Tänään Teknavi vie meidät suoraan rallin ytimeen. Markku Alén saa kutsun, josta yksikään rallikuski ei kieltäytyisi – hän pääsee testaamaan Toyota GAZOO Racing Teamin kehittämää ralliautoa ja tekemään paluun pikataipaleille vuosien tauon jälkeen.
Luvassa on ääriolosuhteita, kahden mestaripolven kohtaaminen ja aitoa rallihenkeä. Testin pääosissa ovat Toyota GR Yaris Rally2, Toyotan tallipäällikkö ja moninkertainen MM-voittaja Jari-Matti Latvala sekä tietenkin rallilegenda Markku Alén.
“Tätä on odotettu”
– Morjens, morjens! Hienoa, että päästään toteuttamaan tämmöinen unelma, Terva-aho huikkaa heti alussa.
– Tästä on puhuttu ja tätä on kehuttu – ja kyllä, te tulette nauttimaan tästä, vastaa Latvala.

GR Yaris Rally2 on jo kahdesti vienyt Toyotan mestaruuteen WRC2-luokassa, ja vuoden 2025 alussa autoa voi kutsua todelliseksi menestyspaketiksi. Oliver Solberg varmisti tämänvuotisen tittelin Chilessä – joten testiauton odotukset olivat korkealla.
Kolmisylinterinen ja vääntöä hirveästi
Latvala esittelee auton tarkasti.
– Tämä on meidän testiauto, viimeksi ajettu Kreikassa. Täysin vertailukelpoinen asiakasautoihin, joita rakennamme.

Auto perustuu 1,6-litraiseen turbomoottoriin ja viisivaihteiseen sekventiaalivaihteistoon.
– Se on kolmisylinterinen, mutta siinä on ihan tajuton vääntö. Kun punaiset valot syttyvät, pitää olla jo isommalla vaihteella, Latvala nauraa.
Rally2-luokan autoissa on jopa enemmän jousitusliikettä kuin Rally1:ssä – yli 300 mm.
– Tässä voi hypätä kunnolla! Jousitus kestää ja antaa anteeksi, Latvala kuvailee.
Ensimmäinen kierros – Alén apukuskin paikalla
Markku Alén hyppää Jari-Matin kyytiin.
– Pari kolme kierrosta hiljaa mennään, näytät vähän kikkailua, hän ehdottaa.
Tuloksena on vauhdikasta menoa ja muutama tiukka henkäys – apukuskin rooli ei ole Alénille luontaisin.

– Hieno autonkäsittelytaito sulla hei! Alén huudahtaa.
– No, mä oon ajanut niin paljon näillä, Jari-Matti vastaa hymyillen.
Kun alkuopastus on paketissa, on aika vaihtaa paikkoja.
– On mieletön ajaa, tätä lisää! Alén hihkaisee heti ensimmäisten kierrosten jälkeen.
Helppo ajaa, mutta pitää uskaltaa mennä
Testiosuudella nähdään, että GR Yaris Rally2 on kaikkea muuta kuin pelkkä “kevytversio”.
– Tässä on voimaa ja vääntöä, mutta samaan aikaan helppo ajettava, Alén kuvailee.
– Niin kuin Jari-Matti sanoi: helppo auto, mutta vaatii uskallusta. Kun uskaltaa painaa, se palkitsee heti, komppaa Terva-aho.

Jousitus nielaisee hypyt pehmeästi, ja ohjaustuntuma on poikkeuksellisen tarkka.
– Mutkiin saa tulla aggressiivisesti, ja auto seuraa mukana. Täysin tasapainoinen, täysin hallittu, Terva-aho kiteyttää.

Rallisielua ja nostalgiaa
– Me odotettiin paljon, mutta saatiin vielä enemmän, Alén toteaa päivän päätteeksi.
– Tää on käsittämätöntä, miten voimaa riittää ja miten hienosti se käyttäytyy.
Kiitokset lentävät Toyotalle, Jari-Matille – ja tietysti legendaarisille Toyotan ajohaalareille.
LUE MYÖS
Teknavin 30. juhlakausi tuo tullessaan yllätyksen – oma podcast käynnistyy!
Näkyvyys alkaa tuulilasista – pieni särö voi olla iso riski
Ford E-Tourneo Courier – käytännöllinen tila-auto sähköisenä
SEURAA TEKNAVIA SOMESSA
Löydät meidät Facebookista, Instagramista, YouTubesta, TikTokista, LinkedInista ja Spotifyssa.