Porsche Macan Turbo julki hintoineen – 10% lisätehoa 20% pienemmästä moottorista

Porsche Macan Turbo latoo SUV-luokkaan 440 hevosvoiman tehot. Kyseessä on Porschen pienemmän katumaasturin uudistunut lippulaivamalli.

Baden-Württembergin osavaltiosta tuleva, urheiluautoistaan tunnettu, Porsche on myllertänyt katumaasturiosastolla yli 15 vuotta Cayennen voimin. Sen nuoremman sisaruksen ensijulkaisustakin on kulunut jo yli 5 vuotta ja edellinen Macan Turbo nähtiinkin Markku Alénin vauhtikäsittelyssä. Nyt Porsche Macan Turbo kohoaa kertaalleen päivittyneen pienemmän katumaasturin malliston huipulle.

Sinällään Macan Turbon esittely on ollut vähintäänkin odotettu, sillä Porsche tarjoaa jopa sähköautostaan samalla lisänimellä merkittyä mallia. Macan Turbossa on kuitenkin 2,9-litraisen V6-polttomoottorin kaverina kaksin kappalein turboja, joten nimelle saa vastinetta. Kyseinen moottori tuottaa 324 kilowatin (440 hv) huipputehon, joka on 10% edeltäjää enemmän 20% pienemmästä tilavuudesta huolimatta.

Kyseessä on sama 500 newtonmetrin huppuväännön laajalla alueella tuottava voimanpesä, jonka saa jo Cayennen ja Panameran keulille. Ahtimet on aseteltu sylinteririvien väliin mahdollistaen pakokaasuille lyhyen matkan palotilasta turbolle, jolla haetaan nopeaa reagointia kuljettajan kaasupolkimen painallukseen. Äänimaailman luomisessa auttaa vakiovarusteinen sport-pakoputkisto.

Voimansiirrosta vastaa seitsemänvaihteinen kaksoiskytkinautomaattivaihteisto (PDK) ja neliveto. Samalla Macan Turbo saa uudet volframikarbidilla pinnoitetut jarrulevyt (PSCB), jotka auttavat hidastuvuutta aina huippunopeudesta (270 km/h) pysähdyksiin asti. Toiseenkin suuntaan kiihtyvyyttä riittää, sillä lisävarusteisella Sport Chrono -paketilla varustettu Macan Turbo kiihtyy paikaltaan 100 kilometrin tuntinopeuteen 4,3 sekunnissa.

Erottautumistekijä

Macan Turbon erottaa muusta mallistosta keulasta, jossa on kolme suurta ilmanottoa. Vakiorengaskoko on 20-tuumaa. Auton takaosassa voi havaita muista Macaneista poikkeavan takaluukun yläreunaan asetetun ilmanohjaimen.

Vakiovarusteinen tietoviihdejärjestelmä on 10,9-tuumaisella näytöllä varustettu PCM, joka tarjoaa ääniohjauksen ja päivittyvät liikennetiedot navigoinnin avuksi. Äänentoistosta vastaa Bose ja 14 kaiutinta. Matkassa on myös Porsche Connect Plus, johon kuuluu matkapuhelinmoduuliin integroitu SIM-kortti ja paikka toisen SIM-kortin käyttämiseen.

Vakiovarusteluun kuuluu myös 18-suuntaan säätyvät nahkaistuimet muistipaikoilla. Sisäkatto on verhoiltu Alcantaralla ja sisätiloja koristaa runsas määrä harjattua alumiinia. Esimerkiksi 911 -mallistosta tuttu lämmitettävä GT Sports -ohjauspyörä, lämmitettävä tuulilasi ja korkeussäädettävä ilmajousitus on saatavilla lisähintaa vastaan.

Porsche Macan Turbo on jo tilattavissa maahantuojalta. Auton listahinnaksi on merkitty 156 772 euroa ja tätä lukemaa voi helposti kohottaa lisävarustelistaa rastimalla. Autoveron osuus hinnasta on vähintään noin 60 000 euroa.

Kuvat: Valmistaja

Lue lisää Porschesta:
Ensituntuma: Porsche 718 Boxster Spyder – puristista nautintoa
Tässä on odotettu täyssähköauto Porsche Taycan – 800 volttia, 761 hevosvoimaa ja 1 050 newtonmetriä
Porsche Taycan ja 7:42 – Neliovisten sähköautojen ennätys Nürburgringillä

Seuraa Teknavia myös sosiaalisessa mediassa!
Löydät meidät Facebookista, Instagramista, Twitteristä ja YouTubesta.

Teknavin 18. tuotantokauden avausjakson ensiesitys nähdään maanantaina 16.9. klo 22.35 MTV3-kanavalla. Uusinnat su 22.9. klo 14.30 ja ma 23.9. klo 14.00 MTV3:lla. Lisää ohjelman aiheista löydät osoitteesta www.teknavi.fi.