aika viidennen sukupolven. Uudelle perusrakenteelle asennetaan uudet moottorit, vaikka ulkonäkömuutokset ovat hillitympiä.

Tutuista piirteistä huolimatta joka ikinen pelti on uusittu ja edestä huomannee ensiksi vakiovarusteiset led-ajovalot. Clio on puristettu pienempään pakettiin, sillä se on edeltäjäänsä sekä lyhyempi että matalampi. Tästä huolimatta Renault lupaa sisätilojen kasvaneen ja esimerkkinä esitellään 391 litran tavaratila.

Kokonaisuus kootaan uuden perusrakenteen ympärille. Clio saa ensimmäisenä käyttöönsä Renaultin ja Nissanin yhteistyönä kehittämän CMF-B perusrakenteen. Sen seurauksena Clio on tavalliseen tapaan edeltäjäänsä kevyempi, lujempi, jäykempi ja siihen on saatu asennettua varsin tasainen pohja ilmanvastuksen optimoimiseksi.

Turbolla töihin

Uuden Renault Clion myynti käynnistyy TCe 100 -moottorilla. Nissanin kanssa yhteistyössä kehitetyssä modernissa moottorissa on muun muassa imuventtiilien ajoituksen ja avautumisen säätö sekä osittain sylinterikanteen integroitu pakosarja.

Uusi moottori kehittää 74 kilowattia (100 hv) ja 160 newtonmetriä, eli 7 kW ja 20 Nm enemmän kuin korvattava edeltäjä TCe 90. Samalla kulutus ja hiilidioksidipäästöt ovat alentuneet. Clio TCe 100 tulee myyntiin käsivalintaisella vaihteistolla ja ennen vuoden loppua vaihtoehdoksi lisätään X-Tronic-automaattivaihteisto.

Mallivalikoima kasvaa myöhemmin perusmallilla, jonka keulalla on vapaasti hengittävä SCe 75 -moottori. Clio-mallisarjan huipulle tulee versio TCe 130 -moottorilla ja 7-vaihteisella kaksoiskytkinvaihteistolla.

Vuoden 2020 puolella valikoimaan lisätään Clio E-Tech Hybrid. Siinä 1.6-litrainen bensiinimoottori on yhdistetty kahteen sähkömoottoriin. Tässä hybridissä on 1,2 kWh ajoakku, jota bensiinimoottori ja jarrutukset lataavat – toisin sanoen sitä ei voi ladata pistokkeesta.

Varustelusta valintaa ja viisi tähteä turvallisuudesta

Ohjaamoa on pyritty luomaan kuljettajakeskeiseksi. Muotoiluesimerkkeinä kojelauta on muotoiltu aaltomaisesti ja kosketusnäytön alta löytyvät pianokytkimet. Lisähintaan on mahdollista ostaa 7-tuumainen digitaalinen mittaristo ja 9,3-tuumainen kosketusnäyttö tietoviihdejärjestelmän ohjastamiseen.

Renaultille turvallisuus on ollut tärkeää jo vuosien ajan, joten uuden Clion viiden tähden arvoinen tulos Euro NCAP:n turvallisuustestissä ei liene suuri yllätys. Tämä tarkoittaa hyvää uudelle CMF-B perusrakenteelle. Renault kertoo panostaneensa istuimien suunnittelussa mukavuuden ja käytännöllisyyden lisäksi myös turvallisuuteen.

Vakiovarusteena on nyt ensimmäistä kertaa Renault-mallistossa uusi automaattinen hätäjarrutusjärjestelmä. Se tunnistaa autojen lisäksi myös jalankulkijat ja pyöräilijät niin päivällä kuin yöllä. Turvallisuutta lisäävät myös etäisyysvaroitin, kaista-avustin ja hätäpuhelujärjestelmä eCall.

Myynti alkaa Clio 1,0 TCe 100 Zenillä, joka maksaa 16 990 euroa. Edellä mainittujen asioiden lisäksi vakiovarusteena ovat nyt 4,2-tuumainen mittaristonäyttö sekä 7-tuumainen kosketusnäyttö.

Paremmin varusteltu Clio 1,0 TCe Intens maksaa 18 390 euroa. Se tarjoaa Zenin lisäksi muun muassa kevytmetallivanteet, automaatti-ilmastoinnin, tuulilasinpyyhkijöiden sadetunnistimen, pysäköintitutkan taakse, automaattisen kaukovalojen valojenvaihdon, monipuolisemman älyavaimen, sisätilojen tunnelmavalaistuksen, osittaisen keinonahkaverhoilun, digitaalimittariston 7-tuumaisella näytöllä ja lämmitettävän ohjauspyörän.

Renault Clio TCe 100 -mallien ennakkomyynti alkaa syyskuussa. Muut mallit eli Clio SCe 75 Life, Clio TCe 100 X-Tronic sekä mallisarjan lippulaiva, suorituskykyinen Clio TCe 130 EDC-aut. R.S. Line tulevat myyntiin vielä ennen vuoden vaihdetta. Hybridimalli nähdään ensi vuonna.

Kuvat: Valmistaja

Lue lisää:
Koeajossa Ferrari 812 Superfast – viehättäviä muotoja, sulosointuja ja räjähtävää suorituskykyä
Koeajossa uusi BMW 3-sarja – paluu omalle paikalleen
Koeajossa uudistunut Opel Astra portaattomalla vaihteistolla – huomaamatta hiottu

Seuraa Teknavia myös sosiaalisessa mediassa!
Löydät meidät Facebookista, Instagramista, Twitteristä ja YouTubesta.

Teknavin 18. tuotantokauden uudet jaksot sunnuntaisin klo 22.35 MTV3-kanavalla.