Teknavin Risto Virtanen koeajoi Volkswagen-sähköautomalliston nelivetoisen lippulaivan ID.5 GTX:n Alastaron moottoriradalla.
Mitä olisi Teknavin ratakoeajo ilman Risto Virtasta? Tällä kertaa testiin joutui Volkswagen ID.5 GTX -nelivetosähköauto, jonka maksimi-toimintaetäisyys on jopa 473 kilometriä. Auton hinta on noin 63 000 euroa.
Ensimmäisenä Virtasen arvioitavaksi joutuu ulkonäkö, jossa koeajokettu näkee kahta eri tyylisuuntaa.
– Muotoilussa on aavistus katumaasturihenkeä, mutta coupémaisesti laskeva kattolinja tuo ripauksen urheilullisuutta mukaan.
Sitten Risto Virtanen astuu sisälle autoon.
– Iidee vitosen sisätiloja voisi kuvailla yksinkertaisen selkeiksi ja tyylikkäiksi. Nappien määrää on minimoitu, lähes kaikki hoituu keskikonsolin kosketusnäytöltä.
Istuinten osalta Virtanen kokee erittäin hyvää sivuttaistukea ja löytää monipuoliset säätövarat erikokoisille kuljettajille.
Radalla Virtanen arvioi ensimmäisenä auton ohjattavuutta.
– Ohjausvastetta ei ole kevennetty liiaksi ja mukana on säilynyt sopivasti jämäkkyyttä. Tuntuma on kaikin puolin kohdallaan.
Auton sähköinen voimalinja toimii Virtasen mielestä saumattomasti ja ajo on vaivatonta.
Nopeilla ratakierroksilla, Sport-ajomoodissa, Virtanen jatkaa auton penkkien kehumista.
– Sivuttaistuki toimii edelleen hyvin ja penkkien materiaali on laadukasta, jolloin näissä ei pääse liukumaan.
ID.5:n ajovakauden hallinta saa Virtaselta ylistystä kovissakin nopeuksissa. Se toimii saumatta ja sallii erittäinkin aggressiivisen ajon.
– Sen toiminnan huomaa oikeastaan vain mittaristossa vilkkuvasta keltaisesta varoitusvalosta, myös jarrutuntuma säilyy erinomaisena, Virtanen summaa.
Loppuarviossaan Risto toteaa, että auton ajettavuus on vakaa, tunnollinen ja täsmällinen. Myös voimalinja ja eri ajomoodit saavat kehuja. Väistökokeen ja rata-ajon perusteella Virtanen näkee auton hieman aliohjaavana ääritilanteissa.