Etuvetoinen BMW 1-sarjan sedan onkin nimeltään 2-sarjan Gran Coupé

Etuvetoinen 1-sarjan sedan myydään nimellä 2-sarjan Gran Coupé. Tarjolle tulee nelivetoisen BMW M235i Gran Coupén lisäksi yksi diesel- ja bensamalli.

BMW laajentaa 2-sarjan mallistoaan uudella Gran Coupé -mallilla. Neliovinen Gran Coupé on asiakkaan näkökulmasta helpommin ymmärrettävissä etuvetoisena 1-sarjan sedanina. Tämä tosin sillä poikkeuksella, että tästäkin korimallista on saatavilla myös nelivetovaihtoehto.

Valmistajan mukaan tämä Gran Coupé vetoaa erityisesti nuoriin ja moderneihin kaupunkilaisiin ja ilmeisesti osin siksi automalli esitellään ensimmäistä kertaa Los Angelesin autonäyttelyssä marraskuussa. BMW on yrittänyt saavuttaa näyttävyyttä, urheilullisuutta ja käytännöllisyyttä samaan pakettiin.

Valmistaja kertoo 2-sarjan Gran Coupén perineen isommilta malleilta tutun pitkän ja matalan sivuprofiilin, minkä ansiosta akseliväli on hieman 2-sarjan oikeaa coupéa pidempi ja takapenkkiläisille on 33 mm enemmän jalkatilaa. Hieman sekavasti BMW siis vertaa tätä Gran Coupéa jo olemassa olevaan coupé-malliin, joten olisi siksikin selkeämpää puhua Gran Coupésta sedanina. Valmistamalla tämän uuden sedanin BMW onnistuu nimittäin tarjoamaan 40 litraa coupé-mallia enemmän tavaratilaa ja takaistuimien selkänojat kaatuvat kolmessa osassa.

M235i xDrive ja kaksi muuta

Nelivetoinen huippumalli on tässä tapauksessa nimeltään M235i xDrive. Se on varustettu mekaanisella torsen-tasauspyörästöllä, joka auttaa jakamaan voimaa tasaisemmin molemmille etupyörille tasauspyörästön lukon tavoin. Tehoa on tarjolla 225 kilowattia (306 hv) ja vääntöä 450Nm. M235i xDrive kiihtyy nollasta sataan 4,9 sekunnissa.

Huippumallin alapuolelta löytyy etuvetoisena yksi bensiinimoottori ja dieselmoottori. Bensiinimalli on nimeltään 218i Gran Coupé ja sen teholukema on 103 kilowattia (140 hv). Dieselmalli 220d Gran Coupé on nimensä mukaisesti hieman ruudikkaampi ja sen huipputeho asettuu lukemaan 140 kilowattia (190 hv). WLTP-arvoista takaisinlasketut kulutuslukemat ovat bensiinimallille 5,7–5,0 l/100 km ja dieselversiolle 4,5–4,2 l/100 km.

Kaikissa 2-sarjan Gran Coupé -malleissa on vakiovarusteena BMW Performance Control, joka tarvittaessa jarruttaa kaarteen puoleista pyörää aliohjaamisen välttämiseksi. Tällä lienee pyritty paimentamaan etuvetoisuuden varjopuolia.

Sisältä tuttu

BMW 1-sarjan sisätilat tunteville ei suurempia yllätyksiä ole luvassa, sillä samat perusteet ovat läsnä myös 2-sarjan Gran Coupé -malleissa. Merkille tuttuun tapaan lisävarustelista on pitkä ja kattava.

Sieltä löytyy esimerkiksi BMW Live Cockpit Professional -virtuaalimittaristo kahdella 10,25 tuuman näytöllä, jotka integroivat mittariston osaksi auton multimediajärjestelmää. Samoin lisävarustelistalta löytyy BMW Intelligent Personal Assistant, jonka mukana tulee sekä puhe- että eleohjaus. Varustelua voi myös täydentää mahdollisuudella käyttää älypuhelinta avaimena aina käynnistykseen asti, mutta tällä hetkellä ominaisuus toimii vain tietyillä Samsungin puhelimilla.

Gran Coupéssa on turvavarustuksena jo perusmallista lähtien jalankulkijoista ja pyöräilijöistä varoittava järjestelmä ja siihen liittyvä automaattinen hätäjarrutustoiminto. Vakiovarusteisiin kuuluvat myös led-ajovalot.

Malli tulee markkinoille maaliskuussa 2020, mutta hinnoittelu ei ole vielä selvillä. Jäämme odottamaan tarkempia tietoja.

Kuvat: Valmistaja

Lue lisää:
Talvirengaspakko ei poistu ihan vielä – kertaa kaikki tarvittava rengasrumbaan
BMW mukaan kompaktien katumaasturien hybridikisaan – X1 xDrive25e tarjoaa 50 kilometriä sähköistä ajoa
Koeajossa uusi BMW 3-sarja – paluu omalle paikalleen

Seuraa Teknavia myös sosiaalisessa mediassa!
Löydät meidät Facebookista, Instagramista, Twitteristä ja YouTubesta.

Teknavin 18. tuotantokauden uudet jaksot sunnuntaisin klo 22.35 MTV3-kanavalla.