Mercedes-Benzin S-sarja on maailman myydyin edustusauto ja moni pitää sitä kyseisen autoluokan mittatikkuna. Tämä lisäksi Ässä on luonnollisesti monella tapaa Mercedeksen malliston edistynein auto.
Uuden S-sarjan esittely on Mercedekselle aina ollut tärkeä hetki. Silloin valmistaja näyttää maailmalle oman osaamisensa korkeimman tason ja esittelee uusimpia innovaatioita. Liiallista rohkeutta tässä luokassa ei kuitenkaan usein nähdä, sillä asiakaskuntaan kuuluu varmasti perinteisiä asioita arvostavia asiakkaita.
Ulkoisesti uutuus edustaa varsin hillittyä tyyliä. Keulan ilmettä hallitsee iso maski, jonka kokoa korostaa pienen oloiset ajovalot. Tästä eteenpäin auton muodot ovat hyvin puhdaslinjaiset ja mittasuhteet edustavat klassista sedania. Kokonaismittaa perusmallilla on hieman vajaa 5,2 metriä ja pidemmän akselivälin Lang-malli on 11 senttimetriä pidempi. Edellisten sukupolvien kohdalla jopa 90 prosenttia asiakkaista on päätynyt pidempään versioon. Auton takaosan muotoilussa on uutta ja viime aikoina pienemmistä Mercedeksen malleista tuttua kulmikkuutta ja edeltäjään verrattuna ison eron ilmeeseen tekevät vaakasuuntaisesti asetellut takavalot.
Sisätiloissa on muutokset ovat radikaalimpia kuin ulkopinnoissa. Kuljettajan ympäristöön on haettu täysin uusi konsepti ja se eroaa kaikista aiemmin nähdyistä. Sirosti muotoillun ohjauspyörän takaa löytyy eniten tuttua tyyliä tarjoava ja muokattavissa oleva 12,3-tuumainen mittaristonnäyttö. Keskikonsolissa on puolestaan siirrytty pystyyn sijoiteltuun isoon 12,8-tuumaiseen kosketusnäyttöön, jota ei voida enää aikaisempien MBUX-käyttöliittymien tavoin käyttää erillisellä kosketuslevyllä. Uusi S-sarjalaisen myötä MBUX siirtyy siis uuteen sukupolveen. Ohjaamon designissa on havaittavissa elementtejä Mercedeksen EQC-sähköautosta ja kokonaisuutta voisi kuvailla jopa futuristisuudessaan rohkeaksi. Takatilat ovat luonnollisesti tärkeä osa edustusautoa ja Mercedes on perinteisesti ollut vahva tekijä tällä osa-alueella. Nyt lisävarusteiset näyttöjärjestelmät hyödyntävät myös MBUX-käyttöliittymää, joten multimediajärjestelmien käyttö lienee huomattavasti edeltäjää sulavampaa.
Uuden S-sarjan myynti aloitetaan syksyn mittaan kuusisylinterisillä moottorivaihtoehdoilla. S 500 -mallimerkinnän takaa löytyy uusi 3,0-litrainen ahdettu ja kevythybriditekniikkaa hyödyntävä bensakone, joka tarjoaa tehoa 320 kW (435 hv) ja vääntöä 520 newtonmetriä. 2,9-litraisesta dieselistä tulee tarjolle S 350 d ja S 400 d -mallimerkinnöillä kulkevat mallit, jotka tarjoavat tehoa ja vääntöä 210 kW (286 hv) ja 600 Nm tai 243 (330 hv) ja 700 Nm. Meidän markkinoilla uusi S-sarja on aina nelivetoinen ja vaihteistona kaikkien moottorien yhteydessä toimii 9-portainen automaattivaihteisto. Moottorivalikoima täydentyy vuoden 2021 aikana V8-vaihtoehdolla ja sekä ladattavalla hybridillä, jonka sähköisen toimintamatkan valmistaja lupaa yltävän jopa 100 kilometriin. S-sarjan malliperhe kokee lähiaikoina myös laajentumisen, kun Mercedes esittelee täyssähköauto EQS:n, jonka toimintamatkan valmistaja kertoo yltävän 700 kilometriin.
Ajettavuuden näkökulmasta uutta tekniikka Ässän kohdalla on nelipyöräohjaus. Taka-akselin ohjauskulma on suurimmillaan 10 astetta, minkä ansiosta kääntöympyrä pienenee jopa kaksi metriä. Vakiovarusteisen ilmajousituksen lisäksi uusi S-sarja on mahdollista varustaa E-Active Body Control -alustalla, joka on aiemmin nähty esimerkiksi GLS-mallissa.
Uuden S-sarjan hinnat julkaistaan loppuvuoden aikana ja ensimmäiset autot saadaan Suomeen tämän hetken arvion mukaan alkuvuonna 2021.
Kuvat: Daimler AG
Seuraa Teknavia sosiaalisessa mediassa!
Löydät meidät Facebookista, Instagramista, Twitteristä ja YouTubesta.