Lisää sähköä pikkupakujen markkinoille – tässä kaksi näppärää ranskalaista

Ranskalaismerkit Citroen ja Peugeot tarjoavat Euroopan markkinoille nyt myös täyssähköiset versiot kompakteista hyötyajoneuvoistaan. Molemmat jakavat saman PSA-konsernin tekniikan.

PSA-konserni esitteli viime vuonna sähköversiot suosittuun tonnipakujen luokkaan. Nyt sähkömallisto täydentyy pykälän verran pienempään luokkaan. Uusien täyssähköisten hyötyajoneuvojen, Citroen e-Berlingon ja Peugeot e-Partnerin, toimintamatkat ovat jopa 275 km (WLTP-vertailuarvo, odottaa vahvistusta). Nämä kompaktit hyötyajoneuvot soveltuvat monenlaisiin olosuhteisiin ja työtehtäviin, sillä mallien muunneltavuus eri käyttötarkoituksiin takaa laajat mahdollisuudet.

Kun huomioidaan, että lähes 80%:lla hyötyajoneuvoista ajetaan keskimäärin alle 200 km päivässä, täyssähkoiset hyötyajoneuvot ovat varteenotettava vaihtoehto päästöttömään jakelutoimintaan. Kaupunkien keskustojen yleistyvät ajorajoitukset sekä lisääntyvät sähköllä ajamisen kannusteet tekevät niiden ominaisuuksista houkuttelevia. 

Sähköinen teknologia, kompaktien hyötyajoneuvojen tehokkuus

Sekä Citroenin että Peugeotin voimanlähteenä toimii täyssähköinen 100 kW:n moottori. Maksimivääntö 260 Nm on käytettävissä välittömästi liikkeelle lähdettäessä. Ajo on äänetöntä ja jouhevaa, kuten täyssähköautoissa kuuluu ollakin.

Sähköinen voimalinjan välityssuhde on sovitettu vastaamaan hyötyajoneuvojen tarpeita. Molemmat on varustettu 50 kW tehoisella lithium-ion -akulla (18 modulia). Latauspistoke mahdollistaa lataamisen usealla eri tavalla: peruspistokkeesta, vahvistetusta pistokkeesta, kotilatauspisteestä tai pikalatauspisteestä. 50 kW akun latausvaihtoehdot ovat saavutettavissa erilaisissa jokapäiväisissä tilanteissa niin kotona, työpaikalla sekä julkisissa latauspisteissä:

  • Peruspistoke (8A), akku latautuu täyteen 31 tunnissa 
  • Vahvistettu pistoke (16A), akku latautuu täyteen 15 tunnissa
  • Latausasema 11 kW: mahdollistaa lataamisen täyteen tehoon viidessä tunnissa vakiovarusteisella 3-vaihelaturilla (11 kW)
  • Pikalataus: akun lämmönsäätely mahdollistaa 100 kW pikalatauksen käytön. Tällöin 80% latausaste saavutetaan 30 minuutissa

Käytännöllisyyttä jokapäiväiseen ajoon

Uusissa täyssähköisissä pakettiautoissa yhdistyvät kompaktit ulkomitat käytännölliseen 800 kilon kantavuuteen. Kantavuudet ovat luokkansa parhaimmistoa. Akusto on sijoitettu lattian alle eikä se vaikuta kuormatilavuuteen. Akuston sijainti lisää alustan jämäkkyyttä varmistaen miellyttävän ajon painon jakautuessa optimaalisesti. Täyssähköversioiden käyttäjien turvallisuuden ja mukavuuden varmistamiseksi mallit on mahdollista varustaa myös uusimmilla teknologioilla ja ajoavustimilla.

Kokonaiskäyttökustannukset

Sähköauton ostohinta on polttomoottorilla varustetun auton hintaa korkeampi, mutta eri osatekijät on syytä ottaa huomioon kokonaiskäyttökuluja arvioitaessa. Nykyisin monet taloudelliset kannustimet (ympäristöbonukset, erilaiset hyvitykset, rekisteröintikulut, yritystuet, vakuutus- ja veroedut) madaltavat kokonaiskustannuksia.

Valmistajien ilmoituksen mukaan täyssähköisten malliversioiden ylläpitokulujen tulisi olla alemmat kuin polttomoottoriversioilla (keskimäärin 50% alhaisemmat 48 kuukauden aikana). Valmistajien tavoitteena on, että polttomoottori- ja täyssähköversioiden kokonaiskäyttökulut ovat samansuuruiset.

Uusi Citroen e-Berlingo ja Peugeot e-Partner tulevat markkinoille niin Euroopassa kuin Suomessa vuoden 2021 toisella puoliskolla.

Kuvat: Citroen ja Peugeot

Lue myös:
Sähkö tulee nyt myös pakettiautoihin – tässä kova kolmikko tonnipakujen luokkaan

Seuraa Teknavia sosiaalisessa mediassa! Löydät meidät Facebookista, InstagramistaTwitteristä ja YouTubesta.