Kilpakumppaneiden kolmen kimppa – saksalaiset premium-merkit ostivat Nokian HERE:n

Audi AG, BMW Group ja Daimler AG ostivat suomalaiselta Nokialta maailman johtavan navigointi-, kartta- ja sijaintitietopalveluita tuottavan HERE:n. Kolmen suuren omistuksessa HERE:n toimintaa pystytään kehittämään kaikilla liiketoiminnan aloilla.

Taustana tälle hankinnalle on kartta- ja navigointitietojen kasvava rooli automatisoidussa ajamisessa. Yksikään autonvalmistaja ei yksin pystyisi vastaavan datamäärän keräämiseen, ja HERE on valmiiksi alansa markkinajohtaja muun muassa teräväpiirtokarttojen kehittämisessä sekä reaaliaikaisen karttadatan jakelussa. Jo tällä hetkellä karttatieto perustuu miljardeihin lähteisiin kuten autoihin, matkapuhelimiin, sekä kuljetus- ja logistiikka että infrastruktuurista saataviin tietoihin, ja datajärjestelmiä kehitetään jatkuvasti.

Kaikkea tätä dataa hyödyntämällä liikenteestä saadaan sujuvampaa ja turvallisempaa. Kun reaaliaikainen data liikkuu autojen välillä, pystytään esimerkiksi ruuhkat välttämään reittisuosituksia muuttamalla. HERE on merkittävässä ja puolueettomassa asemassa luomassa tätä dataa kaikkien liikenteen osapuolten käytettäväksi.

– Kukaan ei ymmärrä digitaalisten karttojen mahdollisuuksia paremmin kuin HERE:n 6 500 työntekijää eri puolilla maailmaa. Osakkeenomistajien siis kannattaa antaa HERE:lle vapaat kädet toteuttaa kasvustrategiaansa. HERE on onnistunut karttojensa kehitystyössä jo viimeiset 30 vuotta, joten meillä on hyvä syy odottaa alansa johtavan innovoinnin ja kehittämisen myös jatkuvan, totesi Audin johtaja Rupert Stadler.

Tulevaisuuden tavoitteena HERE:llä on vahvistaa markkinajohtajuuttaan autoalalla. Se haluaa laajentaa tarjontaansa niin yksityis- kuin yritysasiakkaille ja parantaa kattavuuttaan entisestään yritysostojen myötä. Yhtiöllä on myös aikomuksena kehittää maailman johtava monenlaista liikkumistietoa yhdistävä pilvipalvelu, joka tarjoaa digitaalisia karttapalveluja jokapäiväiseen elämään.