Perinteinen brittivalmistaja Land Rover esittelee viikonloppuna käynnistyvässä Pariisin autonäyttelyssä viidennen sukupolven Discoveryn. Malli on ollut markkinoilla jo 27 vuoden ajan, ja sinä aikana se on löytänyt yhteensä 1,2 miljoonaa asiakasta.
Muotoilullisesti uusi Disco on lähtenyt huomattavasti sulavammalle linjalle Discovery Sportin viitoittamana. Tietyt perinteiset tyyliseikat on säilytetty, mistä näkyvin on kaikissa neljässä edeltävässä sukupolvessa ollut porrastettu kattolinja. Sillä on myös funktionaalinen merkitys, sillä tämä ratkaisu tuo kolmannelle penkkiriville sopivasti lisää pääntilaa. Land Rover haluaakin korostaa, että Discoveryn kolmas penkkirivi on oikeasta myös aikuisille soveltuva istumispaikka, vaikka auton kokonaismitta jääkin täpärästi alle viiteen metriin.
Myös sisätilat noudattelevat samoja linjoja, joita on nähty Discovery Sportissa. Modernit multimediajärjestelmät ja 10-tuumainen kosketusnäyttö varmistavat nuoremman sukupolven viihtyvyyden, ja riittävä määrä latauspisteitä pitävät huolen virran riittävyydestä kaikkiin laitteisiin. Sisätiloja voi varustella pitkälti haluamallaan tavalla ja nahan määrä lienee riittävä. Sisätilojen käytettävyyttä valmistaja on halunnut parantaa myös riittävällä määrällä erilaisia säilytyslokeroita. Tavaratilaa puolestaan on tarjolla viisipaikkaisena 1 231 litraa ja keskirivi taitettuna muuttokelpoiset 2 500 litraa.
Ja koska on kyse Land Roverista ei sovi unohtaa auton maastokelpoisuutta. Auton maavara on kasvanut 43 milliä asettuen nyt lukemaan 283 millimetriä. Suurin kahluusyvyys puolestaan on 900 millimetriä, joten kovin pienet lätäköt eivät Discon etenemistä hidasta. Uusi Terrain Response 2 -järjestelmä puolestaan mahdollistaa auton ominaisuuksien optimoinnin eri ajo-olosuhteisiin. Ketteryyttä ja maantiellä ajomukavuutta puolestaan parantaa uusi alumiinirakenne, joka on jopa 480 kiloa teräksistä erillisrunkorakennetta kevyempi. Vetokapasiteetti asettuu henkilöautolle riittävään 3 500 kilon lukemaan.
Pellin alle on tarjolle Jaguar Land Roverin neli- ja kuusisylinterisistä moottoreista. Td4-Aloitusmallin keulalta löytyy nelisylinterinen Ingenium-perheen dieselmoottori, joka tarjoaa 180 hevosvoimaa. Saman moottorin 240-hevosvoimainen versio puolestaan kulkee nimellä Sd4, ja tehokkaimman dieselmoottorin virkaa hoitaa 258-hevosvoimainen kuusisylinterinen Td6-malli. Bensiinimoottoria kaipaaville on tarjolla 340-hevosvoimainen ja kuusisylinterinen Si6-malli.
Uusi Land Rover Discovery ehtii Suomeen ensi keväänä. Ennakkotiedon mukaan hinnat alkavat 70 341 eurosta, V6-dieseliin pääsee käsiksi 86 880 eurolla ja bensiinimoottoria kaipaavien täytyy raottaa lompakkoaan 101 044 euron verran.
Kuvat: Jussi Ojala ja Land Rover