CUPRAn ensimmäinen täysähkömalli pyrkii markkinoille urheilullisuudella. Voiman suhteen malli muistuttaa enemmän polttomoottoria.
Teknavin Risto Virtanen sai koeajoon CUPRA Bornin varustettuna 77 kWh akulla sekä eBoost ja Impulse-varustetasolla. CUPRA Bornissa on erittäin nopea latauskapasiteetti, sillä 77 kWh akku tulee täyteen vain 36 minuutissa, mikäli lataustehoa on 135 kW. Malli on saatavana myös 45 ja 58 kWh akuilla.
CUPRA eriytettiin SEATista omaksi brändikseen kolme vuotta sitten ja se edustaa urheilullisuutta ja nuorekkuutta. CUPRA Born on sen ensimmäinen täyssähkömalli.
-Näillä tehoilla kiihtyvyys ei ole niskaarepivää, mutta voisi sanoa, että sähköautolle ominaiseen tapaan, kiihtyvyys on jouhevaa, viiveetöntä ja vaivatonta, Risto kuvailee.
Mallin kattaviin vakiovarusteisiin kuuluvat mm. lämpöpumppu, sähkökäyttöinen seisontalämmitys- ja jäähdytys, lämmitettävä CUPRA-monitoimiohjauspyörä, ennakoiva ja mukautuva vakionopeudensäädin ja ympäristönvalvontajärjestelmä hätäjarrutustoiminnolla, pysäköintitutkat edessä ja takana, peruutuskamera ja kaukovaloavustin. Kuljettajaa avustavista järjestelmistä on vakiona mm. liikennemerkkien tunnistus ja Lane Assist -kaistanpitoavustin. Lisäksi mukana tulee latauslaite (Mode 2) suko-pistokkeella ja julkisiin latauslaitteisiin sopiva Mode 3 -kaapeli.
-CUPRA on todella miellyttävä ja helppo ajaa. Voimalinja toimii todella luontevasti ja jouhevasti. Tästä puuttuu monelle sähköautolle ominainen repivä voima. Joten voiman suhteen tämä on lähempänä polttomoottorikäyttöistä autoa, Risto tiivistää.
Lue myös
Dieselauton verotus ei ole ratkaisu luontokatoon
Niclas Grönholmin ja Anniina Pohjosen testissä Citroën C5 X Plug-in hybrid
Seuraa Teknavia sosiaalisessa mediassa!
Löydät meidät Facebookista, Instagramista ja YouTubesta.