BMW lisää sähköautojen tarjontaan takavetoisen täyssähkö farmarin. Risto Virtaselta kehuja saa mallin ohjausvaste sekä äänimaailma.
Sähköautot ovat olleet katukuvassa jo pidemmän aikaa, mutta farmarikokoisia malleja on ollut yllättävän vähän saatavilla. BMW iskee nyt tähän saumaan tuomalla markkinoille i5 eDrive40 Touringin. Kyseessä on takavetoinen täyssähköinen farmari, josta löytyy tehoa 340 hv ja vääntöä 400 Nm. Teknavin toimittaja Risto Virtanen sai koeajettavakseen M Sport -paketilla varustetun mallin, jonka mukana autolle tulee rutkasti urheilullisuutta.
-Sisätiloissa fiilistä voisi kuvailla yksinkertaisen tyylikkääksi ja selkeäksi. Yleisilmettä hallitsee suuri kaareva kosketusnäyttö, josta löytyy suurin osa kaikista toiminnoista. Myös ajoasentoa varten löytyy esimerkilliset säätövarat, Risto listaa.
Hyvä ohjaustuntuma
i5 eDrive on varustettu Efficient-ajo-ohjelmalla, joka maksimoi ajosädettä. Kiihtyvyydeksi 0-100 km/h luvataan 6,1 sekuntia.
-Auton ohjausvaste on tehostettu todella kevyentuntuiseksi, mutta keveydestä huolimatta tällä on onnistuttu säilyttämään todella hyvä ohjaustuntuma. Henkilökohtaisesti tykkäisin pikkasen jämäkämmästä, mutta ei tässä mitään suurta moitteen sijaa, Risto sanoo.
-Jarrutuntuma on erittäin luonnollinen.Täällä ei ole minkäänlaista kynnystä, kun siirrytään moottorijarrutuksesta mekaaniseen jarrutukseen, vaan tuo on hyvinkin lineaarinen läpi koko linjan.
Hiljainen ja tasainen BMW-kyyti
i5 eDrive Touringin äänimaailmaa Risto kuvailee hiljaiseksi. Myös jousituksen kompromissi jämäkkyyden ja mukavuuden suhteen saa kehuja.
-Pinnan epätasaisuudet eivät välity tänne ohjaamoon epämielyttävällä tavalla, mutta auto tuntuu kuitenkin hyvin vakaalta tiukoissa suunnan vaihdoissa. Nypyn ylitys on usein haasteellinen paikka auton jousitukselle. Auto kevenee voimakkaasti nypyn päällä. Tässä kuitenkin jousitus tekee täydellisesti työnsä, auto ei lähde yhtään irtoamaan radan pinnasta, vaan auto pysyy vakaana koko ajan.
i5 eDrive ja huomaamaton ajonvakautus
Sport-ajotilassa BMW i5 eDrive Touring kiihtyy kiitettävästi. Kyseessä ei kuitenkaan ole mikään rakettimainen kiihdytys vaan tasainen, sähköautolle ominainen kiihdytys, ilman vaihteiden vaihtamisesta syntyviä katkoja.
-Vaikka pitkä nopea oikea mennään täydellä kaasulla, auton alusta pysyy hyvin stabiilina läpi koko kaarteen. Vaikka kyseessä onkin melko isokokoinen auto, kori ei lähde yhtään kallistumaan liikaa. Meillä on takavetonen malli ja näillä tehoilla ja väännöillä takapyörä tahtoo helposti lähteä sutimaan. Ajonvakautus joutuu monesti ottamaan tilanteen haltuun keskellä kaarreta, kun lyödään kaasupoljin pohjaan niin ilman järjestelmäähän siellä lähtisi perä piirtämään. Tässä järjestelmä tulee todella huomaamattomasti tuolla taustalla mukaan ja lähtee rajoittamaan takapyörälle vietävää tehoa. Minkäänlaisia nykäyksiä ei ole havaittavissa.
-BMW i5 eDrive Touring sähköfarmari on loistava kokonaisuus. Ajettavuutta voisi kuvailla tunnokkaaksi, vakaaksi ja vaivattomaksi. Omalta osaltaan malli tulee kyllä paikkaamaan isoa tyhjiötä, joka on ollut markkinoilla sähkökäyttöisten farmareiden luokassa, Risto tiivistää.
LUE MYÖS
Suomen ensimmäinen raskaan liikenteen suurteholatausasema avattiin
Autokannan kehittyminen haastaa myös tuulilasin korjaamisen
SEURAA TEKNAVIA SOSIAALISESSA MEDIASSA
Löydät meidät Facebookista, Instagramista ja YouTubesta.