Kuvat: Uusi Mustang murtaa perinteitä

Kyseessä on täysin uusi auto ja yhteistä edeltäjän kanssa on vain sama akseliväli. Yksi suurimmista muutoksista on taka-akseliston erillisjousitus jäykän taka-akselin sijaan. Valtaosa valmistajista on käyttänyt tätä ratkaisua jo vuosikymmeniä, mutta Mustang on aikaisemmin pitäytynyt perinteissä.

Muutoksen myötä mukavuudessa on otettu iso askel eteenpäin. Kokonaisuudessaan uusi auto on kevyempi, koriltaan jäykempi ja matkustama on tilavampi, mutta samalla myös huomattavasti aikaisempaa laadukkaampi.

Moottoripuolella on myös uutta kerrottavaa, sillä keulalle on 2,3-litrainen ahdettu Ecoboost-moottori, joka tarjoilee hieman yli 300 hevosvoimaa. Tämän lisäksi saatavilla on 5,0-litrainen 420-hevosvoimainen V8, joka tullaan päivittämään 50- hevosvoimaiseksi puolentoista vuoden sisään. Lisäksi Yhdysvaltain markkinoilla on tarjolla edeltäjästä tuttu noin 300-hevosvoimainen V6.

Vaihteistot pysyvät alkuun muuttumattomina. Tarjolla on siis kuusiportaiset manuaali ja automaatti. Uusi 10-portainen automaatti on suunnitteilla, mutta sen markkinoille tulemiseen menee vielä muutamia vuosia.

Uusi Mustang tulee myyntiin vuoden 2014 lopulla.