Esittelyssä Mercedes-Benz GLS – Amerikan tyyliä ja viimeisintä teknologiaa

Mercedes-Benz laittoi isoimman katumaasturinsa kokonaan uusiksi. Tähtäimessä on entistä ylellisempi kokonaisuus, johon pääsimme tutustumaan Yhdysvalloissa Utahissa.

Hinta alkaen 133 747 €

Mercedes esitteli vuonna 2006 katumaasturiperheen lippulaivaksi ison GL-katumaasturin. Vuonna 2015 toisen sukupolven aikana nimi muutettiin valmistajan uuden logiikan mukaisesti muotoon GLS. Nyt nähtävä kolmas sukupolvi ottaa askelia ylellisempään suuntaan S-kirjaimen antamien viittausten mukaisesti.

Uusi GLS jakaa perusrakenteen hiljattain nähdyn uuden GLE:n kanssa. Autojen leveys on lähellä toisiaan hieman alle kahdessa metrissä, mutta pituus ei jätä mitään arvailujen varaan. Uudella GLS:llä on pituutta hieman yli 5,2 metriä, mikä on noin kahdeksan senttiä edeltäjää enemmän, ja lähes 30 senttiä GLE:tä enemmän. Samalla akseliväli on kasvanut lähes seitsemän senttiä ja mitaksi kirjataan yli 3,1 metriä.

Kuljettajan ympäristö on käytännössä yhtenevä pikkuveljen kanssa. Ero edeltäjään on iso ja kuljettaja löytää edestään hyvin modernin vaikutelman tarjoavat kaksi 12,3-tuumaista näyttöä. MBUX-multimediajärjestelmää ohjataan pääasiassa keskikonsolista löytyvälä kosketuslevyllä tai suoraan kosketusnäytöltä. Järjestelmä tarjoaa myös ääniohjauksen, joka ei kuitenkaan toistaiseksi tue suomenkieltä.

Jos kuljettajan paikalla on havaittavissa iso ero edeltäjään, niin kyllä myös takapenkillä on tapahtunut kehitystä. Keskimmäisellä istuinrivillä on tilaa suorastaan ruhtinaallisesti ja vakiona oleva kolmen istuttava penkki tarjoaa mukava asennon laitapaikoille. Myös keskellä matkustaa tarvittaessa, mutta ei erityisen mukavasti. Halutessaan keskimmäisen rivin voi varustaa kahdella erillisellä istuimella, tai kolmen istuttavan varustelua voi täydentää leveällä keskikyynärnojalla, joka tuo mukanaan myös viihdekeskuksen ohjausmahdollisuuden tabletin kautta. Kolmas istuinrivi on käyttökelpoinen myös aikuisille, kunhan keskimmäisen rivin matkustajat suostuvat hyödyntämään 10 senttimetrin sähköistä pituussuuntaista säätöä viimeisen rivin hyväksi. Kaikki istuinpaikat käytössä tavaratila riittää muutamalle lentolaukulle, viisipaikkaisena tavaratilaa on parhaimmillaan jo 890 litraa, ja kaksi taaempaa istuinriviä kaatamalla tilan pituudeksi muodostuu yli kaksi metriä ja tilavuudeksi 2,4 kuutiota.

Voimanlähteeksi Suomen markkinoille tulee tarjolla kaksi tehoversiota 2,9-litraisesta kahdella turbolla ahdetusta suorasta kuusisylinterisestä dieselistä. Mallinimellä 350 d kulkeva malliston aloittava versio tarjoaa 210 kW (286 hv) tehon ja 600 newtonmetriä vääntöä. Asteen verran pirteämpi 400 d tarjoilee 243 kW (330 hv) ja 700 Nm. Markkinasta riippuen tarjolla on myös kaksi kevythybridijärjestelmällä varustettua bensavaihtoehtoa; 3,0-litrainen rivikuutonen (270 kW (367 hv)) ja 4,0-litrainen V8 (360 kW (489 hv)).

Myös auton nelivetojärjestelmä on päivitetty nykypäivään. GLS on aina nelivetoinen, mutta aikaisemmasta poiketen kiinteän jakosuhteen sijaan nelivetojärjestelmä on uusi täysin mukautuva. Vaihteiston jatkona oleva monilevykytkimellä toteutettu nelivedon ohjaus mahdollistaa voiman jakamisen 0-100 prosenttisesti eteen tai taakse. Maastoajoa ajatellen järjestelmällä voidaan lukita voimanjako tasan akseleiden välille, mutta perinteisiä mekaanisia tasauspyörästön lukkoja autosta ei enää löydy. Maastokykyisyyttä kaipaaville on tarjolla Offroad-paketti, joka tuo mukanaan alennusvaihteiston, suojausta alustaan ja alustasta riippuen lisäkorotuksen mahdollisuuden. Vakiona GLS on varustettu Airmatic-ilmajousituksella, ja lisävarusteena on tarjolla sähköisesti ohjattu E-Active Body Control. Uusi järjestelmä säätelee jokaisen pyörän jousitusta ja iskunvaimennusta yksilöllisesti, mikä mahdollistaa aiempaa tarkemman tilanteeseen sopivan vaimennuksen ja uusia ominaisuuksia kuten kaarretoiminnon ja irtiajotilan. Palaamme näihin myöhemmin koeajon yhteydessä. Uusi GLS on luonnollisesti varustettu valmistajan viimeisimmillä kuljettajaa avustavilla teknologioilla. Aktiivisien ja esimerkiksi ajoreittiin adaptoituvan vakionopeudensäätimen lisäksi kaistavahti sekä aktiivinen ohjausavustus toimivat aiempia järjestelmäsukupolvia hienostuneemmin.

Uusi GLS rantautuu Suomeen arviolta syyskuussa.

Embargosta johtuen emme voi vielä kommentoida ajotuntumia.

Kuvat: Mikko Autio

Seuraa Teknavia myös sosiaalisessa mediassa!
Löydät meidät Facebookista, Instagramista, Twitteristä ja YouTubesta.