Mercedeksen kovakattoinen sporttiavokas syttyy uudella sydämellä

Koskaan aikaisemmin ei SL-Mercedeksen hinnat alkaen versio ole tuntunut näin houkuttelevalta.

Tykkäsimme

moottorin yllättävän täyteläisistä soundeista

moottorin vahvan nöyrästä väännöstä

jousituksesta

katto aukeaa myös ajon aikana

Emme tykänneet

Saksassa lähtöhinta alle 100 000 euroa

normikulutuksen ja mitatun kulutuksen ero yli 40 %

Hinta alk. 149 986 €

150 000 euroa on iso raha. Se on kuitenkin 50 000 euroa vähemmän kuin mitä SL 500 -mallista joutuu maksamaan. Ja edullisimmasta AMG-versiosta eli SL 63:sta joutuu maksamaan jo lähes tuplahinnan. SL 65:n hinnat karkaavat sitten jo pilviin eli siitä joutuu maksamaan yli kolminkertaisen hinnan SL 400:ään verrattuna.

Toki parempiin versioihiin on ladattu isompien ja tehokkaampien moottoreiden lisäksi myös ylimääräisiä ja elämästä nautinnollisemmaksi tekeviä herkkuja, mutta tarvitaanko SL:ään välttämättä aktiivista kaarrejousitusta tai kaarrejarrutustoimintoa? Porkkalanniemeen pääsee vähemmälläkin, varsinkin kun SL on jo perusversiona todella hyvä tuote – ja varsinkin, kun uusi perusmoottori vakuuttaa ominaisuuksillaan.

Uusi kolmilitrainen tuplaturbo-V6 tarjoaa mukavat 367 hevosvoimaa ja hulppean 500 Nm maksimiväännön. Ajettavuus on myös mukavan rentoa uuden 9-portaisen automaattivaihteiston kera. Meno on myös entistä taloudellisempaa, sillä perusajelut hoituvat pintakaasulla.

Mutta kun kuski haluaa nautiskella, koneesta löytyy iloisesti ruutia. Hevosissa on luonnetta, ne eivät ole mitään laiskanpulleita Suomi-hevosia vaan kuumaverisiä ravureita. Auto reagoi herkästi kaasuun ja meno on nopeasti sekä urheilullista (Sport) että kevyttä (Leicht). Mittasimme autolle kiihtyvyydeksi välille 0-100 km/h 4,9 sekuntia. Kiitosta saa myös jousitus, joka on – kuten koko autokin – hyvin tasapainossa.

Vuodesta 2001 SL:ään vakiona kuuluva ja piiloon taittuva metallikatto istuu hyvin nykyisen sukupolven muotokieleen. Kattoon tottuminen on vaatinut aikansa, mutta nyt kangaskattoa ei edes kaipaa – varsinkin kun metallikatonkin voi avata ja sulkea aina 40 km/h nopeuteen asti. Ja katto ylhäällä tavaratila on jopa yllättävän iso.

Faceliftin myötä auton varustelista on päivitetty ajan tasalle. Keulalta löytyvät esimerkiksi älykkäät ja ajotilanteeseen sopeutuvat LED-valot. Kesäyöt ovat tietysti pitkiä, mutta kyllä se syksykin sieltä taas saapuu. Ja ovathan älyvalot Suomessa paitsi turvallisuus- myös mukavuusvaruste. Jatkuva lähi- ja kaukovalojen kanssa remplaaminen ärsyttää, joten on hienoa, kun auto hoitaa sen puolestasi.

Uusavuttomat arvostavat puolestaan pysäköintiassistenttia, joka löytää pitkähkölle avokkaalle sopivan parkkipaikan ja jopa ohjastaa auton siihen. Myös parantuneet ja ennen kaikkea paremmin ajan tasalla olevat karttapalvelut tekevät kiireisen ihmisten elämästä helpompaa.

Ainoa lisävaruste, jota kannattaa tosissaan harkita, on aktiivijousitus eli ABC-järjestelmä. Se vähentää auton nyökkimistä ja kallistelua eli parantaa ajettavuutta. Se Porkkalanniemen tiehän on kovin mutkikas… Toki auto on hyvä myös vakiojousilla. Kyyti on sekä urheilullista että riittävän mukavaa.

Mercedes-Benz SL 400
Moottori 2 996 cm3, tuplaturbo-V6
Teho 270 kW (367 hv) / 5 500–6 000 r/min
Vääntö 500 Nm / 2 000–4 200 r/min
0-100 km/h 4,9 s (mitattu)
Huippunopeus 250 km/h (rajoitettu)
Mitattu kulutus 11,0 l/100 km
EU-kulutus 7,7 l/100 km
CO2-päästöt 175 g/km
Mitat Pituus 4 631 mm, leveys 1 877 mm, korkeus 1 314 mm, akseliväli 2 585 mm
Tyhjäpaino 1 723 kg
Tavaratila 345–485 l