Hyvästi parkkipaikan metsästys! Maailman ensimmäinen automaattinen pysäköintijärjestelmä otettiin käyttöön Saksassa

Bosch ja Daimler ovat saaneet viranomaisilta luvan maailman ensimmäiselle täysin ilman kuljettajaa toimivalle päivittäiseen käyttöön virallisesti hyväksytylle automatisoidulle pysäköintijärjestelmälle.

Saksassa siirrytään automaation suuntaan tällä kertaa Stuttgartin suunnalla. Bosch ja Daimler ovat saaneet viranomaisilta luvan älypuhellinsovelluksella täysin ilman kuljettajaa toimivalle automatisoidulle pysäköintijärjestelmälle Mercedes-Benzin museossa Stuttgartissa.

Kyseessä on Boschin mukaan maailman ensimmäinen, virallisesti jokapäiväiseen käyttöön hyväksytty, täysin ilman kuljettajaa toimiva pysäköintijärjestelmä. Ajamisen automaatioastetta kuvaavalla SAE-asteikolla järjestelmä asettuu tasolle neljä, eli ajoneuvo voi liikkua ilman kuljettajaa maantieteellisesti rajatulla alueella.

Bosch ja Daimler ovat kehittäneet yhdessä täysin automatisoitua pysäköintiä vuodesta 2015  ja pilottiratkaisu esiteltiin vuonna 2017 Mercedes-Benzin museon pysäköintihallissa. Tuolloin esiteltiin automatisoitu, todellisissa olosuhteissa toimiva pysäköintipalvelu, joka toimi sekä ilman kuljettajaa että kuljettajan kanssa. Tiukan testaamisjakson jälkeen museon kävijät ovat, vuodesta 2018 lähtien, voineet käyttää pysäköintipalvelua koulutetun turvallisuushenkilön ohjeistamana.

Tavoitteena turvallisuus

Toistaiseksi automatisoidulle ajamiselle ei ole ollut virallista hyväksymisprosessia, joten paikalliset viranomaiset ovat valvoneet projektia yhdessä saksalaisen sertifiointilaitoksen TÜV:n kanssa. Heidän tavoitteensa oli arvioida pysäköintihallissa käytettävän teknologian käytön turvallisuutta.

Tuloksena on syntynyt kattava turvallisuuskonsepti, jonka testaus- ja hyväksyntäkriteerejä voidaan hyödyntää tämän pilottiprojektin jälkeenkin. Konseptissa kehittäjät muun muassa määrittelivät, miten automatisoitu ajoneuvo havaitsee jalankulkijat ja muut autot kulkureitillään ja pysähtyy luotettavasti kohdatessaan esteen.

Teknologia taustalla

Auto ajetaan pysäköintihalliin, kuljettaja poistuu autosta ja käskee auton siirtymään pysäköintipaikalle älypuhelinsovelluksella. Auto ajaa omalle paikalleen ja pysäköi itsensä kuljettajan poistuttua pysäköintihallista. Autolle palattaessa prosessi toimii hyvin samalla tavalla palauttaen auton samaan paikkaan.

Prosessi pohjautuu Boschin pysäköintihalli-infran ja Mercedes-Benzin autoteknologian yhteispeliin. Boschin sensorit valvovat ajoväylää ja sen ympäristöä tuottaen tiedon, jota ajoneuvon ohjaaminen vaatii. Auton pään teknologia muuttaa infrastruktuurin antamat käskyt toimenpiteiksi. Näin autot voivat jopa ajaa itsenäisesti pysäköintihallissa ramppeja pitkin ylös ja alas kerrosten välillä. Jos sensorit havaitsevat esteen, ajoneuvo pysähtyy välittömästi.

Pilottiprojektin yksi osa-alue käsitti ajoneuvojen valaistuskonseptien testausta. Ajoneuvo informoi ohikulkijoita ja muita tienkäyttäjiä itsenäisestä ajamisesta turkoosin valon avulla. Valaistukseen liittyvien testien tuloksia käsitellään hiljattain julkaistussa SAE-standardissa 3134.

Viranomaishyväksyntä tarkoittaa toiminnon tuomista kuluttajien ulottuville. Pian automaattista pysäköintipalvelua pääsee testaamaan Mercedes-Benzin museokäynnin yhteydessä.

Kuvat: Valmistaja

Lue lisää:
Koeajossa Mercedes-Benz X 350 d – uusi moottori, uusi sydän
Video: Pysäköintikolhut ovat kohta historiaa – Bosch esittelee pysäköintitilanteiden automaattijarrutuksen
Koeajossa uudistunut Mercedes-Benz C 220 d – isoveljien jalanjäljissä
Superautoseikkailuja, kansanautoja ja hurmaavia persoonia – Teknavi palaa tv-ruutuun uusin jaksoin

Seuraa Teknavia myös sosiaalisessa mediassa!
Löydät meidät Facebookista, Instagramista, Twitteristä ja YouTubesta.

Teknavin 18. tuotantokauden avausjakson ensiesitys nähdään maanantaina 16.9. klo 22.35 MTV3-kanavalla. Uusinnat su 22.9. klo 14.30 ja ma 23.9. klo 14.00 MTV3:lla. Lisää ohjelman aiheista löydät osoitteesta www.teknavi.fi.