Koeajossa Opelin panos lataushybridikisaan – 300-hevosvoimainen neliveto antaa kunnon kyydit

Opel Grandland X sai kuoriensa sisään samalla kertaa kaivatun nelivedon ja lataushybriditekniikan. Ratin takana etenkin suorituskyky vakuuttaa.

Tykkäsimme

Suorituskyvystä

Voimalinjan toiminnasta

Emme tykänneet

Tunnottomasta ohjauksesta

Jousimaisesta jarrutuntumasta

Valitse kaikki tarvitsemasi autoilun palvelut edulliseen kuukausihintaan.

Klikkaa All In One >>>

Hinta alkaen 49 285 €
Koeajoauto 52 620 €

Ladattavat hybridit valtaavat kiihtyvällä tahdilla alaa monien eri autoluokkien myynnistä. Opelin on hetken aikaa elänyt hiljaiseloa tällä markkinalla, mutta nyt katumaasturi Grandland X sai odotetun täydennyksen. PSA-konsernin tekniikkaan perustuva malli jakaa sähköistetyn voimalinjansa ranskalaisten sisarmallien kanssa, eli molemmilta akseleilta löytyy yksi sähkömoottori ja kyseessä on samalla Grandland X:n ensimmäinen nelivetoinen versio.

Ulkoisesti sähköistetty versio ei juurikaan huuda erilaisuuttaan. Autosta löytyy etuvovista ja takaluukusta Hybrid4-logot, joka ei kuitenkaan ole auton mallinimi Suomessa. Tehtaalla ja muilla markkinoilla auto tottelee nimeä Grandland X Hybrid4, mutta Suomen maahantuoja halusi erottautua selkeämmin ranskalaisesta sisarbrändistä, joten hinnastossa lukee Opel Grandland X PHEV AWD.

Opelin hybridiuutuus on varustettu 13,2 kWh:n akustolla, jonka turvin autolla pystyy ajamaan pelkällä sähköllä WLTP-syklin mukaisesti 59 kilometriä. Tällaisiin lukemiin pääseminen vaatii jo hieman harrastuneisuutta, ja käytännössä sähköllä pääsee etenemään ajoympäristöstä riippuen noin 40-50 kilometriä. Vakiovarusteena autosta löytyy 3,6 kW laturi ja lisävarusteena auton voi varustaa 7,4 kW laturilla. Jälkimmäisellä akusto täyttyy 32 ampeerin virran tarjoavasta latauspisteestä vajaassa kahdessa tunnissa.

Pelkällä sähköllä ajettaessa auto etenee lähtökohtaisesti takamoottorin turvin. Syynä tähän on se, että takamoottori tarjoaa kiinteän välityksen ansiosta paremman hyötysuhteen. Etusähkömoottori sijaitsee polttomoottorin ja vaihteiston välissä ja se tulee mukaan auttamaan esimerkiksi liukkautta havaittaessa tai enemmän tehoa pyydettäessä. Normaalit arkiset ajotilanteet hoituvat vaivattomasti sähköllä ja takamoottorin kiinteä välitys tarjoaa hyvän hyötysuhteen lisäksi katkotonta ja siten erittäin mukavaa etenemistä. Pelkällä sähköllä auton huippunopeudeksi ilmoitetaan 135 km/h ja sitä suuremmissa nopeuksissa takamoottori ei enää pysty avustamaan etenemistä. Etusähkömoottoria voidaan käyttää myös generaattorina, jolla pystytään siis lataamaan akustoa. Tämän turvin esimerkiksi pitkällä maantiesiirtymällä auton akku on mahdollista ladata vaikkapa puolilleen, ja siirtyä täysin sähköiseen ajoon lähestyttäessä kohdetta tai esimerkiksi kaupunkialuetta.

Rauhallisessa ajossa polttomoottorin käynnistymistä ei helposti huomaa muualta kuin mittaristosta. Kaikkia tehoreservejä pyydettäessä ääni toki kantautuu ohjaamoon, mutta se ei ole häiritsevä. Huomio kiinnittyy sitä enemmän miellyttävän ripeään suorituskykyyn, joka saattaa yllättää myös liikennevaloissa olevat kanssa-autoilijat; Grandland X PHEV on varsinainen yllättäjä, kun se ampaisee sähkömoottorin turvin viivalta liikenteeseen. Kokonaisuudessaan voimalinjan toiminta on vakuuttavalla tasolla kaikissa arkisissa tilanteissa.

Kaikilta muilta osin Grandland X ei valitettavasti ole aivan yhtä vakuuttava. Jarrutuntuma jättää toivottavaa monen muun hybridin tavoin. Polkimen vaste on jousimainen ja tunnoton, ja jarruvoiman tarkka säätely on epämiellyttävää. Sama epämääräisyys on havaittavissa myös ohjauksessa. Tähän vaikuttivat osaltaan koeajon aikana alla pyörineet kitkarenkaat. Ohjausvaste on varsin kevyt ja kovin teennäinen, eikä tunnosta juuri voi puhua. Keveyden ansiosta kaupunkipyörittely onnistuu vaivatta, mutta matka-ajossa jämäkämpi vaste ja aavistuksen voimakkaampi keskitys toisivat etenemiseen parempaa suuntavakautta. Alustassa on lievää pintakovuutta, mutta se ei nouse kahden edellä mainitun ominaisuuden tavoin häiritseväksi.

Opel Grandlandin ladattava hybridi on oivallinen täydennys keskikokoisen katumaasturin mallistoon. Se nostaa auton suorituskyvyn kertaheitolla täysin uudelle tasolle ja sähköistymisen myötä myös ympäristöarvoja arvostavat autoilijat löytävät merkin parista jälleen mielenkiintoisen vaihtoehdon. Hintaa toki tällekin kokonaisuudelle kertyy, mutta sillä panostuksella saa myös kiitettävän määrän autoa ja suorituskykyä. Kokonaisuutena tässä on Opel, joka pystyy muutamista puutteista huolimatta yllättämään monet ennakkoluulot.

Opel Grandland X PHEV on Risto Virtasen testissä Teknavin 19. tuotantokauden päätösjaksossa, jonka ensiesitys nähdään sunnuntaina 3.5. klo 22.35 MTV3-kanavalla.

MIKÄ Opelin ensimmäinen uuden aikakauden lataushybridi.
KENELLE Nelivetoista lataushybridiä etsivälle.
AJETTAVUUS Grandland X on alustaltaan varsin jämäkkä, mutta ei onneksi liioitellut pintakova. Vauhdin noustessa massa tulee esille ja isommissa epätasaisuuksissa korin liikkeet laajenevat. Valitettavasti ohjaus ei ole samalla tasolla alustan kanssa. Se on kevyeksi tehostettu ja tunnoton. Auto kuitenkin ohjautuu varsin nöyrästi kuljettajan käskyjen mukaisesti ja pidon rajoilla käytös on aliohjaavaa.
SUORITUSKYKY Opelin uuden lataushybridin parasta antia on ehdottomasti sen suorituskyky. Sähkömoottori tekee rauhallisesti ajosta erittäin mukavaa ja autosta paljastuu toinen luonne kaasupoljinta syvemmällä painettaessa. Kolmen moottorin yhteisvoimin Opel liikahtaa todella rivakkaan tahtiin eikä autolla tarvitse pelätä jalkoihin jäämistä missään tilanteissa.
TILAT Etumatkustajilla on hyvät oltavat ja hybridiversiossa tulee vakiona monipuolisilla ja laajoilla säätövaroilla sekä hyvällä sivuttaistuella varustetut istuimet. Ergonomia on kiitettävällä tasolla ja ohjaamo on kokonaisuudessaan selkeä. Takapenkillä on hyvin tilaa, mutta istuinosa jää aikuiselle epämiellyttävän lyhyeksi eikä tarjolla ole juurikaan sivuttaistukea. Tavaratila on perusmuodossaan saman kokoinen kuin muissa malleissa, mutta välipohjan alla ei ole muiden mallien tapaan reilua lisätilaa.
MALLISTO Grandland X -malliston hinnat alkavat 1,2-litraisella bensaturbolla (96 kW (131 hv)) varustetun mallin 27 391 eurosta. Tämän lisäksi pellin alle on tarjolla 1,6-litrainen bensaturbo (133 kW (180 hv)), 1,5-litrainen diesel (96 kW (131 hv) ja 2,0-litrainen diesel (130 kW (177 hv)). Näistä pienemmät ovat tarjolla sekä manuaali- että automaattivaihteisina, kun taas tehokkaammat ovat aina automaattivaihteistolla varustettuja. Lataushybridien hinnat alkavat etuvetoisena 39 390 eurosta ja malliston ainoa nelivetoinen on koeajettu lataushybridi. Nelivetoversion varustelu on erittäin kattavaa jo lähtötasolta, ja se pitää sisällään esimerkiksi auton avaimettoman käytön, pysäköintitutkat ja 360 asteen kamerajärjestelmän, automaatti-ilmastoinnin, sähkösäätöisen kuljettajan istuimen ja ilmastoinnin etuistuimisissa, kaista-avustimen, mukautuvat LED-ajovalot ja nahkaverhoilun. Lisävarustelistalta saa poimia esimerkiksi tehokkaamman 7,4 kW sisäisen laturin (511 €) ja siihen sopivan kaapelin Mode 3 -kaapelin (305 €), mukautuvan vakionopeudensäätimen (1 131 €) sekä vetokoukun (1 235 €).

Opel Grandland X PHEV AWD
Polttomoottori
1 598 cm3, R4 turbo
Teho 147 kW (200 hv) / 6 000 r/min
Vääntö 300 Nm / 3 000 r/min
Sähkömoottori edessä
Teho
81,2 kW (110 hv)
Vääntö 320 Nm
Sähkömoottori takana
Teho
83 kW (113 hv)
Vääntö 166 Nm
Yhteisteho 221 kW (300 hv)
Yhteisvääntö 520 Nm
Vaihteisto 8-vaihteinen automaatti
Vetotapa Neliveto
0-100 km/h 6,1 s
Huippunopeus 235 km/h (sähköllä 135 km/h)
Akkukapasiteetti 13,2 kWh
Toimintamatka sähköllä 59 km
Lataus AC Type 2 7,4 kW (1x32 A)
Yhdistetty polttoaineenkulutus 1,3-1,4 l/100 km
CO2-päästöt 29-32 g/km
Yhdistetty energiankulutus 14,9-17,4 kWh/100 km
Mitat Pituus 4 477 mm, leveys 1 856 mm, korkeus 1 609 mm, akseliväli 2 675 mm
Omamassa 1 775 kg
Perävaunumassa jarruin 1 250 kg
Tavaratila 390-1 528

Kuvat: Mikko Autio

Lue myös:
Ensituntuma: Opel Grandland X PHEV – pistokkeesta ladattava lippulaiva

Seuraa Teknavia sosiaalisessa mediassa!
Löydät meidät Facebookista, Instagramista, Twitteristä ja YouTubesta.