Toyota katsoo tulevaisuuteen – Jyväskylässä nousi sähkö, vety ja ralliperintö

Autot kehittyvät vauhdilla, ja yksi tärkeimmistä kehityksen moottoreista on moottoriurheilu. Jyväskylässä nähtiin, miten Toyota yhdistää rallikokemuksen, teknologian ja kestävän liikkumisen – tinkimättä intohimosta autoiluun.

Toyota on puhunut vahvasti monikäyttövoiman ratkaisujen puolesta. Mitä se tarkoittaa suomalaiselle autoilijalle? Käytännössä sitä, että vaihtoehtoja tarvitaan: sähköautoja, ladattavia hybridejä ja perinteisiä hybridejä. Suomalaisilla autoilijoilla on monenlaisia tarpeita ja odotuksia, ja Toyota haluaa tarjota ratkaisuja niihin kaikkiin.

Vety ja sähkö rinnakkain

Toyotan kehitystyö on edennyt vaiheeseen, jossa valikoimasta löytyy jo kaikki vaihtoehdot. Nyt tavoitteena on tuoda markkinoille entistä enemmän sähköautomalleja – mutta samalla panostetaan vahvasti myös vetyteknologiaan. Jyväskylässä nähtiin ensimmäistä kertaa vetyhenkilöauto yleisön edessä, kun Toyota Mirai esiteltiin suomalaisille.

Toyotan tiedotuspäällikkö kuvasi tilannetta lupaavaksi:

”Tämä on pitkällisen prosessin tulos, että tähän pisteeseen asti on päästy. Nyt ollaan saatu pää auki ja vedyn kehityslähde tästä vaan menemään eteenpäin.”

Ensimmäiset Mirai-mallit on jo myyty Suomeen, ja ensimmäinen niistä otetaan käyttöön taksiliikenteessä.

Uudistunut bZ4X – sähkömalliston lippulaiva

Toyota esitteli Jyväskylässä myös uudistuneenbZ4X-sähköauton, jonka ensimmäiset yksilöt saapuvat Suomeen syksyllä. Uutuus tarjoaa aiempaa suuremman akun, parannetun energiatehokkuuden sekä akun esilämmityksen – tärkeä ominaisuus pohjoisen talvissa.

Laadun ja kestävyyden lisäksi bZ4X erottuu markkinoilla pitkällä akkutakuulla:

”Meillä on kymmenen vuoden tai miljoonan kilometrin akkutakuu, mikä on erittäin merkittävä lupaus valmistajalta siitä, että akut kestävät”, todettiin esittelyssä.

Neliveto-ominaisuudet täydentävät kokonaisuutta, ja Toyotan pitkä kokemus rallista ja maastoautoista tuo vakuuttavaa etenemiskykyä myös sähköiseen malliin.

Vetyä myös rallipoluille

Jyväskylässä nähtiin lisäksi uusi konseptiauto, GR Yaris Rally2 -vetyversio, joka toimi rallin nolla-autona. Kuljettajan näkökulmasta ero bensiinimoottoriin on pieni – ajokokemus säilyy samankaltaisena, mutta voimanlähteenä on puhtaampi vaihtoehto.

Kehitystyön seuraava askel on myös elämyksellisyydessä:

”Tärkein osa-alue on äänimaailma. Moottoriurheilussa opittu halutaan tuoda myös siviiliautoihin – tulevaisuudessa puhtaita autoja, joissa on aitoa moottorin ääntä.”

Ralliperintö vahvana mukana

Jyväskylä on Toyotalle erityinen paikka, sillä TOYOTA GAZOO Racingin tiimi toimii kaupungista käsin. Kalle Rovanperä korosti, että Toyotan autot ovat paitsi nopeita, myös vahvoja ja kestäviä – ominaisuuksia, joiden ansiosta kilpailut ajetaan maaliin ja menestystä syntyy.

Viime vuosina kehitys on ollut erityisen vahvaa sorakisoissa Keski-Euroopassa, ja Suomessa ajaminen koetaan aina ainutlaatuiseksi:

”Tämä on vähän niin kuin tiimin kotikaupunki. Jyväskylässä tunnelma on huikea koko tiimille ja kuljettajille.”

LUE MYÖS

Teknavin 30. juhlakausi tuo tullessaan yllätyksen – oma podcast käynnistyy!

Haluatko kaksi sähköautoa yhden hinnalla? Citroën ë-C3 tekee sen mahdolliseksi

Volvo EX90: Skandinaavista tyyliä ja muotoilua – suomalainen inspiraatio Alvar Aallosta Iittalaan


SEURAA TEKNAVIA SOMESSA

Löydät meidät FacebookistaInstagramistaYouTubestaTikTokistaLinkedInista ja Spotifyssa.